MEAT: Proiectul Metodologiei de elaborare și aplicare a Testului IMM, în dezbatere publică

MEAT: Proiectul Metodologiei de elaborare și aplicare a Testului IMM, în dezbatere publică

Telex » Știri 24 august 2023  

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a lansat astăzi în dezbatere publică proiectul de ORDIN privind aprobarea Metodologiei de elaborare și aplicare a Testului IMM. Documentul reglementează modul de efectuare a Testului IMM, prin care se evaluează sistematic impactul ex-ante al proiectelor de acte normative asupra întreprinderilor mici și mijlocii, în conformitate cu principiul „Gândiți mai întâi la scară mică” și principiul numărului constant, la care sunt obligați inițiatorii proiectelor de acte normative, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.

Aplicarea Testului IMM se realizează prin parcurgerea unor etape specifice prin care se evaluează potențialele efecte asupra activității IMM-urilor ca urmare a aplicării respectivei reglementări.

Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie să conducă la identificarea corecțiilor care se impun și la îmbunătățirea condițiilor pentru IMM-uri în definitivarea proiectelor de acte normative.

Potrivit proiectului de Metodologie, inițiatorul actului normativ poate apela la consultanța autorității publice centrale cu atribuții în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii pentru a stabili modalitatea de realizare a Testului IMM.

De asemenea, inițiatorul actului normativ are obligația de a face cunoscut pe pagina proprie de internet faptul că este realizat Testul IMM pentru proiectul de act normativ și să afișeze modalitatea în care se desfășoară acesta.

În funcție de conținutul proiectului de act normativ, inițiatorul acestuia va consulta un număr relevant de IMM-uri asupra cărora au impact politicile publice de reglementare. Inițiatorul actului normativ efectuează consultarea IMM-urilor vizate prin metodologia de selecție tip ”bulgăre de zăpadă„ înainte de demararea procesului de avizare a acestuia.

Inițiatorul actului normativ alege în aplicarea consultărilor una dintre modalitățile stipulate în prevederile art. 9^1 , alin. (4^1) din Legea 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, inițiatorul are dreptul de a organiza în plus față de modalitățile amintite, sondaje pe bază de chestionare realizate de operatori de teren, sondaje telefonice, întâlniri de lucru, consultări cu reprezentanții mediului de afaceri, audieri publice sau grupuri de lucru.

Metoda de selecție a IMM-urilor tip „bulgăre de zăpadă” este o eșantionare non-probabilistică, utilizată în situația în care nu există informații suficiente pentru a identifica toate IMM-urile care compun o anumită populație, ci este posibilă doar o identificare a câtorva IMM-uri.

Cercetarea unei populații de IMM-uri vizate începe cu investigarea celor cunoscute după care acestora li se cere să antreneze în cercetare și alte IMM-uri care se presupune că întrunesc caracteristicile vizate de cercetare. Procedeul se desfășoară în acest fel până când sunt identificate atâtea IMM-uri necesare constituirii unui eșantion. „Această tehnică de eșantionare este foarte bună pentru efectuarea cercetării exploratorii și/sau a cercetării calitative, care se realizează cu un buget limitat și într-un timp foarte scurt, pe o populație a IMM-urilor specifică, care este greu de identificat și de localizat”, precizează MEAT.

Fazele de desfășurare a cercetării eșantionului, care va fi alcătuit conform metodei „bulgăre de zăpadă” sunt: a) întâlnire organizată de către inițiatorul actului normativ cu IMM-urile cunoscute; b) acordarea unui timp în vederea discuțiilor dintre IMM-urile participante la întâlnirea inițială și cele pe care acestea le cunosc; c) discuții între IMM-uri, cele invitate la întâlnire și cele noi angrenate în cercetare; d) transmiterea observațiilor tuturor IMM-urilor implicate în cercetare către inițiatorul proiectului de act normativ; e) stabilirea concluziilor referitoare la cercetarea IMM-urilor privind proiectul de act normativ; f) definitivarea proiectului de act normativ de către inițiator. „Dimensionarea eșantionului reprezintă întotdeauna un compromis între ceea ce este de dorit din punct de vedere statistic și ceea ce este fezabil din punct de vedere practic”, se menționează în proiect.

Metodologia include mai multe secțiuni care vizează, între altele: specificarea naturii influenței acțiunilor vizate; evaluarea preliminară a întreprinderilor care vor fi cel mai probabil afectate; măsurarea impactului asupra IMM-urilor; măsuri propuse și evaluarea opțiunilor alternative; redactarea raportului Testului IMM.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.