România, performanțe mai slabe decât media europeană în domeniul digital

România, performanțe mai slabe decât media europeană în domeniul digital

Numărul 1, 29 martie - 4 aprilie 2016  »  Conectarea la era digitală

Alexandra Rizea

România a înregistrat un ritm de evoluție mai rapid decât media statelor UE, potrivit rezultatelor celui mai recent Index privind economia și societatea digitală (Digital Economy and Society Index – DESI), publicat de Comisia Europeană (CE). Țara noastră ocupă însă ultimul loc între statele membre UE – cu un punctaj de 0,35 – obținând performanțe mai slabe decât cele consemnate la nivel european. Documentul relevă că, de la publicarea de către CE, anul trecut, a Strategiei privind piața unică digitală pentru Europa, statele membre au înregistrat progrese în domenii cum ar fi conectivitatea și competențele digitale, precum și serviciile publice. Raportul arată nu doar progresele realizate, ci, de asemenea, că ritmul progreselor a încetinit. Reprezentanții CE sunt de părere că se impun măsuri atât la nivelul UE, cât și la nivel național pentru a elimina obstacolele care împiedică statele membre să valorifice la maximum oportunitățile oferite de sectorul digital. „UE face progrese, însă prea încet. Nu putem să ne complacem în situația actuală. Trebuie să depunem eforturi dacă vrem să recuperăm decalajul față de Japonia, SUA și Coreea de Sud. În luna mai vom prezenta, pe baza acestui index, recomandări concrete adresate statelor membre ale UE în vederea îmbunătățirii performanțelor lor naționale. Sunt sigur că aceste propuneri, coroborate cu eforturile noastre pentru crearea unei piețe digitale, vor face ca UE în ansamblul său și statele sale membre să obțină rezultate mult mai bune în următorii ani“, a precizat Günther H. Oettinger, comisar pentru economie digitală și societate digitală.

Principalele constatări, la nivel european, ale Indexului, sunt:

  • UE face progrese, dar într-un ritm lent. UE în ansamblu a obținut un punctaj de 0,52 din 1, ceea ce reprezintă o îmbunătățire față de punctajul de 0,5 obținut anul trecut. Punctajul a crescut pentru toate țările din UE, cu excepția Suediei;
  • Danemarca, Țările de Jos, Suedia și Finlanda continuă să se afle în fruntea clasamentului DESI;
  • Țările de Jos, Estonia, Germania, Malta, Austria și Portugalia au înregistrat cele mai rapide progrese, câștigând avans;
  • Pentru prima dată, CE a realizat o comparație între UE și unele dintre cele mai digitalizate țări din lume (Japonia, SUA și Coreea de Sud). Rezultatele Indexului indică faptul că cele mai performante țări din UE se situează, de asemenea, pe primele locuri din lume în ceea ce privește domeniul digital. Cu toate acestea, UE în ansamblu trebuie să facă progrese considerabile pentru a deveni un lider pe plan mondial;
  • O conectivitate mai bună, dar insuficientă pe termen lung. 71% dintre gospodăriile din Europa au acces la bandă largă de mare viteză (cel puțin 30 Mbps), față de o pondere de 62% anul trecut. UE este pe calea cea bună pentru a atinge o acoperire completă până în 2020. Numărul abonamentelor la servicii mobile în bandă largă este în creștere rapidă, trecând de la 64 de abonamente pentru fiecare 100 de persoane în 2014 la 75 de abonamente în prezent. UE trebuie să fie pregătită să răspundă cererii viitoare și să ofere rețele de comunicații de nouă generație (5G). În acest scop, Comisia va prezenta, până la sfârșitul anului, o revizuire a normelor UE în domeniul telecomunicațiilor, care va aborda provocările de natură tehnologică și comercială;
  • Competențele digitale trebuie îmbunătățite. În timp ce numărul absolvenților de facultăți din domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STIM) a crescut ușor în UE, aproape o jumătate dintre europeni (45%) nu au competențe digitale de bază (utilizarea unei adrese de e-mail sau a aplicațiilor de editare ori instalarea de noi dispozitive). Comisia va aborda tema competențelor și a formării în domeniul digital în cadrul Agendei UE privind competențele, care va fi lansată în cursul acestui an;
  • Comerțul electronic, o oportunitate neexploatată de către micile întreprinderi. 65% dintre utilizatorii de Internet din UE fac cumpărături online, însă numai 16% dintre IMM-uri vând online, iar mai puțin de jumătate dintre acestea vând online la nivel transfrontalier (7,5%). În luna mai, Comisia va prezenta un pachet legislativ care va oferi un nou impuls comerțului electronic. Pachetul va include măsuri care vor combate geoblocarea nejustificată, vor îmbunătăți transparența piețelor de coletărie transfrontaliere și vor asigura o mai bună aplicare a normelor UE în materie de protecție a consumatorilor în context transfrontalier.
  • Numărul serviciilor publice online a crescut, dar acestea sunt insuficient utilizate. Indicatorii arată că administrațiile publice oferă o gamă mai largă de servicii online (permițând cetățenilor să le comunice prin Internet informații privind schimbarea domiciliului, nașterea unui copil sau alte evenimente importante). Cu toate acestea, numărul utilizatorilor de Internet care interacționează online cu administrația lor a rămas constant (32%).

În ceea ce privește România, se relevă o creștere a gradului de conectare a populației la rețelele de bandă largă, în special datorită calității acestor servicii. Indexul menționează două provocări principale în acest dom,eniu cu care se confruntă țara noastră, acestea limitându-i capacitatea de a exploata beneficiile economiei digitale: • îmbunătățirea acoperirii rețelelor fixe de Internet în bandă largă, care în prezent ajung doar la 89% dintre gospodării, cu mult sub media UE (97%); • creșterea numărului de abonați la servicii în bandă largă, ponderile înregistrate atât pentru serviciile de internet fixe, cât și mobile, fiind mult sub media europeană. Indexul mai punctează, de asemenea, nivelul scăzut al competențelor digitale și al încrederii utilizatorilor, acesta fiind considerat ca principala piedică în calea dezvoltării economiei digitale în țara noastră.

Indexul privind economia și societatea digitală (DESI) este un instrument online pentru măsurarea progreselor realizate de statele membre ale UE în direcția unei economii și a unei societăți digitale. El reunește o serie de indicatori relevanți privind mixul de politici digitale actuale din Europa, precum grad de conectare, capital uman, grad de utilizare a internetului, nivel de integrare a tehnologiilor digitale și număr de servicii publice digitale.

Cuvinte-cheie: era digitală, România, DESI, CE, UE



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.