Retailul alimentar din România ar putea depăși 140 de miliarde de lei în 2021

Retailul alimentar din România ar putea depăși 140 de miliarde de lei în 2021

Telex » Știri 27 aprilie, 9:31  

Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimată în jurul valorii de 130 miliarde de lei în 2020, după ce, în 2019, acest sector a înregistrat venituri de 118 miliarde de lei, potrivit celei mai recente analize realizate de KeysFin, citată de Agerpres. „Creșterea se datorează atât proviziilor făcute de populație la începutul pandemiei, cât și trendului ascendent al vânzărilor online din food retail, peste media creșterii pieței de e-commerce, de 30% în 2020”, se menționează în comunicat.

Cu toate acestea, în 2021, analiștii KeysFin se așteaptă la o revenire la ritmul de creștere medie anuală din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.

„Pofta nu vine doar mâncând, ci, în cazul de față, a venit din cauza temerilor legate de necunoscut, așa cum s-a întâmplat la nivel mondial în martie 2020. În prima fază, românii și-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid, orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ținut pasul cu aceste trenduri ale pieței, iar mobilizarea lor s-a văzut prin recordurile de vânzări din 2020”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin. Potrivit sursei citate, odată cu creșterea cifrei de afaceri a crescut și profitabilitatea, astfel că, în 2019, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 13% în comparație cu anul precedent și a fost cu 247% mai mare decât în 2010, ajungând la aproape 4,3 miliarde de lei.

Astfel, primii cinci jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, ceea ce a constituit 44% din total, în 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul lui 2019.

„În 2020, rezultatul net a fost puternic influențat de proiectele ample de investiții: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației și eforturile de igienizare a spațiilor, la extinderea rețelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online și la investițiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu”, se mai spune în comunicat.

La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arată o scădere a vânzărilor cu amănuntul de 0,8% în 2020 față de anul anterior, cu o creștere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi și tutun de 5,6% în aceeași perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeași perioadă).

România s-a situat pe locul al 7-lea la nivelul UE, după evoluțiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franței (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) și Maltei (+3,3%).

La nivel local, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, comerțul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 față de 2019 (pentru comerțul de mărfuri alimentare, băuturi și tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de două ori mai mare, de 5% în 2020 față de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% față de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor, la sfârșitul perioadei. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutului anului 2021. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.