MEAT intenționează modificarea și completarea reglementărilor privind comercializarea produselor și serviciilor de piață

MEAT intenționează modificarea și completarea reglementărilor privind comercializarea produselor și serviciilor de piață

Telex » Știri 18 august 2021  

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a lansat în consultare publică un proiect de OUG privind modificarea și completarea OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. Proiectul are în vedere exceptarea în mod expres de la normele OG nr. 99/2000 a activităților privind livrarea/furnizarea de alimente în baza contractelor încheiate la distanță. De asemenea, prin reglementările incluse în proiect se abrogă prevederile care creează paralelism legislativ, care nu sunt în concordanță cu realitățile comerciale actuale, se modifică articolele ca urmare a abrogărilor necesare și se elimină procedurile birocratice și limitările impuse comercianților care nu aduc niciun beneficiu de nicio parte. „Toate aceste schimbări sunt necesare să fie modificate cu celeritate, astfel încât actul comercial să nu mai fie împovărat și îngreunat și mai mult decât este ca urmare a contextului pandemic SARS-CoV-2. Având în vedere imposibililatea unor comercianți de a-și desfășura activitatea pe perioada stării de urgență din 2020, cât și pe perioada stării de alertă în anumite cazuri, precum și ținând cont și de imprevizibilitatea și impredictibilitatea desfășurării activității economice, operatorii economici se află în imposibilitatea de a valorifica eficient economic bunurile și serviciile pe care le oferă”, spun inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.

Potrivit reprezentanților MEAT, urgența adoptării proiectului de OUG se justifică și ca urmare a evoluției modelelor de comerț, care au fost nevoie să se schimbe și să se adapteze ca urmare a restricțiilor impuse de autorități în contextul pandemic. Având în vedere că au fost perioade în care piețele și târgurile au fost închise, precum și faptul că multe afaceri au fost nevoite să se reorganizeze, s-au dezvoltat în țară și modele noi de comert, precum cel REKO. „Lipsa reglementării și întârzierea în crearea unui cadru legislativ poate duce la consecințe asupra producătorilor locali, precum sancțiuni aplicate din interpretarea extensivă a legii, fără un temei special. De asemenea, imprevizibilitatea restricțiilor care se adoptă la nivel național, cât și local, îi determină pe comercianți să rămână cu produsele pe stoc și să ajungă în imposibilitate de plată a furnizorilor și astfel duce la închiderea afacerilor respective, care provoacă consecințe în efect de domino și asupra pieței muncii și veniturilor de la bugetul de stat. Totodată, recomandările Organizației Mondiale a Sănătății, cât și a autorităților naționale îndeamnă la evitarea interacțiunilor între oameni care nu sunt necesare, evitarea aglomerației și păstrarea distanțării sociale. Contrar acestora sunt procedurile birocratice de notificare a vânzărilor de lichidități, care presupun interacțiunea personală, nejustificată în fond, cu autoritățile locale, precum și cu toți ceilalți cetățeni și comercianți care stau la aceleași cozi”, se menționează în Nota de fundamentare.

Inițiatorii menționează, în același document, că, în ultimii ani, la nivelul Europei s-a dezvoltat un model inovativ, numit REKO, de desfacere și vânzare a produselor direct de la producătorul local la consumator prin intermediul unor platforme electronice online, rețele sociale, aplicații etc. Modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii/etc., care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării. Astfel, acordul de voință al contractului de vânzare se încheie la distanță, online, urmând ca livrarea și plata să aibă loc ulterior, asemenea altor sisteme de comercializare cu livrare deja cunoscute. Ulterior, producătorii și cumpărătorii se întâlnesc la un anumit loc și timp prestabilit pentru livrarea/plata produselor, pe o perioadă de timp scurtă care permite tuturor părților, în funcție de numărul de vânzători/cumpărători și de comenzi, să efectueze operațiunile de predare-primire și/sau plată după caz. Locul prestabilit este în general, dar nu obligatoriu, asigurat de organizatorul grupului REKO într-o zonă domeniu privat, fie proprietate proprie, fie proprietate a unui terț având acordul acestuia. Astfel de locuri pot fi parcări comerciale amenajate temporar pentru operațiunile de livrare sau alte spații similare care permit organizarea acestei activități. În unele țări ea are loc inclusiv pe domeniul public, în piețe, parcuri, sau alte spații similare și accesibile.

Relațiile de comerț au loc între fiecare producător și fiecare consumator în parte, în mod direct, independent (fără intermediari) și în avans, la distanță, prin intermediul mijloacelor electronice. Fiecare producător răspunde în nume propriu de relația sa directă cu consumatorul și de activitatea sa de producție, comercializare și livrare. Cu ocazia predării-preluării comenzilor are loc o simplă livrare, iar toți producătorii garantează și răspund pentru desfășurarea activităților de livrare, producție și/sau comercializare în deplină legalitate din punct de vedere fiscal, sanitar-veterinar etc. Organizatorul grupului/întâlnirilor poate fi unul dintre producătorii care vând în cadrul grupului sau o persoană care asigură alte servicii de organizare, marketing etc.

