„Viziunea creativă asupra unei afaceri, flexibilitatea, onestitatea – factori determinanți în profesia contabilă”

„Viziunea creativă asupra unei afaceri, flexibilitatea, onestitatea – factori determinanți în profesia contabilă”

Numărul 43, 3-9 nov. 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Elena Gh. Constantin, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Călărași

Alexandra Rizea: Date fiind preocupările generale, cu caracter permanent, menite să asigure o tot mai bună pregătire profesională, vă propunem să vă referiți la experiența personală în acest domeniu. Care au fost principalele trepte parcurse pentru atingerea rezultatelor din prezent?

Elena Gh. Constantin: Înclinația mea către științele exacte m-a determinat să urmez cursurile unui liceu de specialitate, așa că am hotărât să devin contabil. Am absolvit Liceul Economic din Călărași. Nu am avut șansa să lucrez imediat în domeniul financiar-contabil. M-am angajat la Întreprinderea de Transporturi Auto Călărași, unde am ocupat funcțiile de casier, casier central, impiegat, șef de autogară. Deși ajunsesem la gradul cel mai înalt din respectiva unitate, gândul meu era tot la o funcție economică. După 10 ani am decis să urmăresc posturile scoase la concurs în domeniul preferat de activitate. Astfel, în 1984 am ocupat, prin concurs, funcția de statistician-contabil la Inspecția Teritorială Financiară de Stat Călărași, din cadrul Ministerului Finanțelor. Ulterior, această instituție a trecut prin mai multe reorganizări; în prezent, este Administrația Financiară a Județului Călărași. Din 1984 până am ieșit la pensie, în anul 2014, am ocupat, succesiv, funcțiile de contabil, șef al serviciului contabilitate, inspector la serviciul bilanțuri, șef de serviciu administrativ. În această perioadă am absolvit Academia de Studii Economice București. Sunt membru al CECCAR Călărași din anul 1997 – în calitate de contabil autorizat, și din anul 2008 ca expert contabil. Totodată, sunt și auditor financiar – am exercitat funcția de auditor financiar la primării, pe bază de contract – și expert evaluator, dar nu am avut încă ocazia de a lucra în această calitate.

Cum au influențat și influențează etapele evocate modul dvs. de gândire și acțiune în exercitarea profesiei? Ce concluzii majore se desprind din această experiență și pe un plan mai larg, respectiv cel al evoluției profesiei și, implicit, asupra calității de membru al CECCAR?

Pe baza experienței profesionale pot afirma, cu certitudine, că ajungem la performanțe numai și numai în condițiile în care respectăm riguros caracteristicile dominante ale profesiei, respectiv independența, tratamentul imparțial al tuturor utilizatorilor, obiectivitate, fiabilitate, confidențialitatea informațiilor. Totodată, la baza performanțelor noastre profesionale stau principiile noastre în materie de calitate: relevanță, acuratețe, promptitudine, comparabilitate și coerență, rentabilitate.

Pornind de la cele expuse de dvs., vă rugăm să vă referiți la modul în care acestea se reflectă mai ales în condițiile excepționale provocate de pandemia de COVID-19.

În situația de criză provocată de COVID-19, profesionistul contabil are un rol tot mai important în luarea deciziilor antreprenoriale, manageriale, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, astfel încât să contribuie nu numai la supraviețuirea societăților, ci și la consolidarea lor economico-financiară. Noi, în calitate de consilieri de încredere ai antreprenorilor, ne îndeplinim cu toată responsabilitatea datoria de a-i sfătui să se adapteze și să gestioneze tot mai bine criza cu care ne confruntăm. În acest sens, aș mai menționa că a fost și este cea mai grea perioadă din cei 36 de ani de când sunt profesionist contabil, inclusiv în ceea ce privește numărul mare de noi reglementări (survenite ca măsuri de sprijin în această perioadă) și necesitatea de a comunica permanent, de data aceasta online, cu instituțiile abilitate (precum Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă și Registrul Comerțului) pentru efectuarea operațiunilor necesare în vederea bunei desfășurări a activităților în care suntem angajați împreună. În acest context, pot afirma cu certitudine importanța și valoarea unor factori cu acțiune permanentă, dar care au ieșit mai puternic în evidență în condițiile provocate de pandemia de COVID-19. Îi sistematizez astfel: respectarea strictă a normelor fiscale, esențială în dezvoltarea unei afaceri și în crearea de beneficii pe termen lung; sprijinul familiei; capacitatea de a lucra în echipă; imaginația, viziunea creativă asupra unei afaceri; mobilitatea, flexibilitatea, dinamismul; perseverența, curajul; onestitatea; încrederea, optimismul, dorința de succes.

În ce măsură implicarea civică, individuală și la nivelul filialei CECCAR din județul Călărași, a contribuit și contribuie la conceperea și aplicarea de măsuri menite să determine o dezvoltare economico-socială mai accelerată a acestei zone?

La succesul meu în carieră, Filiala CECCAR Călărași a avut un rol determinant. În acest sens, amintesc, între altele, că în fiecare an a organizat cursuri de pregătire profesională, predate de specialiștii din cadrul CECCAR, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Inspectoratului Teritorial de Muncă, cursuri care ne-au permis și cunoașterea mai aprofundată a preocupărilor legate tocmai de realizarea obiectivului la care v-ați referit. Chiar și în această perioadă de pandemie, filiala ne-a ținut la curent, prin e-mail, cu toată legislația în vigoare, cu alte informații care au prezentat și prezintă importanță în efortul comun de dezvoltare a județului. Împreună cu autoritățile locale, cu exponenții mediului de afaceri, cu toate organizațiile profesionale continuăm, de această dată mai ales cu ajutorul tehnicilor și tehnologiilor digitale, să dezbatem problemele economico-sociale ale județului și să acționăm de comun acord pentru a le rezolva la cote tot mai înalte de eficiență. 

Pentru că v-ați referit, explicit și implicit, la impactul erei digitale, vă propunem să evaluați modalitățile practice de adaptare continuă a profesiei contabile la exigențele pe care le impune.

Pentru a ne afirma ca profesioniști și pentru ca situațiile financiare să fie întocmite corect, la timp, și să ofere o imagine fidelă a entității căreia îi prestăm servicii, ne adaptăm și suntem receptivi la toate schimbările care au loc, întrucât numai astfel ne exercităm profesia la nivelul cerut de beneficiari. Tehnologia ne-a ușurat și ne ușurează foarte mult munca, ne permite să economisim timp, să conferim lucrărilor pe care le realizăm un semnificativ plus de calitate. Astăzi, profesia noastră este în plin proces de „reinventare”, într-o lume digitalizată și globalizată. Profesia contabilă s-a adaptat și se adaptează totdeauna la evoluția modelelor de afaceri, a economiei și societății, în ansamblul lor. Nu pot încheia acest interviu fără a mulțumi lui Dumnezeu că mi-a dat sănătate, putere de muncă să-mi îndeplinesc visul. Totodată, mulțumesc echipei cu care lucrez, formată din doi juriști și doi economiști (foarte bine pregătiți profesional), care reprezintă pentru mine a doua familie, precum și agenților economici cu care colaborez. Împreună avem satisfacția de a depăși dificultățile actualei perioade și de a crea premisele necesare pentru a obține rezultate tot mai bune, ceea ce corespunde pe deplin atât interesului personal, cât și celui public. Cu alte cuvinte, trăim sentimentul datoriei împlinite.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.