Simțul perspectivei versus riscuri și oportunități

Simțul perspectivei versus riscuri și oportunități

Numărul 12, 30 mar. - 5 apr. 2022  »  Comentariul ediției

Teodor Brateș

Avem toate motivele să considerăm că, în condițiile actuale, antreprenoriatul, în toate domeniile de activitate, se află într-un moment de reală răscruce. Ne referim, în special, la incertitudinile determinate de multiplele crize care, pur și simplu, zguduie întregul mapamond. Niciodată ca până acum factorii decidenți de la toate nivelurile n-au fost confruntați cu vulnerabilități și riscuri care pun în primejdie însăși rațiunea lor de a fi a afacerilor.

Desigur, o asemenea diagnoză, mai ales la nivel de firme, nu este posibil de elaborat fără aportul de competență, inteligență analitică a profesioniștilor contabili. Totodată, se cer remarcate ramificațiile și profunzimile unui asemenea proces decizional, respectiv particularitățile inconfundabile în cazul fiecărei afaceri. Dar ce s-ar cuveni să se facă la nivel micro măcar pentru diminuarea gradului de incertitudini acumulate, cum se spune, pe zi ce trece? Aceasta este o temă fundamentală, de neocolit, în fiecare act decizional.

Nu ne propunem, prin considerațiile expuse, să tratăm tema enunțată într-o manieră teoretică. După cum nu se pot identifica soluții de ordin practic, operațional, universal valabile. Ceea ce, însă, apare nu numai necesar, ci și posibil vizează aspectele metodologice ale proceselor decizionale în vremuri de criză, precum cele pe care le traversăm în prezent.

Un prim pas, obligatoriu, vizează conștientizarea faptului că avem de-a face cu o situație nouă în ceea ce privește conexiunea, interacțiunea, condiționarea reciprocă a factorilor de producție care acționează la nivelurile micro, macro și mondo-economice. Bunăoară, dereglarea lanțurilor de aprovizionare a impus, impune și, cu siguranță, va impune schimbări, adică alte opțiuni și măsurile care decurg de aici pentru asigurarea, cel puțin pe termen mediu, a necesarului de resurse materiale destinate continuării propriei activități. Întrucât este vorba și despre costuri, cunoașterea cotațiilor la bursele internaționale în materii prime și materiale reprezintă o altă condiție pentru fundamentarea deciziilor referitoare la încheierea contractelor corespunzătoare. Bineînțeles, contează operativitatea cu care se acționează în sensul menționat, însă este de preferat să se ia în considerare tendințele, astfel încât să se aleagă momentul optim pentru derularea operațiunilor care urmăresc o eficientă aprovizionare tehnico-materială impusă și de stările de fapt de pe piețele de desfacere aferente, într-o viziune de mai largă perspectivă. De aici, intensificarea și perfecționarea activităților de marketing, inclusiv pentru valorificarea de noi piețe, de noi debușee. Și în această privință pot fi investigate tendințele noi, cum ar fi, de exemplu, mutațiile de pe piața produselor și serviciilor medicale, cu o foarte clară schimbare cantitativă, calitativă și structurală a cererii specifice, nu numai în țară, ci și pe plan regional, european și mondial.

Am amintit tangențial de prețuri. Dacă privim lucrurile în perspectivă, adică nu numai „de azi pe mâine”, ne apare, cu forța de convingere a argumentelor de necombătut, faptul că inflația va continua să reprezinte o provocare acută, de durată. La nivel de firmă, contracararea inflației nu mai este posibilă, fie și numai în limite minimale, prin măsuri de natură strict conjuncturală. Este nevoie de politici de firmă îndreptate spre reprofilarea întregii activități în funcție de raporturile cursuri/beneficii. Menținerea și consolidarea pozițiilor pe piață ale fiecărei entități economico-sociale, nu pe termen scurt, ci în raport cu tendințele de durată evocate, depind, într-o măsură considerabilă, tocmai de ceea ce numim simțul perspectivei. Acționează, desigur, imaginația, intuiția, flerul, însă fără o abordare pe bază științifică devine imposibil să se desfășoare afaceri de anvergură, profitabile. Dacă rezumăm toate aceste considerații și considerente la care, evident, se pot adăuga multe altele, putem afirma că nu putem trăi, cum mai remarcam, doar „de azi pe mâine”. În circumstanțele în care viitorul se pregătește în prezent, tactica se cere subordonată strategiei și nu invers. Totul este să existe o strategie demnă de acest concept. Premise există pretutindeni. Important este să le valorificăm.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.