PwC: Piața de publicitate online din România va depăși 50 milioane de euro în 2018
Numărul 12-13, 3-16 aprilie 2018 » Analize și sinteze
Valoarea totală raportată a pieței de publicitate online din țara noastră, pentru primul semestru al anului 2017, a fost de aproximativ 20,3 milioane euro (92,561 milioane lei), înregistrând o creștere de 15% față de același semestru al anului 2016 (raportat la valoarea anuală în lei), relevă cea mai recentă ediție a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), derulat de IAB România (Interactive Advertising Bureau Romania – asociația industriei de marketing și publicitate interactivă din România), cu sprijinul PwC România.
Publicitatea în regim Programmatic reprezintă 19% din totalul veniturilor din prima jumătate a anului 2017, iar publicitatea pe mobil, 42%. Potrivit studiului, formatele Display embedded (încadrate în conținut sau neintruzive) rămân de departe cel mai utilizat mod de a face reclamă, alături de formatele de Display Social Media și Publicitate în motoarele de căutare. Aceste trei formate au o pondere de 53% din valoarea totală a pieței de publicitate digitală.
Ponderea formatelor Intruzive & Video a fost de 17% din totalul volumului de publicitate rulat în prima jumătate a anului 2017, față de 13% în intervalul similar din 2016.
„Ca referințe pe industrii se remarcă o creștere semnificativă a bugetelor advertiserilor din industria Food (+52%), sectorul Financiar arată o ușoară creștere, de +8%, timp în care Telecomul putem spune că își menține bugetele (+1%)”, relevă analiștii PwC.
Valoarea totală raportată în studiul ROADS este calculată pe baza cifrelor facturate de participanți – atât site-uri și publisheri locali, cât și agenții media (raportând ceea ce facturează atât în rețele internaționale, cât și în alte site-uri locale decât cele care participă independent).
„În cei zece ani de când PwC realizează pentru IAB România studiul de măsurare a volumului pieței de publicitate online din țara noastră, am fost martorii unei maturizări semnificative a acestui segment al industriei de publicitate, atât din punct de vedere cantitativ, din perspectiva bugetelor alocate de companii reclamei pe internet (cu o rată medie de creștere anuală de 18% a valorii raportate a pieței), cât și calitativ, prin prisma formatelor de publicitate disponibile, a tipurilor de tranzacții și a platformelor folosite. De asemenea, de-a lungul anilor au intrat în studiu companii tot mai relevante pentru piața locală. Dacă din punct de vedere al volumelor vehiculate, România se află încă sub potențial, existând suficient loc de creștere în următorii ani, din punct de vedere al tehnologiilor, industria de publicitate online din țara noastră încearcă să țină pasul cu tendințele europene. Conținutul video devine tot mai important, Programmaticul câștigă teren, încet dar sigur, în fața metodelor tradiționale de tranzacționare, iar dispozitivele mobile țintesc pragul de 50% în totalul bugetelor de publicitate digitală. Piața va continua să crească în următorii ani (previzionăm ca va depăși pragul de 50 milioane de euro în 2018) și va deveni tot mai sofisticată. Însă, rămâne de văzut în ce măsură creatorii locali de conținut vor reuși să-și îmbunătățească serviciile digitale și să devină mai relevanți pentru consumatori, pentru a rezista «asaltului» platformelor de social media și messaging – cu un rol tot mai important în distribuția și consumul de conținut online”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanță pentru Management la PwC România.
Principalele concluzii ale studiului:
- În topul industriilor în funcție de investiția în publicitatea digitală, categoria Food se remarcă atât din punct de vedere al creșterii bugetelor (52%), dar și ca pondere din totalul bugetelor investite (+7,7% în primul semestrul din 2017 față de 5,8% în prima jumătate a anului 2016). Pe de altă parte, investițiile dinspre Entertainment & the Media se află într-o creștere constantă, iar domeniul Auto-Moto își menține pozitia în Top 5 industrii din punctul de vedere al bugetelor alocate mediului digital;
- Programmaticul se află în tendință de creștere de la 14% în semestrul al doilea din 2016 la 19% în primul semestrul din 2017;
- Investiția în publicitatea pe mobile își alocă 42% din piața locală, fiind aliniată la tendințele europene (unde mobile-ul reprezintă 41,4% din totalul investițiilor în publicitate digitală);
- La nivel european, creșterea pieței de publicitate online este bazată în special pe mobile și video. Pentru întreg anul 2017 se previzionează o creștere cu aproximativ 10% a industriei europene, ajungând la o valoare aproximativă de 46 miliarde de euro.
ROADS reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din țara noastră, analizând piața în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității. Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât și pe cele furnizate de regii și/sau agenții media – pe alte canale decât cele deja incluse în studiu. Cifrele nu includ costuri de producție.
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale
O expoziție inedită despre măiestrie și fantezie în arhitectura interbelică
Cu dronele, la „înălțimea” unui spectacol multimedia: Simfonia Campionilor
Revitalizarea și valorizarea unui tezaur inestimabil: monumentele istorice