Strategie pentru educația de înaltă calitate

Strategie pentru educația de înaltă calitate

Numărul 22-23, 13-26 iunie 2017  »  Direct de la sursă

Noi inițiative la nivel european privind învățământul școlar și superior, inclusiv privind monitorizarea parcursului profesional al absolvenților

Comisia Europeană (CE) a adoptat noi inițiative privind învățământul școlar și superior, inclusiv o propunere privind monitorizarea parcursului profesional al absolvenților, cu scopul de a ajuta statele membre să adune informații despre evoluția absolvenților după terminarea studiilor. Obiectivul general al acestor inițiative este de a ajuta statele membre să asigure o educație de înaltă calitate și favorabilă incluziunii pentru toți tinerii printr-o serie de măsuri concrete, astfel încât aceștia să capete cunoștințele și competențele necesare pentru a participa pe deplin la viața societății, să fie în măsură să răspundă la noile oportunități și provocări determinate, de exemplu, de globalizare și de revoluția tehnologică și să își poată adapta educația la necesitățile pieței muncii.

„Tinerii au nevoie de un ansamblu vast de competențe care să le permită să reușească în viață, să găsească locuri de muncă satisfăcătoare și să se angajeze ca cetățeni, indiferent de mediul din care provin. Educația este esențială pentru a le oferi cel mai bun start posibil în această direcție, însă sunt necesare măsuri de îmbunătățire a calității și a performanței sistemelor de învățământ din Europa, astfel încât acestea să poată ține pasul cu schimbările din societate și să le fie utile tuturor copiilor și tinerilor. Deciziile din domeniul educației sunt luate la nivel național și regional, dar UE sprijină statele membre, respectând totodată pe deplin principiul subsidiarității”, menționează CE, într-un comunicat.

Astfel, în ceea ce privește școlile, există trei domenii în care este nevoie de măsuri și în care sprijinul UE poate contribui la soluționarea unor probleme importante, și anume:
  • creșterea calității și a caracterului incluziv al școlilor;
  • sprijinirea directorilor unităților de învățământ și a cadrelor didactice de excepție;
  • ameliorarea guvernanței sistemelor de învățământ școlar.

CE își propune să completeze măsurile luate de statele membre în aceste trei domenii prin sprijinirea învățării reciproce, prin consolidarea informațiilor privind metodele de succes din domeniul educației și prin acordarea de asistență statelor membre care doresc să realizeze reforme la nivel național. Acest sprijin include, de exemplu, încurajarea dezvoltării competențelor și a învățării interculturale prin intermediul unor parteneriate școlare, al mobilității și al proiectelor e-Twinning din cadrul programului Erasmus+; consolidarea învățării reciproce în ceea ce privește carierele și dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și a directorilor unităților de învățământ și instituirea unui nou mecanism de sprijin pentru a ajuta statele membre care solicită asistență să elaboreze și să implementeze reforme în domeniul educației.

Pentru reînnoirea strategiei pentru învățământul superior, Comisia a stabilit planuri pentru patru domenii-cheie:
  • garantarea faptului că, la terminarea ciclului de învățământ superior, absolvenții dețin toate competențele de care au nevoie în contextul economiei moderne;
  • crearea unor sisteme de învățământ superior favorabile incluziunii;
  • asigurarea faptului că instituțiile de învățământ superior contribuie la procesul de inovare din sectorul economic;
  • sprijinirea instituțiilor de învățământ superior și a guvernelor pentru ca acestea să poată valorifica în mod optim resursele umane și financiare disponibile.

Totodată, pentru a garanta că învățământul superior poate contribui la încurajarea creșterii și a creării de locuri de muncă, universitățile trebuie să își adapteze programele la nevoile actuale și previzionate ale economiei și ale societății, iar viitorii studenți au nevoie de informații actualizate și fiabile care să îi ajute să decidă ce cursuri să aleagă. De aceea, CE a prezentat, în paralel, ca parte a noii Agende pentru competențe în Europa, o propunere de recomandare a Consiliului European privind monitorizarea parcursului profesional al absolvenților, care îi va include, pe lângă absolvenții de învățământ superior, și pe absolvenții programelor de învățământ profesional și tehnic. Aceasta va încuraja și va sprijini autoritățile statelor membre să amelioreze calitatea și disponibilitatea informațiilor referitoare la evoluția absolvenților în carierele lor sau în studiile complementare pe care le urmează după terminarea studiilor. (Sursa: Comisia Europeană)

(Copyright foto: dolgachov / 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.