Studiu Blugento: Unul din doi români cu acces la internet își cumpără online alimente, cafea și produse de igienă

Studiu Blugento: Unul din doi români cu acces la internet își cumpără online alimente, cafea și produse de igienă

Numărul 17-18, 5-18 mai 2020  »  Conectarea la era digitală

U

PUBLICITATE
din doi români care au acces la internet își cumpără în prezent online alimente, cafea și produse de igienă, iar peste 60% dintre respondenți intenționează să cumpere în continuare online, potrivit unui studiu iVox.ro realizat la comanda Blugento, companie românească, furnizor de soluții complete de eCommerce, informează Agerpres. Potrivit aceluiași studiu, doi români din trei își plătesc cumpărăturile online, renunțând la cash, iar asigurarea igienei ambalajelor sau coletelor este cel mai important aspect pentru cumpărători.

Studiul arată că restricțiile impuse de pandemia de COVID-19 au modificat puternic comportamentul de cumpărare al românilor, care migrează în masă spre magazinele online. Astfel, de la declanșarea crizei, aproape jumătate dintre românii care folosesc internetul au început să își achiziționeze online produsele de bază precum alimentele și articolele de îngrijire a casei, renunțând astfel să se mai deplaseze la magazinele fizice.

Potrivit studiului, efectele pandemiei ar putea determina o schimbare structurală a sectorului de retail din România. Datele Institutului Național de Statistică arată că peste 34% din cheltuielile medii lunare ale unei familii din România reprezintă alimente și băuturi nealcoolice, de departe ponderea cea mai ridicată în coșul de consum și mult peste media din UE.

Potrivit aceluiași studiu, peste 45% dintre respondenți au declarat că în ultima săptămână au cumpărat cel puțin o dată de la un magazin online. Ponderea este foarte apropiată de aceea a celor care nu au făcut deloc achiziții online în aceeași perioadă (48,3%).

Conform datelor Eurostat, România este însă pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește cumpărăturile online, ceea ce indică un potențial semnificativ de creștere. Doar 23% din populație, adică mai puțin de un român din patru, a făcut în 2019 cumpărături pe internet.

„Crizele de acest tip aduc și oportunități”, explică Sandu Băbășan, CEO Blugento. Potrivit acestuia, comercianții care operează magazine fizice și care și-au văzut veniturile puternic afectate caută acum resurse și modalități de a-și deschide canale de desfacere online. „În general, toți furnizorii de servicii online (…) sunt în această perioadă inundați de cereri de oferte. Cifrele din piață arată că, în acest moment, comerțul online este în creștere explozivă în România. Practic, pandemia forțează tranziția sectorului de retail către un nou model de business, cu impact direct asupra producătorilor, a industriei de software, a operatorilor de logistică, a serviciilor de marketing și publicitate etc.”, a adăugat Sandu Băbășan.

Studiul arată că lipsa stocurilor din magazinele fizice a fost un factor determinant pentru achiziția online în cazul unor produse precum alimentele (28%), produsele de igienă personală și de îngrijire a casei (15%), cosmeticele (14,6%) sau cafeaua și ceaiurile (14%). „Ceea ce a început ca o soluție de avarie la dificultatea de a se aproviziona pare să se transforme deja într-o obișnuință a consumatorilor români. Printre bunurile care înainte erau cumpărate din magazine fizice iar acum sunt achiziționate online se numără, în primul rând, alimentele (48% dintre răspunsuri), articolele vestimentare, încălțămintea și accesoriile (36%), cafeaua și ceaiurile (35%) și cosmeticele (34%)”, mai arată rezultatele studiului.

În ceea ce privește perspectivele, peste 60% dintre respondenți au declarat că se așteaptă să facă achiziții online în următoarea lună, însă doar pentru bunuri esențiale cum sunt alimentele, cafeaua și produsele de igienă.

„Este clar, din datele furnizate de studiu, că preferințele cumpărătorilor s-au adaptat la criză și la condițiile comerciale impuse de pandemie. Având în vedere faptul că avem de-a face cu o criză ale cărei efecte se vor resimți cel puțin pe termen mediu, ne așteptăm ca și schimbările de comportament de consum să fie de durată. Cu siguranță, comerțul și serviciile online vor înregistra un avans semnificativ în 2020, chiar și în condițiile unei posibile crize economice”, a declarat Andrei Temneanu, consultant research iVox.ro.

Mai bine de jumătate dintre cei chestionați (aproape 58%) au declarat că se află în izolare voluntară la domiciliu, iar măsurile de distanțare socială au avut efecte previzibile asupra comportamentului de cumpărare: se cumpără mai ales produse de bază, cu plata prin card direct pe site-ul magazinului.

Înainte de criză, cei care preferau să achite cumpărăturile cu cardul, direct pe site-ul comerciantului, erau practic la fel de numeroși ca și aceia care optau pentru plata în numerar la livrare (49% față de 46%). Ponderea celor care aleg să plătească online a urcat însă spectaculos, la peste 64%. Simetric, cei care preferă în continuare plata cash s-au împuținat semnificativ: doar un român din patru mai folosește banii fizici la cumpărături.

Deși până în prezent nu au fost înregistrate cazuri de transmitere a coronavirusului ce cauzează COVID-19 prin contact cu ambalajele de produse, studiul iVox/Blugento arată că oamenii trăiesc cu teama de a se infecta. Această temere este reală și ar trebui luată în considerare de toate magazinele online care fac livrări. Rezultatele studiului arată că printre cele mai importante beneficii pe care le-ar putea oferi magazinele online clienților în această perioadă se numără igienizarea coletelor înainte de livrare (65%), igienizarea depozitelor unde sunt ambalate produsele (57%) și încurajarea plăților online (50%).

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.