Un aeroport „fantomă” din Spania s-a reinventat în loc de parcare pentru avioanele nefolosite

Un aeroport „fantomă” din Spania s-a reinventat în loc de parcare pentru avioanele nefolosite

Numărul 43, 3-9 nov. 2020  »  Roza vânturilor

Aeroportul spaniol Ciudad Real era un aeroport „fantomă” înainte de pandemia de Covid-19, fiind folosit doar de pasionaţii de vânătoare interesaţi de domeniile din regiune, însă coronavirusul a determinat compania care deţine acest aeroport să îl tranforme într-un hub pentru depozitarea avioanelor nefolosite, transmite Bloomberg, preluată de Agerpres. Amplasat la 220 de kilometri sud de Madrid, aeroportul din Ciudad Real a fost finalizat în 2009, după o investiţie de 1,1 miliarde euro, şi are o pistă cu o lungime de 4 km, suficientă pentru aterizarea unui Airbus A380, precum şi un terminal care poate găzdui 10 milioane de pasageri pe an. Cu toate acestea, operatorul aeroportului, CR Aeropuertos, a dat faliment în 2010 pentru că nu a reuşit să atragă suficient trafic, iar aeroportul Ciudad Real a devenit un exemplu al proiectelor inutile care au aruncat Spania într-o gravă recesiune.

„Imediat după şocul provocat de pandemie, care a avut loc după terminarea sezonului de vânzătoare în februarie, am primit zeci de cereri pentru stocarea de avioane” spune, Francisco Luna, directorul general de la CR International, care a cumpărat aeroportul în 2016.

Calea principală de rulare a aeroportului a fost reconvertită şi în prezent găzduieşte jumătate din cele aproximativ 80 de avioane parcate la Ciudad Real. Francisco Luna spune că în prezent sunt în derulare alte trei reconstrucţii pentru a permite parcarea mai multor avioane, iar hub-ul este acum profitabil. „Înainte de pandemie am început să construim patru hangare. Ar trebui să fie gata într-un an deoarece ne aşteptăm ca logistica şi mentenanţa să asigure 90% din veniturile noastre. Însă acum 80% din venituri vin din parching”, a spus Francisco Luna.

Reinventarea aeroportului Ciudad Real are loc într-un moment în care 8.100 de avioane stau nefolosite la nivel mondial, adică 31% din flota mondială, potrivit firmei de consultanţă Cirium. Aşteptata relansare a călătoriilor internaţionale nu s-a materializat, din cauza unui nou val de infecţii şi a restricţiile de călătorie care au paralizat cererea din SUA şi Australia. În aceste condiţii, micile aeroporturi se confruntă cu o criză financiară astfel că un sfert dintre aeroporturile din Europa ar putea intra în insolvenţă în următoarele luni, susţine Consiliul Internaţional al Aeroporturilor din regiunea Europa (ACI Europe) .

Un alt aeroport spaniol care beneficiază de pe urma excesului de avioane blocate la sol este cel de la Teruel, amplasat la 275 kilometri est de Madrid, care se aşteaptă ca veniturile să-i crească cu 25% în acest an graţie stocării de avioane. Aeroportul Chateauroux din apropiere de Paris este un alt aeroport care a început să se concentreze mai degrabă pe stocarea avioanelor decât pe călători, fiind nevoit chiar să refuze unele companii aeriene care vroiau să depoziteze aici mai multe avioane.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.