Tabloul de bord al piețelor de consum 2018: România, peste media UE la mașini noi, pe ultimele locuri la transport feroviar
Numărul 40, 16-22 oct. 2018 » Analize și sinteze
Comisia Europeană (CE) a publicat zilele trecute Tabloul de bord al piețelor de consum din 2018, care monitorizează modul în care consumatorii din UE evaluează performanța a 40 de sectoare de bunuri și servicii. Conform indicatorului de calitate, în România, printre cele mai performante sectoare se numără: electrocasnicele, produsele de grădinărit, IT, precum și piața auto de mașini noi. La polul opus se află piața mașinilor rulate sau transportul feroviar.
Cele mai recente date ale Tabloului de bord indică o scădere a scorului înregistrat de țara noastră la nivelul piețelor bunurilor de larg consum, capitol la care ocupă locul 22 în UE, cu 80,6 puncte (-1,4, în 2017 față de 2015). Pe acest sector, cel mai bine comparativ cu media UE (+3,3 puncte) stă piața mașinilor noi (83,8 puncte). În schimb, piața băuturilor alcoolice se află cu nu mai puțin de 7,7 puncte sub media UE, cu un scor de doar 76,9 puncte
Pe sectorul serviciilor, România ocupă locul 17 în UE, cu 77,5 puncte, în scădere cu 0,6 puncte față de 2015. Comparativ cu media UE, cel mai bine stau serviciile de telefonie fixă (+6,7 puncte), telefonie mobilă (+4,6 puncte) și internet (+3,8 puncte). La polul opus se află transportul feroviar (-13,4 puncte față de media UE), cu un total de 63,4 puncte ocupând al doilea cel mai slab scor din Uniune.
Decalajul dintre est și vest în ceea ce privește încrederea consumatorilor se reduce treptat
Raportul relevă că, la nivel european, deși, începând din 2010, încrederea generală în sectorul serviciilor înregistrează o tendință pozitivă, doar 53% dintre consumatori au încredere că întreprinderile din sectorul serviciilor respectă normele privind protecția consumatorilor. Pentru bunuri de larg consum, cifra este doar cu puțin mai ridicată, respectiv 59%. Încrederea consumatorilor nu s-a îmbunătățit față de Tabloul de bord din 2016. Telecomunicațiile, serviciile financiare și utilitățile (apă, gaz, electricitate, servicii poștale) rămân sectoare deosebit de problematice pentru consumatorii din majoritatea statelor membre ale UE. O constatare pozitivă a raportului este aceea că decalajul dintre est și vest în ceea ce privește încrederea consumatorilor se reduce treptat. De asemenea, serviciile de îngrijire personală (saloane de coafură, spa-uri), serviciile de cazare și pachetele de servicii pentru vacanță se bucură de un nivel ridicat de încredere.
Serviciile de internet și telefonie mobilă, cele mai problematice pentru consumatori
Principalele concluzii ale Tabloului de bord privind piețele la nivelul UE relevă că progresele față de anul 2016 sunt modeste, deși tendința pozitivă înregistrată începând cu 2010 continuă. „Creditele ipotecare și serviciile de furnizare a apei, a gazului și a energiei electrice au făcut cele mai mari progrese în ultimii doi ani, însă rămân (cu excepția furnizorilor de gaz) printre piețele în care consumatorii au cea mai puțină încredere”, precizează CE, într-un comunicat.
Deși piețele din Europa de Vest continuă să funcționeze mai bine pentru consumatori, în medie, cele mai semnificative îmbunătățiri ale performanțelor s-au înregistrat și anul acesta în Europa de Est. Această constatare sugerează că decalajul dintre est și vest în ceea ce privește funcționarea piețelor pentru consumatori se reduce treptat. „Măsurile luate în prezent de Comisie și de statele membre în privința produselor alimentare cu dublu standard de calitate ar trebui să îmbunătățească și mai mult situația”, sunt de părere reprezentanții CE.
Serviciile de internet și telefonie mobilă sunt în continuare cele mai problematice pentru consumatori. Potrivit raportului, 20,3 % și, respectiv, 17,5 % din aceștia s-au confruntat cu probleme în sectoarele respective în ultimul an. Printre sectoarele menționate de cel puțin 10% din consumatori se numără: abonamentele TV, telefonia fixă, vânzările de produse TIC și electronice, transportul feroviar și urban, autovehiculele de ocazie, sectorul imobiliar, serviciile poștale, autoturismele noi, serviciile de închiriere de autovehicule și serviciile de reparații auto.
Serviciile financiare sunt sectorul în care consumatorii suferă cele mai mari prejudicii (pierderi financiare sau pierdere de timp) în caz de probleme. Astfel, autorii documentului relevă că minimum 35% dintre consumatorii care s-au confruntat cu probleme legate de asigurările pentru locuințe, creditele ipotecare, împrumuturi, aprovizionarea cu energie electrică și cu apă declară că au suferit prejudicii grave. Alte domenii în care consumatorii care au avut probleme declară că au suferit prejudicii mari sunt transportul aerian, produsele de investiții și asigurările auto.
Sectorul imobiliar și cel al autovehiculelor de ocazie sunt cele în care consumatorii au cea mai scăzută încredere. Astfel, doar 38% din consumatori au încredere că prestatorii de servicii imobiliare respectă normele de protecție a consumatorilor, iar, pentru sectorul autovehiculelor de ocazie, procentajul este de 36%. (Al.R.)
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara