„Promovarea noilor tehnologii, cultivarea curiozității pozitive, a empatiei, a priceperii de a comunica – imperative ale afirmării profesiei contabile”

„Promovarea noilor tehnologii, cultivarea curiozității pozitive, a empatiei, a priceperii de a comunica – imperative ale afirmării profesiei contabile”

Numărul 28-29, 30 iulie - 12 august 2019  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Vali Ene, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Călărași 

Alexandra Rizea: Interviurile publicate până acum la rubrica dedicată carierelor în contabilitate au prezentat exemple dintre cele mai concludente privind momentul opțiunii pentru profesie și principalele etape de formare și afirmare în „meseria” aleasă. Ce elemente considerați că trebuie relevate în ceea ce vă privește, sub aceste aspecte? 

Vali Ene: Primul pas – am intrat în acest domeniu dintr-un impuls: dorința de a urma cursurile Academiei de Studii Economice. Lucrurile au evoluat în ritm rapid, determinat de cerințele pieței și de nevoia personală de diversificare, aprofundare și atingere a unei cote ridicate de profesionalism. Concomitent, atenția mea a fost îndreptată către profesioniștii experți contabili români cu recunoaștere, dăruire și pasiune, precum și către specialiștii străini în vederea cunoașterii și aplicării celor mai bune practici. Obținerea unei diplome, recunoașterea oficială a apartenenței la o categorie de profesioniști a marcat startul în cursa cu obiective atinse, apoi depășite mereu, ceea ce a avut ca efect aprecierea colaboratorilor prin plusvaloarea adusă mediului de afaceri.

Cum s-au materializat toate acestea în parcursul dvs. profesional?

Certificarea obținută și conectarea permanentă la mediul informațional profesional – seminare, testarea cunoștințelor în mediul intern și extern – cu profesioniști români și străini, autoevaluarea continuă au deschis drumul către noi provocări și răspunsuri adecvate acestora. Astfel, în ritm alert, am reușit să profesez în firme cu management român și străin – libanez, austriac, vietnamez, olandez – și să schimb opinii cu profesioniști din UAE (Emiratele Arabe Unite) în domeniul TVA. Sferele de activitate ale clienților și angajatorilor au fost diferite și interesante: producția de yahturi, producția și comerțul din agricultură, hoteluri, restaurante, spitale, comerț – industria textilă, carosări auto, construcții și servicii de pază.

O paletă atât de largă și de diversă de clienți și angajatori a facilitat, desigur, acumularea unei experiențe deosebite. Cum ați reușit să faceți față unor asemenea provocări de ordin profesional?

Fără îndoială, totul a pornit de la obligația liber asumată de a cunoaște culturi diferite cu abordări de management, de asemenea, diferite. De aici, preocuparea permanentă de a fi în pas cu tot ceea ce este nou și avansat în profesia noastră. Așa, de exemplu, m-am preocupat de cunoașterea foarte bună a pachetului Microsoft Office, de însușirea metodelor moderne de comunicare, care a presupus atât stăpânirea limbii materne, cât și a limbii engleze, însușirea diferitelor softuri contabile (Navision ERP, Pluriva ERP, Exact Software, Saga, Platphorma SQL, Winmentor), capacitatea de înțelegere a mediului și obiectivelor afacerii și – de ce nu? – un feeling bun în decizii rapide. Tot acest „pachet” a fost însușit de pe poziția de salariat, dar și din postura de colaborator, ambele variante oferind, în mod diferit, același apetit pentru profesia aleasă. Ceea ce le diferențiază este gradul de risc asumat în luarea deciziilor. De pe poziția de liber profesionist am o mai mare libertate de asumare, cu o satisfacție a rezultatului sporită în final. Bineînțeles, dezvoltarea profesională și, implicit, recunoașterea sunt direct proporționale cu satisfacția financiară și libertatea de a-ți alege colaboratorii sau angajatorii. Punctele de cumpănă au fost atunci când, din cauza mediului concurențial, nu totdeauna loial, a evoluțiilor în materie de legislație și migrării forței de muncă, unii clienți au avut de suferit, impactul asupra trendului indicatorilor economici fiind negativ, iar rezultanta a fost o scădere a cotei de piață. Dar, prin serviciile prestate, prin soluțiile propuse de noi, experții contabili, aceste fenomene negative s-au atenuat semnificativ.

Deoarece evocările dvs. prezintă interes și pentru tinerele generații care au îmbrățișat profesia contabilă, ce anume doriți să le transmiteți pentru a-și împlini, la cote superioare, propriile aspirații?

