„Stocuri limitate”

„Stocuri limitate”

Numărul 44, 21-27 nov. 2017  »  La început a fost cuvântul...

Cât de credibilă poate fi o reclamă dacă, luni la rând, avertizează potențialii cumpărători că „stocurile sunt limitate” la produsul mult lăudat? Evident, repetarea, într-o perioadă relativ îndelungată, a pseudo-informației referitoare la „raritatea” unui produs pentru care se face respectiva publicitate nu mai are impactul dorit pe măsură ce timpul se scurge implacabil. Chiar dacă așa stau lucrurile, trebuie spus că sintagma „stocuri limitate” este un truism. Adică indică un adevăr banal, exprimă ceea ce este evident pentru toată lumea.

Din păcate, unele analize din presa audiovizuală și tipărită conțin multe truisme care, de regulă, vădesc o insuficientă stăpânire a noțiunilor utilizate. Așa, de exemplu, într-o emisiune de televiziune s-a afirmat că „nevoia de planificare a afacerilor impune elaborarea de planuri care să dirijeze activitățile viitoare”. Or, este de domeniul evidenței că, pe de-o parte, elaborarea de „planuri” înseamnă tocmai operațiunea de „planificare”, iar, pe de altă parte, astfel de proiecții privesc exclusiv „viitorul”.

Un alt exemplu, de data aceasta dintr-o publicație cu profil economic: „Pentru a se evita o evoluție spontană a cursului acestei afaceri (era vorba despre activitatea din domeniul materialelor de construcții), Consiliul de administrație al firmei a hotărât să intervină cu următoarele măsuri… (se enumeră respectivele măsuri)”. Este – cum se spune – o banalitate să afirmi că antidotul la „spontan” este adoptarea de măsuri pentru a se evita cât mai mult posibil… „neprevăzutul”. De asemenea, în fraza citată, identificăm o formulare cu iz pleonastic întrucât „evoluție” și „curs” (în sensul logic al aserțiunii) sunt noțiuni sinonime.

Tot în legătură cu anumite tipuri de „evoluții” merită să comentăm și o frază extrasă dintr-o emisiune radiofonică: „Predictibilitatea este atât de necesară atingerii obiectivelor determinate de interesele companiei, încât este important pentru fiecare întreprinzător să știe ce-l așteaptă atunci când își concepe planurile de afaceri”. Aici avem de-a face cu un cumul de truisme, întrucât noțiunea de „predictibilitate” înseamnă exact „să știi ce te așteaptă”, iar însăși „conceperea” unui „plan de afaceri” implică, obligatoriu, luarea în considerare cu prioritate a „intereselor” care motivează orice demers antreprenorial.

Mai consemnăm o frază dintr-un comentariu apărut în pagina economică a unui cotidian: „Deciziile Consiliului Concurenței sunt dictate de regulile care combat pozițiile monopoliste, înțelegerile de tip cartel, măsurile preconizate fiind astfel favorabile funcționării normale a relațiilor de schimb libere”. Întrebare: ar putea funcționa normal „relații de schimb libere” fără „concurență”, fără combaterea a ceea ce viciază o autentică „economie de piață”? În fond, enumerarea factorilor anticoncurențiali nu reprezintă altceva decât o „economie de piață funcțională”.

Revenind la primul exemplu („stocuri limitate”) putem afirma că, în măsura în care vom „limita” aria de răspândire a truismelor, sporesc simetric și șansele de a combate „banalitatea” sub toate formele ei de manifestare. Ceea ce ne-ar face și viața ceva mai bogată în materie de inedit. (T.B.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.