UE și membrii OMC încheie un acord major de simplificare a comerțului cu servicii

UE și membrii OMC încheie un acord major de simplificare a comerțului cu servicii

Telex » Știri 3 decembrie 2021  

Un grup de 67 de membri ai Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), inclusiv UE, au încheiat negocierile cu privire la un acord istoric vizând să reducă formalitățile administrative în comerțul cu servicii, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Așa-numita inițiativă comună privind reglementarea internă în domeniul serviciilor va simplifica reglementările inutil de complicate și va reduce obstacolele procedurale cu care se confruntă în special IMM-urile. Acest acord va contribui la reducerea costurilor comerțului mondial cu servicii cu peste 150 miliarde dolari, în fiecare an”, se menționează în comunicat.

Acesta reprezintă primul rezultat al OMC în domeniul comerțului cu servicii într-o perioadă foarte lungă de timp. Bunele practici de reglementare sunt esențiale pentru funcționarea economiei actuale. Normele clare privind transparența și autorizarea în domeniul serviciilor convenite în cadrul acestei inițiative vor facilita în mod semnificativ comerțul cu servicii, în special în ceea ce privește întreprinderile mici și mijlocii care nu dispun de aceleași resurse și experiență pentru a face față procedurilor complexe, precum concurenții lor mai mari. În plus, acordul va ajuta UE în ceea ce privește agenda digitală, dat fiind că sectoare precum telecomunicațiile, serviciile informatice, ingineria și serviciile bancare comerciale vor beneficia de pe urma lui. Este, de asemenea, pentru prima dată când un text al OMC include o dispoziție obligatorie privind nediscriminarea între bărbați și femei.

Acest acord reprezintă o realizare majoră. Acordul acoperă 90% din comerțul mondial cu servicii și va debloca o creștere de miliarde de euro datorită unor norme mai clare, sporind transparența și reducând birocrația, ceea ce va ajuta în special întreprinderile mici și mijlocii să prospere pe scena mondială. Noi am fost în prima linie a acestei inițiative, care constituie, de asemenea, o prioritate în cadrul noii strategii comerciale a UE”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședinte executiv al CE și comisar pentru comerț.

Serviciile reprezintă sectorul cel mai important al economiei de astăzi și, totodată, sectorul care cunoaște cea mai rapidă creștere, însă normele și procedurile complicate au limitat în mod considerabil volumul comerțului cu servicii. Potrivit CE, această inițiativă va armoniza cerințele și procedurile în materie de calificare, standardele tehnice, cerințele de autorizare și procedurile aplicabile prestatorilor de servicii.

Etapele următoare. Membrii OMC care participă la această inițiativă își vor asuma, până la sfârșitul anului 2022, angajamente specifice vizând să faciliteze comerțul cu servicii pe piețele lor, de exemplu prin simplificarea procedurilor de autorizare sau prin garantarea transparenței. Adoptarea și punerea în aplicare a normelor documentului de referință va reduce în mod substanțial costurile comerciale pentru furnizorii de servicii și, prin urmare, va ajuta sectorul în redresarea sa în urma pandemiei de COVID-19. Este un sector în care femeile antreprenoare joacă adesea un rol important. Documentul de referință recunoaște acest rol prin asigurarea nediscriminării între bărbați și femei în procedurile de autorizare. Este prima normă de acest tip stabilită în cadrul OMC.

Aceste noi angajamente vor fi incluse pe lista de angajamente specifice a fiecărui membru în cadrul Acordului General privind Comerțul cu Servicii (GATS). Fiecare membru al OMC are o astfel de listă de angajamente specifice transmisă la OMC; listele formează ansamblul complet de angajamente asumate de membrii OMC pentru a permite furnizorilor străini de servicii accesul pe piețele lor. Noile angajamente asumate în cadrul acestei inițiative se vor aplica furnizorilor de servicii din orice alt membru al OMC, pe baza principiului națiunii celei mai favorizate.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.