Studiu: Două treimi dintre companii mizează pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii şi a canalelor de vânzare pentru a creşte în 2021

Studiu: Două treimi dintre companii mizează pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii și a canalelor de vânzare pentru a crește în 2021

Numărul 6, 16-22 feb. 2021  »  Analize și sinteze

Două treimi (67%) dintre companii mizează pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii și a canalelor de vânzare pentru a crește în 2021, potrivit studiului „Evoluția afacerilor din România” realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro, relatează Agerpres. „Față de ediția de la începutul anului 2020, cercetarea din 2021 indică atitudinea rezervată a companiilor privind evoluția cifrei de afaceri, a profitului și investițiilor. Totuși managerii și directorii executivi se așteaptă ca anul 2021 să fie mai favorabil pentru afaceri comparativ cu anul 2020. Chiar dacă vom vedea o revenire diferențiată a diferitelor sectoare de activitate, rămân foarte solicitate transportul, logistica, IT-ul, comunicațiile, deoarece s-a schimbat modul de consum și modul de viață”, a declarat Constantin Măgdălina, expert Tendințe și Tehnologii Emergente, coautor al cercetării.

Conform sursei citate, față de prognozele de la începutul anilor 2019 și 2020, perspectiva de creștere a companiilor este mai rezervată în 2021. Dintre companiile respondente, 22% în 2021 față de 11% în 2020 se așteaptă la cifre de afaceri mai mici, iar 13% în acest an față de 4% anul trecut estimează o stagnare. Totuși, 21% dintre companii prognozează ca cifra lor de afaceri să crească cu 5%-10%, urmate de 16% care au bugetat o creștere de 10%-20%. Pe de altă parte, procentajul companiilor care se așteaptă la creșteri de peste 20% scade de la 18% în 2020 la 12% în 2021.

La nivel de industrii, o creștere a cifrei de afaceri de 10%-20% este previzionată de 29% dintre companiile de producție industrială, 25% dintre firmele de servicii profesionale, 39% dintre firmele de IT și de 49% dintre cele din industria farmaceutică.

Previziunile privind evoluția profitului de la începutul anului 2021 se aliniază tendinței privind cifra de afaceri, fiind mai pesimiste. Deși 26% dintre companii (față de 25% anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1% - 5% în acest an, autorii studiului remarcă o scădere semnificativă pe palierul 10% - 20% de la 25% în 2020 la 15% în 2021. De asemenea, scade procentajul companiilor care spun că profitul lor va crește cu peste 5% - 10%, de la 26% în 2020 la 18% în 2020. Din păcate, ponderea companiilor care prevăd o scădere a profitului aproape se dublează, de la 10% în 2020 la 22% în 2021.

La nivel de industrii, o creștere a profitului de 10% - 20% este prognozată de 38% dintre firmele de comerț, 34% dintre cele din agricultură și alimentație și de 55% dintre cele din industria farmaceutică și de sănătate.

Din rezultatele analizei se observă că aproape se triplează procentajul companiilor care spun că își vor reduce investițiile, de la 6% în 2020 la 17% în 2021. Mai mult, ponderea firmelor care spun vor crește investițiile cu 10% - 20% este acum de 10%, comparativ cu 16% anul trecut, iar a celor care spun că vor crește investițiile cu 5% - 10% scade de la 24% în 2020 la 19% în acest an.

La nivel de industrii, cele mai multe firme de servicii profesionale (42%), din industria farmaceutică (57%) și transporturi (33%) spun că vor crește investițiile cu 10% - 20% în acest an.

În 2021, 26% dintre companiile respondente nu se așteaptă la nicio creștere a numărului de angajați, față de 25% în anul 2020 și 26% în 2019. La acest început de an, 22% dintre companii, față de 23% în 2020 și 27% în 2019, spun că se așteaptă ca personalul lor să crească între 1% și 5%, iar 6% dintre companii, față de 12% în 2020 și 10% în 2019, se așteaptă ca numărul lor de angajați să crească între 10% și 20%. Procentajul companiilor care vor reduce din numărul de angajați crește de la 13% în 2020 la 28% în 2021.

Totodată rezultatele studiului arată că 23% dintre firmele de construcții și imobiliare, 34% din tehnologia informației, 32% din agricultură și alimentație, 29% din telecomunicații și 37% dintre companiile din industria farmaceutică și sănătate estimează creșteri ale numărului angajaților de 5%-10% în acest an.

La începutul anului 2021, 36% dintre companiile respondente nu previzionează creșteri salariale, procentaj aflat la un maxim al ultimilor 5 ani. În schimb, crește de la 2% în 2020 la 11% în 2021 ponderea companiilor care spun că vor reduce salariile în următoarele 12 luni. Mai mult, scade de la 82% la 53% procentul companiilor care spun că vor face creșteri salariale în 2021. Pe de altă parte, 52% dintre firmele din producție industrială, 49% din comerț, 39% din telecomunicații vor crește salariile cu 1% - 5%.

Cele mai importante provocări pentru companii la începutul anului 2021 sunt următoarele: dezvoltarea afacerii (71%), creșterea costurilor (67%), fluxul de numerar (58%), creșterea concurenței (46%) și schimbarea comportamentelor consumatorilor (43%).

Cele mai importante oportunități ale anului 2021 pentru companiile românești sunt următoarele: realizarea de noi produse/servicii și accentul pe inovare (56%), digitalizarea și automatizarea (43%), extinderea pe piața unică europeană (38%), măsurile guvernului de redresare economică (35%) și piața în creștere (27%).

În context, principalele trei priorități strategice ale companiilor respondente la începutul anului 2021 sunt eficientizarea portofoliului de produse și/sau servicii și a canalelor de vânzare (67%), îmbunătățirea relațiilor și loializarea clienților (61%) și consolidarea situației financiare a companiei (55%).

Mai mult, directorii executivi și managerii companiilor respondente spun că principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri din România sunt digitalizarea instituțiilor statului (78%), stabilitatea politică și fiscală (71%) și acordarea de facilități și grant-uri (63%).

„Răspunsurile directorilor executivi cu privire la perspectivele de creștere a companiilor pe care le conduc indică o perspectivă rezervată. Comparativ cu rezultatele din 2020 ale cercetării «Evoluția afacerilor din România», cele din 2021 relevă dublarea procentelor companiilor care se așteaptă la scăderi ale cifrei de afaceri, profitului și numărului de angajați și triplarea celor care prevăd scăderea investițiilor. Așadar, ce va crește cel mai puțin în 2021? Salariile și investițiile. Ce va scădea cel mai mult în 2021? Numărul angajaților și profitul”, spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania și Doingbusiness.ro, coautor al studiului.

Studiul privind percepția managerilor asupra evoluției mediului de afaceri românesc în 2021 are la bază un chestionar care analizează percepțiile a 388 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 12 ianuarie - 5 februarie 2021. Dintre respondenți, 8% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 milioane euro, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane euro, 15% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro, 46% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 24% sub 1 milion de euro cifră de afaceri. 43% dintre respondenți au funcția de CEO/președinte/director general.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.