Avantajele sunt multiple atât pentru producători, cât și pentru consumatori. Pe de-o parte, consumatorii au oportunitatea să comande o varietate de produse locale și proaspete de la mai mulți producători diferiți cu livrarea în același loc și în același moment, prin mijloace electronice ușor accesibile și facile, fără să existe limite minime per comandă sau condiționarea de un pachet predefinit, fără costuri suplimentare de livrare, taxe de procesare a plății cu cardul sau cash etc. La rândul lor, producătorii se bucură și ei de posibilitatea comercializării în avans a produselor printr-un sistem eficient, simplu și nebirocratic, predictibilitatea comenzilor și veniturilor la intervale regulate scurte, transportul organizat doar al produselor solicitate, efecte de cross-marketing extinse și posibilitatea unei implicări/investiții ajustată la talia producției, dar și ajustabilă ușor atât în sensul extinderii, cât și al restrângerii activității, diversificarea vânzărilor și minimizarea riscului de desfacere către un număr limitat de cumpărători, posibilitatea concentrării livrării într-o singură zi și un interval scurt de timp, minimizarea costurilor de livrare către mai mulți clienți printr-o singură întâlnire etc.

Nu în ultimul rând, modelul permite ambelor părți integrarea într-o comunitate locală de producători și cumpărători cu aceleași interese, un schimb de informații ușor și transparent, o legătură directă între producător și consumator și o buclă scurtă de feedback. Mai important, standardul de calitate, categoriile de produse acceptate și regulamentul grupurilor se stabilește individual de organizator și încurajează apariția și organizarea unor grupuri concurente de antreprenori și producători care pot adapta modelul unor condiții, nevoi sau standarde specifice.

„Din 2013 până în prezent acest tip de model s-a extins la sute de grupuri locale în Europa, dar și pe alte continente, reunind zeci de mii de producători locali și milioane de consumatori pentru comercializarea unor produse proaspete, sănătoase și de origine locală într-un model economic sustenabil și avantajos. Modelul REKO se încadrează într-un lanț scurt de producție și direct «de la fermă la furculiță» («from farm to fork»). (…) De asemenea, acest mod de comercializare s-a dovedit a fi nu doar convenabil, sustenabil, sănătos și ecologic, dar, în contextul pandemiei COVID-19, modelul a reprezentat o alternativă sănătoasă, rezilientă și robustă pentru susținerea producătorilor locali într-o perioadă dificilă, dar și pentru livrarea către consumatori a produselor dorite într-un cadru sigur”, precizează MEAT.

Modelul REKO își desfășoară activitatea în baza legislației europene fără necesitatea unor avize speciale din partea instituțiilor statului, deoarece, în cadrul evenimentelor/întâlnirilor, nu are loc o activitate de tip piață, ci strict livrarea (predarea-primirea) comenzilor efectuate în avans, în mediul online.

„Din nefericire, cadrul de reglementare românesc este neclar cu privire la acest tip de activitate, existând un nivel ridicat de nesiguranță din partea organizatorilor de astfel de grupuri, dar și a producătorilor și consumatorilor care își desfășoară activitatea comercială și livrările prin intermediul lor. Pe de altă parte, neclaritățile acestui cadru generează o lipsă de uniformitate în comportamentul autorităților locale/regionale și împiedică inovarea și testarea noilor soluții de comercializare, adaptarea lor la condițiile și nevoile specifice ale diferitelor regiuni sau grupuri de producători/consumatori, și permite totodată aplicarea arbitrară a unor sancțiuni administrative sau contravenționale pentru o activitate legală și benefică comunității”, se menționează în Nota de fundamentare.

MEAT precizează, totodată, că activitatea grupurilor de tip REKO, de contractare la distanță și livrare organizată, nu este o activitate de tip piață/târg (permanentă sau volantă) astfel cum sunt cele reglementate de HG nr. 348/2004 privind exercitarea comerțului cu produse și servicii de piață în unele zone publice sau OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. Având în vedere diferențele esențiale dintre cele două tipuri de activități (încheierea contractelor la distanță, livrarea organizată, orarul scurt de desfășurare, etc.), grupurile REKO nu sunt susceptibile de a fi categorizate drept „piață” publică. Cu toate acestea – spun inițiatorii proiectului – este utilă introducerea unei norme de clarificare în acest sens, prin exceptarea expresă de la normele Ordonanței nr. 99/2000 a activităților privind livrarea/furnizarea de alimente în baza contractelor încheiate la distanță.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.