Retrospectivă și prospectivă
Numărul 25-26, 30 iun. - 13 iul. 2020 » La început a fost cuvântul...
În condițiile actuale, mass-media de toate genurile facilitează elaborarea de diagnoze și de prognoze, indispensabile unor decizii la toate nivelurile vieții noastre economico-sociale. Astfel, într-un comentariu dintr-un cotidian bucureștean se afirma că „drumul de urmat în viitor nu poate să reproducă automat experiențele trecutului”. Nu discutăm fondul aserțiunii, ci eroarea de exprimare de natură pleonastică. Evident, ceea ce „urmează” privește „viitorul”, iar „experiența” reprezintă o acumulare care vizează perioade anterioare, respectiv „trecutul”.
În aceeași categorie de erori se află și fraza rostită de un participant la o dezbatere televizată: „Premisele inițiale ale actualelor stări de fapt din economie se regăsesc la începutul perioadei de care ne ocupăm”. Totdeauna, „premisele”, adică un reper temporal, se constituie într-o fază „inițială” a unui proces, a unui fenomen. Apoi, care ar fi deosebirea dintre „inițial” și „început”? Prin urmare, în fraza respectivă se „regăsesc” trei pleonasme. La fel de greșită, din același unghi de vedere, a fost formularea emisă într-o altă dezbatere, de data aceasta, radiofonică. „Șansa și oportunitatea oferite de perioada actuală conferă prezentului calitatea de punct de pornire, respectiv de «rampă de lansare» în viitor în care ziua de mâine va fi mai sigură”. „Ziua de mâine” este exact ceea ce definește „viitorul”. De asemenea, o „oportunitate” reprezintă, neîndoios, o „șansă”, ceea ce atestă că persoana care a rostit fraza cu pricina a pierdut, ca și în alte cazuri pe care le semnalăm în această rubrică, „șansa” de a se exprima corect, cu un minimum de efort care are, evident, drept „premisă”, însușirea proprietății termenilor utilizați în propria comunicare publică. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic