Tanczos Barna: Trebuie să facem diferența între cetățenii vulnerabili și cei care au o mașină de 15 ani, ce costă 20.000 de euro

Tanczos Barna: Trebuie să facem diferența între cetățenii vulnerabili și cei care au o mașină de 15 ani, ce costă 20.000 de euro

Telex » Știri 23 iulie 2021  

România nu are un sistem de taxare a poluării și este nevoie de un pachet de măsuri care să facă diferența între cetățeanul care, într-adevăr, nu-și permite o mașină nouă și cel care umblă pe stradă cu o mașină mai veche de 15 ani, dar care pe piața liberă costă 15.000 - 20.000 de euro, a afirmat, într-o conferință de presă, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tanczos, citat de Agerpres. „În momentul în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării și descurajează deținerea mașinilor poluante, și România nu are un asemenea sistem, am devenit o piață-țintă, unde se aduc mașinile vechi. Aceasta este situația pe care am găsit-o și eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluție la nivel național de sprijin, în primul rând. Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetățenii vulnerabili și trebuie completat cu măsuri de descurajare a deținerii mașinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe șosele, arată un statut al deținătorului, dar care poluează foarte mult. Va trebui să facem diferența între cetățeanul care, într-adevăr, nu-și permite o mașină nouă și cetățeanul care umblă pe stradă cu o mașină mai veche de 15 ani, dar pe piața liberă costă 15 - 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat ministrul.

De la 1 februarie 2017, taxa auto a fost eliminată, iar toți cei care plătiseră o sumă la înmatricularea autovehiculelor urmau să-și primească banii înapoi de la stat.

Pe data de 9 septembrie 2019, Ministerul Finanțelor Publice (MFP), prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), anunța că a restituit taxe auto (taxa auto pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu) tuturor contribuabililor români care au depus documentații complete. Potrivit datelor de la momentul respectiv, începând din 2017, ANAF a restituit taxe auto în valoare totală de 6,16 miliarde de lei, pentru 1,91 de milioane de cereri depuse și aprobate.

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii.

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii.

Conform celor mai noi date, publicate recent, de o platformă auto online, ce au avut la bază statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), tranzacțiile cu mașini second-hand pe plan intern (reînmatriculări) au crescut, în România, cu 41%, în primele șase luni ale anului comparativ cu datele din 2020, până la 335.000 de unități, în timp ce piața mașinilor noi s-a diminuat cu 4%, în aceeași perioadă.

În același timp, piața mașinilor second-hand din import a crescut cu 10%, în primul semestru față de anul trecut, la aproape 200.000 de unități tranzacționate, iar cea mai bună lună a fost martie, cu peste 36.000 de mașini vândute.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.