Un nou cod de conduită pentru industria bancară, cu accent pe sprijinirea consumatorilor care au dificultăți financiare

Un nou cod de conduită pentru industria bancară, cu accent pe sprijinirea consumatorilor care au dificultăți financiare

Numărul 43, 6-12 nov. 2018  »  Direct de la sursă

I

PUBLICITATE
tria bancară din România a adoptat noul cod de conduită, document ce evidențiază respectarea principiilor eticii bancare în raport cu toți stakeholderii sistemului bancar și pune accentul pe protecția consumatorului prin conlucrarea cu debitorii consumatori care se confruntă cu dificultăți financiare, inclusiv pentru a preîntâmpina iminența apariției unor astfel de situații, au anunțat, într-un comunicat comun, Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).

Codul de Conduită al industriei bancare, care revizuiește Codul de Etică Bancară aprobat în anul 2009, este implementat de fiecare instituție de credit din România. Acesta urmărește creșterea atenției acordate intereselor clienților în relația cu băncile și a încrederii publice în sistemul financiar-bancar, prin uniformizarea standardelor de integritate și etică aplicabile între bănci și partenerii acestora precum clienții, autoritățile și angajații. „În cursul desfășurării activității, băncile vor urmări să asigure un echilibru între interesele clienților, utilizatori de produse de creditare sau deponenți, ale acționarilor, ale investitorilor, ale angajaților, precum și ale colaboratorilor”, se menționează în comunicat.

Codul de Conduită include pentru prima dată un capitol special denumit Principii de Bune Practici Bancare și de Conduită a Băncilor în Relația cu Debitorii Consumatori confruntați cu situații de Dificultate de plată ori reprezentând un Caz Social, destinat protecției consumatorilor. În elaborarea acestor principii, comunitatea bancară a luat în considerare recomandări primite de la asociații pentru protecția consumatorilor de servicii financiare.

„Noul Cod de Conduită a apărut din înțelegerea și dorința asumării responsabilităților pe care sistemul bancar le are față de clienții săi și, în sens larg, față de societatea românească. Asistăm astăzi, la 9 ani de la lansarea primului Cod de Etică al industriei, la reașezarea, în baza preluării celor mai înalte standarde de etică și profesionalism, a modului în care ne raportăm la toți partenerii noștri și în special la clienți, dar mai ales la clienții aflați în dificultate. Codul stabilește noi standarde de etică și reguli de conduită, care vor fi respectate la nivelul întregii industrii bancare. Sunt reglementate, într-o abordare completă, de 360 de grade, relațiile inter-bănci, dintre bănci și clienți, dintre instituțiile de credit și autorități, dintre acestea și angajați, și între angajații din cadrul sistemului bancar. Se creează astfel un cadru unic, transparent și predictibil de desfășurare a activităților de relaționare internă și externă a sistemului bancar”, a declarat Sergiu Oprescu, președintele Consiliului Director al ARB.

Așadar, prin intermediul principiilor cuprinse în noul Cod de Conduită, se stabilește un cadru general de conduită a băncilor în relația cu debitorii aflați într-o situație de dificultate de plată sau în privința cărora este iminentă apariția unei asemenea situații, precum și în relația cu debitorii reprezentând cazuri sociale. „Băncile vor conlucra cu debitorii consumatori și le vor oferi sprijin și sfaturi în vederea identificării de soluții pentru depășirea impasului în care se află. Codul de Conduită prevede, de altfel, și obligația băncilor de a asigura pregătirea continuă și specializarea personalului acestora. Debitorii sunt încurajați să adreseze proactiv situațiile/modificarea situației de viață cu care se confruntă, să răspundă cu promptitudine solicitărilor băncii, în special, în ceea ce privește furnizarea de informații pentru soluționarea cazului, inclusiv informații despre situația lor financiară și să manifeste deschidere pentru discutarea diverselor soluții propuse de către bancă. (…) Noul Cod de Conduită adoptat de întreaga comunitate bancară se bazează pe principii fundamentale precum: reciprocitate, încredere, imparțialitate, nediscriminare, competență și profesionalism, respectul față de legislație și regulile de etică profesională, integritate, confidențialitate și protejarea datelor cu caracter personal. Aceste principii fundamentale vor guverna activitatea membrilor industriei bancare în toate relațiile menționate”, subliniază reprezentanții celor două entități.

Pentru punerea în aplicare a prevederilor Codului și monitorizarea modului în care acesta este respectat, ARB a constituit un Juriu de Onoare, care va soluționa cazurile de încălcare a prevederilor Codului de Conduită de către oricare dintre membri, cele provenite din relațiile dintre băncile membre, precum și dintre acestea și autorități. (Al.R.)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.