Astăzi, „Millennials” și în special „Generația Z” au variante multiple de a-și alege profilul profesional modular în domeniul contabilității, care le poate aduce provocarea dorită. Vorbim aici despre certificarea de contabil autorizat și de expert contabil, certificări recunoscute la nivel național sau acreditări recunoscute internațional, cum ar fi ACCA DipIFR calificare profesională în domeniul IFRS, CMA management contabil, CFA instrumentar util pentru profesioniștii din investiții și analiștii financiari. Noua generație nu este străină nici de industria BPO (Business Process Outsourcing) și nici de noile tehnologii. Am în vedere tot ceea ce reprezintă digitalizarea, deci inclusiv servicii cloud, robotizare, sisteme inteligente și Big Data, respectiv cheile care deschid porțile către un proces rapid și eficient de perfecționare a  managementului afacerii, astfel încât informațiile să fie disponibile în timp real, oriunde te-ai afla. Piața serviciilor contabile va fi concentrată tot mai mult pe soluțiile bazate pe tehnologie și software/SaaS. Se va promova procesarea automată a liniei primare de gestionare și prelucrare documente, urmând ca factorul uman să fie orientat cu precădere pe analiza, îmbunătățirea și consilierea întregului proces contabil, în special prin concentrarea pe client în vederea asigurării unui raport corect calitate-preț, ceea ce îl va ajuta să-și conducă mai bine afacerea. În consecință, ceea ce trebuie să aibă în vedere noua generație vizează cultivarea curiozității pozitive, a empatiei, priceperii de a comunica, ceea ce este de natură să uimească și să bucure. Este o vorbă care spune: „când încetăm să învățăm, ne oprim din ce în ce mai mult”. Fiecare contabil este responsabil pentru propriile abilități, creștere, integritate, reputație, brand și servicii pentru clienți și public. Este ceea ce se asteaptă și de la un antrepenor. Dar nu de fiecare dată poți ajunge peste tot pe cont propriu. Aici un rol important îl au mentorii și liderii. Cariera trebuie să se potrivească personalității fiecăruia, acest imperativ fiind esențial pentru succesul profesional. Avându-se în vedere profilul internațional al contabilității, perspectiva globală și diversă rămâne un atribut excelent pentru orice profesionist contabil. În acest context, doresc să subliniez importanța deosebită a Inteligenței Artificiale (AI) și a programelor avansate de auto-învățare (Cognitive Computing), care sunt un exercițiu normal în ziua de astăzi. Clienții au nevoie concomitent atât de software, cât și de oameni/consiliere. Jucătorii care dețin ambele pârghii sunt capabili să livreze serviciile în contextul unor transformări dificile și sunt capabili să se schimbe rapid, astfel că vor aplica noi modele de afaceri adaptate la clienți cu nevoi și obiective diferite.

În ce măsură calitatea de membru al CECCAR a contribuit și contribuie la consolidarea pozițiilor dvs. și ale colegilor pe piața serviciilor contabile din județul Călărași?

Calitatea de membru al CECCAR este cea mai bună „carte de vizită” pentru fiecare dintre noi, deoarece atestă un grad de calificare și un comportament etic pe măsura cerințelor, a exigențelor clienților și angajatorilor noștri. O asemenea „carte de vizită” include existența unor abilități și competențe care sunt deosebit de utile pe piața serviciilor contabile. M-am referit la impactul erei digitale, iar acest fapt implică și promovarea noilor tehnologii în propriile firme de contabilitate. Însușirea și fructificarea lor este o rezultantă a întregului proces de pregătire profesională organizat și desfășurat de CECCAR. Clienții și angajatorii noștri s-au convins că, pe baza acestor cunoștințe și abilități, le suntem deosebit de utili pe multiple planuri, inclusiv în privința capacității de comunicare, a manierei de prezentare accesibilă a serviciilor prestate și, nu în ultimul rând, a abilităților de gestionare a conflictelor și de adaptabilitate. Este vorba și despre abilitățile de leadership, materializate în priceperea de a concepe și aplica programe ambițioase, care să dezvolte noi perspective, să gestioneze proiecte, să motiveze și să angajeze membrii echipei. Orientarea către clienți – într-o firmă de contabilitate publică – implică, desigur, unele particularități, dar și acestea conțin elementele comune la care m-am referit. Firește, într-o contabilitate din mediul privat, trebuie acordată cea mai mare atenție nevoilor managerilor companiei, până la nivelul departamentelor componente. Apartenența la CECCAR reprezintă și certificarea unor experiențe specializate. De pildă, pentru a se asigura respectarea reglementărilor este nevoie de cunoștințe și abilități caracteristice profesioniștilor în materie de risc, conformare, cu experiență în combaterea spălării banilor, evaluatori, lichidatori, auditori. Și, nu în ultimul rând, așa cum am mai remarcat, să respecte etica profesională, așa cum este definită cu claritate în documentele CECCAR.

În directă legătură cu preocupările despre care ați vorbit se află, desigur, obiectivele personale și ale filialei avute în vedere pentru viitorul apropiat și mai îndepărtat. Ce anume vă propuneți, mai ales din perspectiva conturată prin răspunsurile anterioare, în vederea însușirii și promovării noilor tehnologii și a metodelor moderne, avansate în practicarea profesiei contabile?

În primul rând îmi doresc să îmi întăresc abilitățile de negociator și, de ce nu?, să pot avea atitudinea/siguranța unui „om de vânzări” foarte bun. Chiar dacă pare rupt din context, reamintesc că este vorba despre abilități care pot consolida poziția noastră pe piața de profil, indiferent de domeniul în care activăm, iar, în acest sens, în ceea ce mă privește, sunt în faza incipientă de testare. În al doilea rând, revin la o idee susținută pe parcursul interviului, respectiv aceea că îmi doresc parteneriate cu firmele de software pentru implementarea soluțiilor inteligente de prelucrare a datelor, astfel încât să petrecem mai mult timp în dialogurile cu clienții și să avem ocazia să vindem produse predominant strategice. Menținerea conformității clienților va continua să fie în centrul ofertei, în condițiile în care o mare parte din serviciile prestate urmează să fie automatizate. A goal should scare you a little, and excite you a lot” („Un obiectiv ar trebui să te sperie puțin și să te motiveze mult”) spunea Joe Vitale, iar aceasta este și deviza mea.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.