Studiu: România, pe ultimul loc în UE la capitolul competențe digitale

Studiu: România, pe ultimul loc în UE la capitolul competențe digitale

Numărul 4, 2-8 feb. 2021  »  Conectarea la era digitală

România se află pe ultimul loc în UE la capitolul competențe digitale, potrivit studiului realizat de Frames & Factory 4.0, citat de Mediafax. Este vorba despre competențele de bază și avansate care nu țin pasul cu dinamica sectorului IT, arată specialiștii. Potrivit autorilor analizei, fără un program național de pregătire a angajaților aliniat unei strategii naționale și cadrului european de competențe digitale DigComp 2.0, riscăm ca digitalizarea să reprezinte o „Fata Morgana”, din care ne vom alege doar cu un nou contingent de echipamente scumpe, păstrate sub cheie în depozitele firmelor și instituțiilor publice.

Potrivit datelor de la Eurostat, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința participării angajaților la cursurile de educație și training. Numai 1,6% dintre angajați au urmat astfel de forme de formare profesională, în 2019. Spre comparație, în Suedia, procentajul este de 37%, în Elveția de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%. În Bulgaria, ponderea angajaților care au urmat cursuri de pregătire a fost de 2,3%, în Polonia de 7,7%, iar în Ungaria de 7,3%.

În ceea ce privește competențele digitale peste nivelul elementar, România se situează pe ultimul loc în UE, cu doar 10% dintre persoane. „Pentru majoritatea românilor, competențele digitale se traduc în operațiunile uzuale precum folosirea anumitor instrumente TIC – Tehnologia informației și a comunicațiilor (dispozitive și aplicații software) dar competența digitală este definită ca un cumul de abilități, cunoștințe și atitudini. În această perspectivă devine mai important modul în care folosim instrumentele TIC pentru a căuta informații, pentru a crea conținut digital, pentru a comunica eficient și extrem de important pentru a desfășura toate aceste activități în siguranță și având spirit critic în alegerea surselor credibile de informații”, afirmă Marius Hărătău, CEO FACTORY 4.0.

Cercetările au mai stabilit că România se confruntă cu un adevărat paradox: are printre cele mai bune conexiuni de internet din lume, o industrie software competitivă, însă la capitolul uman se află încă în „Evul Mediu digital”.
Statisticile CE arată, de exemplu, că 18% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani din România nu au utilizat niciodată internetul (media UE: 9%).

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.