Raport GfK: România, locul 31 în Europa în privinţa puterii de cumpărare a populaţiei

Raport GfK: România, locul 31 în Europa în privința puterii de cumpărare a populației

Telex » Știri 10 noiembrie 2020  

România se clasează pe locul 31 în clasamentul european al puterii de cumpărare, cu aproximativ 60% sub media europeană, în condițiile în care europenii au o putere de cumpărare medie pe cap de locuitor de 13.894 de euro, în 2020, conform rezultatelor studiului GfK Purchasing Power pentru România și Europa, citat de Agerpres. Datele centralizate în cercetare arată că, în cazul României, există un decalaj foarte mare între bogați și săraci. Astfel, locuitorii din Capitală au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare, în comparație cu media națională. De asemenea, bucureștenii au veniturile pentru cheltuieli și economii de trei ori mai mari față de locuitorii din județul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui.

Potrivit sursei citate, județele Arad, Argeș și Prahova cresc fiecare cu un loc în Top 10, din perspectiva puterii de cumpărare, ocupând pozițiile de la șapte la nouă, în timp ce Hunedoara iese din top în acest an. Pe locul al zecelea se află județul Alba.

Pentru România, datele cu privire la puterea de cumpărare sunt disponibile cu detaliere până la nivel de oraș pentru fiecare dintre următoarele categorii: produse alimentare, băuturi nealcoolice, băuturi alcoolice, produse din tutun, produse de sănătate și igienă, îmbrăcăminte, încălțăminte și produse din piele, mobilier, produse de uz casnic, sticlă, porțelan; electrocasnice, electronice de larg consum, IT&C, foto, ceasuri și bijuterii, cărți și rechizite, echipamente sportive, hobby-uri și recreere, articole pentru renovarea locuinței.

Raportul GfK relevă faptul că, la nivel european, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor este, în acest an, de 13.894 de euro, dar venitul net disponibil din cele 42 de țări studiate variază semnificativ.

În acest sens, Liechtenstein, Elveția și Luxemburg au cel mai mare venit net disponibil, în timp ce Kosovo, Republica Moldova și Ucraina au cel mai mic venit. Per ansamblu, locuitorii din Liechtenstein au puterea medie de cumpărare de 64.240 euro, de peste 37 de ori mai mare în comparație cu cea a ucrainenilor. Următoarele țări incluse în top sunt Elveția și Luxemburg, cu venituri nete/cap de locuitor de 41.998 de euro, respectiv de 34.119 euro.

La nivel general, europenii au la dispoziție puțin sub 9,5 trilioane de euro, în 2020, iar puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor arată o scădere de aproape 5,3%, comparativ cu anul trecut, tendință care poate fi atribuită în principal răspândirii COVID-19 și impactului economic rezultat, susțin realizatorii studiului.

Studiul întocmit de GfK conține și Indexul de Impact Corona, ce reflectă efectul COVID-19 asupra țărilor europene și prin care s-a calculat măsura în care au suferit țările europene ca urmare a efectelor pandemiei. Astfel, Liechtenstein și Elveția au suferit cel mai puțin ca urmare a crizei sanitare. De asemenea, în Islanda și Norvegia, țări care ocupă locurile patru și cinci în clasamentul puterii de cumpărare, Indexul de Impact Corona este cu 58%, respectiv, 63% mai mare în comparație cu media europeană. Ambele țări au fost grav afectate de pandemia de coronavirus, unul dintre motive fiind devalorizarea monedelor naționale față de euro. Ultimul loc dintre cele 42 de țări din clasament este deținut de Turcia, unde Indexul este de peste 2,8 ori mai mare decât media europeană.

„GfK Purchasing Power Europe 2020” este disponibil pentru 42 de țări europene cu detalii până la nivel de municipalități și coduri poștale, cu detaliere a datelor despre locuitori și gospodării, precum și hărți digitale.

Indexul de Impact Corona arată diferențele dintre venitul net disponibil pierdut din cauza crizei de coronavirus la nivel național și regional. Calculele se efectuează pe baza celor mai recente informații și previziuni privind venitul net al gospodăriei, cheltuielile de consum ale gospodăriilor private și modificările produsului intern brut.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.