Șanse și consecințe

Șanse și consecințe

Numărul 19, 17-23 mai 2023  »  La început a fost cuvântul...

Nu este dificil de constatat că mass-media manifestă un interes tot mai mare pentru tematica economico-socială actuală, însă ar mai fi de remarcat perpetuarea multor derapaje lingvistico-logice. Între numeroasele exemple oferite de presa tipărită și audiovizuală se află următoarea frază dintr-un editorial apărut într-o revistă: „Se impune ca orice soluție adecvată prezentului să se potrivească imperativelor timpului nostru”. În afară de faptul că „a se potrivi” este unul dintre echivalentele verbului „a se adecva”, se cere a se reaminti că „prezentul” face (totuși!) parte din... „timpurile noastre”.

O eroare asemănătoare s-a „strecurat” și într-un reportaj radiofonic: „Dacă respectiva acțiune se limitează numai la un singur obiectiv, există șansa de a se rata țintele propuse”. Evident, acel „doar” este parazitar din moment ce se vorbește despre „limite”, iar un „obiectiv” – indiferent care ar fi acesta – reprezintă clar... „un țel”! La fel, „ratarea” nu poate fi o „șansă”, deoarece este opusul acesteia.

Să mai consemnăm erorile din intervenția unui participant la o dezbatere televizată: „Firmele afectate negativ de consecințele crizei se adaugă în plus celor care au suferit până acum din cauza urmărilor provocate de gravele dificultăți cu care se confruntă”. Trebuie reamintit că „afectarea” – prin definiție – implică un efect „negativ”. Apoi, tot „afectarea” reprezintă ea însăși o „consecință”, după cum ceea ce „urmează” unei asemenea situații constituie, indubitabil, o „consecință”. Totodată, respectivele „urmări” nu sunt cauzele acestora, ci forma lor de manifestare, respectiv efectele care fac parte integrantă și din noțiunea de „consecință”. Prin „urmare”, avem întreaga îndreptățire să considerăm că „în urma” unor asemenea derapaje calitatea comunicării are mult de „suferit”, ceea ce înseamnă „ratarea” obiectivelor pe care și le-au propus autorii. Mai pe scurt, nu au valorificat „șansele” de a fi înțeleși de publicul-„țintă”. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.