Sondaj CNIPMMR: 30% dintre antreprenori estimează o diminuare a cifrei de afaceri cu peste 70% în urma instituirii stării de urgenţă

Sondaj CNIPMMR: 30% dintre antreprenori estimează o diminuare a cifrei de afaceri cu peste 70% în urma instituirii stării de urgență

Numărul 15-16, 23 apr. - 4 mai 2020  »  Întreprinderile mici și mijlocii, prezent și viitor

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat, în perioada 14-21 aprilie, un sondaj cu privire la efectele muncii la domiciliu și necesitatea reîntoarcerii personalului în unitățile de producție. Demersul și-a propus să analizeze modul în care întreprinderile mici și mijlocii din România au fost impactate de măsurile aferente stării de urgență, cum le-a fost sau le va fi afectată activitatea economică și care sunt lecțiile învățate în această perioadă.

Antreprenorii respondenți au fost în proporție de 63,3% microîntreprinderi, 19,9% întreprinderi mici, 10,1% întreprinderi mijlocii și 6,7% alte forme de organizare. În ceea ce privește domeniul de activitate al respondenților, acesta este în proporție de 67,7% servicii, 17,3% comerț și 15% producție. De asemenea, 65,9% dintre cei care au participat la sondaj au mai puțin de 9 salariați în societate, 23,9% au între 10 și 49 de salariați și 10,2% au peste 50 de salariați.

Rezultatele sondajului relevă că 35,8% dintre respondenți sunt afectați în foarte mare măsură de actuiala criză, 28,3% sunt afectați în mare măsură, 14,6% nu sunt afectați, 12,4% sunt afectați în mică măsură și 8,8% sunt afectați în foarte mică măsură.

Participanții la sondaj estimează o scădere a cifrei de afaceri, astfel: 30,1% mai mult de 70% din cifra de afaceri, 18,1% între 30% și 50%, 16,8% între 10% și 30%, 15,9% între 50% și 70%, 15% până în 10% și doar 4,1% nu au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri.

În ceea ce privește intervalul de timp în care antreprenorii estimează că vor reveni la nivelul cifrei de afaceri anterior crizei, 37,6% dintzre respondenți anticipează că își vor reveni în maximum 6 luni, 29,6% în maximum 12 luni, 25,3% între 1 și 2 ani, iar 7,5% în mai mult de 2 ani.

Întrebați apoi care consideră că este data de la care angajații ar trebui să se reîntoarcă în unitate, pentru a relua activitatea economică, 51,8% au menționat că după încetarea stării de urgență, 26,1% la începutul lunii mai și 22,1% după Sărbătorile Pascale.

De asemenea, antreprenorii chestionați estimează că pot reintegra personalul la nivelul anterior crizei, astfel: 57,5% în maximum 3 luni, 20,4% în maximum 6 luni, 8,8% în maximum 9 luni, 8% în mai mult de un an și 5,3% în cel mult 12 luni.

În ceea ce privește măsurile de prevenire a răspândirii virusului COVID-19 pe care antreprenorii le pot implementa în cadrul unității, aceștia au răspuns (răspunsuri multiple): măști de protecție (82,30%), dezinfectanti pentru igienizarea suprafețelor (74,80%), mănuși de unică folosință (61,90%), asigurarea unei distanțe mai mari între spațiile individuale de lucru (58,40%), altele (4,40%): viziere, lucratul în ture, lucratul o săptămână la birou/ o săptămână acasă, asigurarea transportului angajaților cu mașinile companiei, decontarea transporului angajaților cu mașinile proprii, work from home doar 3h/zi.

Întrebați care consideră că sunt riscurile neîntoacerii la lucru în următoarea perioadă, aceștia au răspuns (răspunsuri multiple): scăderi ale cifrei de afaceri (74,80%), pierderea clienților (51,80%), reducerea personalului ca urmare a afectării veniturilor (36,30%), încetarea activității economice ca urmare a afectării grave a relațiilor comerciale (35%), scăderea productivității muncii (27%) și apariția de sincope în comunicarea dintre angajator și angajați, precum și între angajați (19,90%).

Printre efectele considerate pozitive de antreprenori ca urmare a implementării  măsurilor de distanțare socială în cadrul întreprinderilor, aceștia au menționat (răspunsuri multiple): digitalizarea administrației publice (42,90%), debirocratizarea administrației publice (39,40%), digitalizarea întreprinderii (36,70%), îmbunătățirea comunicării instituționale (32,30%), identificarea unor noi oportunități de business (28,80%) și identificarea unor noi canale de vânzare (19,90%).

În final, printre măsurile apreciate a fi necesar să fie luate în continuare în domeniul relațiilor de muncă, antreprenorii au propus: modificarea Codului Muncii astfel încât să permită flexibilitate în ceea ce privește derularea contractului de muncă și muncă la distanță (77,40%), introducerea unui termen mai mare de notificare în Revisal a modificărilor din contractul individual de muncă (50%), introducerea unui alt sistem de cuantificare a muncii la distanță care să nu presupună înscrierea în condica de prezență (37,20%), altele (3,20%): reducerea taxării salarizării, posibilitatea angajatorului de a recupera investiția în formarea profesională a angajatului etc.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.