Vechi și nou

Vechi și nou

Numărul 43, 17-23 nov. 2021  »  La început a fost cuvântul...

Este meritorie atenția pe care presa audiovizuală și tipărită din țara noastră o acordă promovării noului în economia națională. Ar fi fost și mai bine dacă o astfel de temă majoră s-ar fi tratat, în toate împrejurările, cu respectul cuvenit față de limba română și față de regulile logicii elementare. Bunăoară, într-o emisiune de radio, ascultătorii au fost informați că „la întreprinderea X s-a lansat o nouă serie de produse...”. Este, oare, cu putință să se lanseze „o veche serie de produse”? Însăși ideea de „lansare” include noțiunea de „nou”, de „inedit”, așa că formularea citată este una nu tocmai inspirată.

În aceeași ordine de idei a atras atenția intervenția unui participant la o dezbatere televizată: „Sunt de salutat rezultatele celor care permanent inventează ceva nou”. S-ar putea vorbi despre „invenții” în cazul în care nu s-a conceput și realizat ceva „nou”?

De asemenea, într-un reportaj, s-a afirmat că „uzura fizică și morală a echipamentelor atestă vechimea dotării tehnice a spitalului Y”. Păi, cum altfel? Se poate vorbi despre „uzură” fără să se facă trimitere la... „vechime”? Dar dacă tot ne referim la „vechi” și „nou”, ar fi de dorit ca în comunicarea publică să se renunțe la formule „uzate” și să se recurgă la un limbaj menit să promoveze expresii care – chiar dacă nu sunt „inedite”, „proaspete” – măcar să fie corecte. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.