Vor fi înfiinţate centre comunitare de învățare permanentă

Vor fi înființate centre comunitare de învățare permanentă

Numărul 34-35, 5-18 sept. 2017  »  Curier legislativ

Noile instituții vor contribui la îmbunătățirea calificării forței de muncă

Guvernul a aprobat, prin hotărâre, procedura de constituire și funcționare a centrelor comunitare de învățare permanentă, instituții care vor contribui la îmbunătățirea continuă a calificării profesionale, potrivit cerințelor mediului de afaceri și în acord cu programele europene de educație pe tot parcursul vieții. Centrele pot fi înființate ca instituții publice de subordonare locală sau ca activități pe lângă o instituție de subordonare locală finanțată integral din bugetul local, cu condiția încadrării în numărul maxim de posturi al unității administrativ teritoriale, aprobat prin buget. Potrivit actului normativ, acestea pot fi finanțate din venituri proprii ale autorităților locale, granturi sau alte tipuri de finanțări interne și/sau externe, donații, sponsorizări, taxe de participare, care sunt aprobate ca taxe speciale.

În prezent, România se află mult sub media europeană în ceea ce privește participarea populației la programe de educație pe tot parcursul vieții. Conform documentului Education and Training Monitor 2015 al Comisiei Europene, în țara noastră rata de participare a adulților la procesul de învățare pe tot parcursul vieții a fost de 1,5%, cea mai scăzută din țările membre ale Uniunii Europene, față de media europeană care este de 10,7 %. În conformitate cu obiectivul Uniunii Europene referitor la educația permanentă, principalul obiectiv strategic al României pentru anul 2020 este ca minimum 10 procente din populația adultă (cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani) să participe la activități de învățare pe tot parcursul vieții. „În acest context, crearea cadrului legislativ pentru înființarea unor centre comunitare de învățare permanentă, pe baza unei riguroase analize de nevoi a comunității și care să răspundă nevoilor specifice ale zonei, este nu numai utilă, ci și foarte necesară”, precizează Guvernul, în Nota de fundamentare a actului normativ.

„Centrele pot fi frecventate atât de copii, cât și de adulți, însă înființarea lor are ca principală țintă încurajarea adulților cu vârste între 25 și 64 de ani să participe la activități de învățare pe tot parcursul vieții, obiectivul fiind creșterea gradului de participare la astfel de activități de la 1,5%, cât este în prezent, la 10% în 2020”, precizează Guvernul, într-un comunicat.

Fiecare centru va acoperi minimum patru arii de competență: management/coordonare, servicii educaționale, utilizarea noilor tehnologii de informare și comunicare, administrativ-financiar.

Autoritățile au în vedere organizarea centrelor comunitare de învățare permanentă în special în zonele în care oferta de educație pe tot parcursul vieții este inexistentă sau foarte redusă. Astfel, sunt vizate zonele dezavantajate economic, localitățile rurale, localități cu rată ridicată a șomajului etc. În condițiile în care autoritățile administrației publice locale identifică o nevoie reală de formare, precum și resursele necesare pentru înființarea centrelor, schimbările preconizate prin acest act normativ sunt:
  • creșterea nivelului de formare a populației, ceea ce poate duce la accesul mai facil pe piața muncii;
  • creșterea ofertei de activități de timp liber din comunitate;
  • o mai bună colaborare între instituțiile care au ca scop dezvoltarea personală, accesul la servicii, integrarea socială și pe piața muncii a membrilor comunității;
  • o creștere a gradului de implicare a autorităților administrației publice locale în educația și formarea profesională a membrilor comunității;
  • creșterea accesului membrilor comunității la servicii de diverse tipuri;
  • creșterea nivelului de informare cu privire la posibilitățile de formare din comunitate;
  • certificarea rezultatelor învățării în contexte nonformale și informale;
  • extinderea serviciilor educaționale oferite de unitățile și instituțiile școlare;
  • creșterea parteneriatelor public-private în domeniul educației și formării profesionale.

Durata fiecărui program de formare este flexibilă și se stabilește de coordonatorul activității și partenerii furnizori de educație și formare. Competențele profesionale dobândite vor fi certificate prin documente care să ateste cunoștințele, abilitățile, calificările obținute după urmarea acestor programe. În funcție de durata și specificul activității, aceste documente pot fi adeverințe, atestate, certificate de calificare profesională, certificate de competențe și diplome.

„Constituirea centrelor comunitare de învățare permanentă umărește o mai bună pregătire a forței de muncă, ceea ce contribuie la sprijinirea mediului de afaceri, precum și la creșterea accesului la educație și formare profesională pe tot parcursul vieții al tuturor oamenilor, indiferent de apartenența socială, etnică, de gen, de confesiune sau de zona rezidențială”, menționează Executivul.

(Copyright foto: rawpixel / 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.