
Vorba bună mult adună
Numărul 49-50, 18 dec. 2018 - 14 ian. 2019 » La început a fost cuvântul...
Recurgem acum, în ajunul Crăciunului și Anului Nou, la adaptarea rubricii de față la atmosfera caracteristică acestei perioade, concentrându-ne atenția asupra uneia dintre modalitățile de manifestare a spiritului sărbătoresc, și anume a urărilor reciproce de bine. Astfel, limbajul (scris și/sau vorbit) dobândește noi virtuți, inclusiv pe aceea de a ne dori mai mult bine, pe cele mai diverse planuri, inclusiv în privința capacității de a comunica… mai bine.
Cum se vede, sunt cuvinte care „izvorăsc” din noțiunea de „bun”, ceea ce conferă o greutate deosebită urărilor tradiționale. Noțiunea de „bun” își are originea în latinescul „bonus”, care – în zilele noastre – vizează recompensele suplimentare pentru performanțe, în special în profesie. Dar, oare, câte alte cuvinte și sintagme nu se „bazează” pe cuvântul „bun”? Marele dicționar lingvistic al Academiei Române include nu mai puțin de 126 de definiții care pornesc de la cuvântul „bun”. Am vorbit despre „bonus”. Nu mai puțin utilizată este și noțiunea de „bonitate” (adică, solvabilitate), după cum, referindu-ne la persoane, recurgem, deseori, la cuvinte precum „binevoitor” sau „bonom” (prin care este definit un om cumsecade, politicos, îndatoritor).
Sigur, nu ne propunem să prezentăm toate cele 126 de definiții academice, dar, potrivit specificului acestor zile, mai amintim de sintagma „a umblat cu bună dimineața” (colindele de Moș Ajun) și urarea de „bunăstare”, atât de frecvent inclusă în felicitări. Dacă mai ținem seama de zicala „semne bune anul are”, putem considera că „starea de bine” oferită și de folosirea corectă a limbii natale este o componentă a „bunei purtări” și, neîndoios, a „bunului simț”, a „bunei dispoziții” și, nu în ultimul rând, a dovezii de „bună știință”. (T.B.)
Sub egida UNESCO, valorile culturii româneşti se bucură în lume de o tot mai largă recunoaştere
Capodopere ale lui Picasso şi Dali strălucesc pe firmamentul cultural românesc
Radiodifuziunea Română la a 95-a aniversare; un serviciu public pentru milioane de ascultători
Un Barometru „oglindă” al dinamicii consumului cultural
Bani pentru cultură, generatori de valoare adăugată la scară locală şi naţională
Săptămâna Teatrului Tânăr, o probă de „anduranţă” a tradiţiei şi inovaţiei artistice
KINOdiseea de la Bucureşti, o „călătorie” fascinantă în lumea filmului
Festivalul „George Enescu”, un brand naţional consacrat absolut la scară mondială