Mesajul directorului Oficiului Național al Registrului Comerțului, Valentina Burdescu

Mesajul directorului Oficiului Național al Registrului Comerțului, Valentina Burdescu

Numărul Ediție specială, 13 iulie 2021  »  Mesaje ale oficialităților

Doamnelor și domnilor,

Îmi face o deosebită plăcere și mă simt onorată să mă aflu la un asemenea eveniment. Este un eveniment foarte frumos. O sută de ani de profesie contabilă reprezintă un moment cu totul deosebit și vă felicit pentru acest lucru. Și pentru că digitalizarea este ordinea noastră de zi cu zi aș vrea să vă adresez câteva cuvinte în sensul digitalizării, în sensul că digitalizarea nu este doar calea care ne deschide viitorul, care ne îndrumă către viitor, care încearcă și reușește, de cele mai multe ori, să ne facă viața din ce în ce mai ușoară, mai frumoasă, mai fiabilă. Digitalizarea este și cea care ne face să ne cunoaștem trecutul, să descoperim arhivele, să descoperim ce se află între coperțile fondurilor arhivistice. Odată întorși către aceste documente istorice, aceste documente deosebit de importante, ne dăm seama de ce a fost în trecut, în urma noastră, și ne ghidăm spre ceea ce va fi în viitor.

Cu această ocazie, digitalizarea m-a făcut să descopăr o serie de documente și, pentru că ne întoarcem în perioada interbelică, din cercetările mele, atât cercetări la nivel instituțional, cât și ale mele, personale, ca profesionist, ca istoric la baza profesiei mele, am descoperit o serie de documente deosebit de importante pe care predecesorii dumneavoastră le-au lăsat societății, documente extrem de utile care ne ajută în momentul de față să realizăm o serie de cercetări științifice, o serie de statistici, și să ne dăm seama de contribuția pe care această profesie a avut-o la dezvoltarea economică a României în perioada interbelică. Cu cât ne apropiem de anii ’50, cu atât descoperim o activitate economică destul de intensă, o activitate intensă a firmelor, o creștere a numărului de firme înregistrate în acea perioadă în România, și modalitatea exemplară de întocmire a documentelor ne-a făcut, și ne face în continuare, să vedem, într-adevăr, o perfecționare continuă și o adaptare continuă a acestei profesii către dezvoltarea economică, către sprijinirea mediului economic.

Aceste documente sunt deosebit de importante, avem o imagine de ansamblu a ceea ce a însemnat economia în perioada interbelică. Avem însă și documente despre economia României în perioada secolului al XIX-lea – a doua jumătate a secolului al XIX-lea –, sunt surse și informații deosebit de importante care ne fac să vedem parcursul economic al țării noastre.

De asemenea, o altă sursă importantă de documente o regăsim în dosarele firmelor din perioada ante și interbelică, care în momentul de față se regăsesc în fondurile arhivistice al Arhivelor Naționale, în dosarele firmelor care mai există în momentul de față și care au fost predate, la desființarea Registrului comerțului, către fondul arhivistic național. Găsim acolo documente extrem de importante. Găsim situații contabile, bilanțuri, găsim state de plată care la vremea respectivă erau deosebit de importante. Găsim o evidență a salariaților, care era ținută tot de contabili. Practic, contabilii, și atunci, ca acum, au reprezentat sprijinul și sfătuitorul principal al antreprenorului.

Vreau să vă spun că în prima parte după anii 1990, începând cu înființarea Registrului comerțului, foarte multe documente, acte normative au la bază ceea ce exista în perioada interbelică. Atât în partea de registrul comerțului, cât și în partea de contabilitate, de expertiză contabilă am găsit o serie de documente care s-au potrivit perfect cu anii de după Revoluție și care între timp au fost perfecționate și ajungem, de la an la an, să creăm ceea ce cu toții ne dorim, ceva mai simplu, mai fiabil și mai ușor de accesat.

Iată că digitalizarea nu reprezintă doar calea către viitor, digitalizarea ne face să vedem ce a fost în urma noastră. Vreau să vă spun că în Arhivele Naționale – există și alte fonduri arhivistice, fonduri arhivistice particulare – există atâtea documente care atestă fiecare profesie, dar astăzi mă refer strict la experții contabili, pentru că în mare măsură activitatea lor este legată de activitatea Registrului comerțului. Pentru mine a fost o plăcere deosebită să analizez aceste documente. Îmi dau seama de importanța acestei profesii, precum și de aportul acesteia la tot ceea ce înseamnă parcursul economic.

De asemenea, pentru viitor, digitalizarea și-a dat pentru noi „examenul” în 2020, anul pandemic. După cum bine știți, în perioada stării de urgență, activitatea instituției noastre s-a desfășurat exclusiv prin mijloace electronice și prin corespondență, nu am avut program de lucru cu publicul. În acele luni de stare de urgență și de activitate în mediul electronic, dumneavoastră, reprezentanții acestei profesii, ați avut o contribuție semnificativă, ați fost un sprijin deosebit în relația dintre mediul de afaceri și Registrul comerțului și ați făcut tot posibilul astfel încât această activitate să continue și în lipsa unui ghișeu față în față. Vă mulțumesc pentru această activitate susținută din partea dumneavoastră și sperăm că am venit și în întâmpinarea problemelor dumneavoastră și, pe cât posibil, să facem ca lucrurile să funcționeze. Mă bucur că am avut și avem în continuare o asemenea colaborare. Lucrul acesta ne-a demonstrat că putem să lucrăm și în mediul electronic și vreau să vă spun că trendul se păstrează în continuare. Ne desfășurăm în jur de 40% din activitate în sistem electronic, spre deosebire de anul anterior pandemiei, unde procentul era destul de mic, sub 10%. Nu pot decât să vă mulțumesc pentru înțelegerea de care ați dat dovadă, pentru răbdarea de care ați dat dovadă în a primi informațiile utile de la Registrul comerțului.

Vă mulțumesc încă o dată pentru aportul dumneavoastră în cele mai importante și complexe operațiuni  la Registrul comerțului, și aici mă refer la operațiunile de divizare, fuziune, majorare, reducere a capitalului, operațiuni care implică aporturi în creanțe, aporturi în natură. Sunt operațiuni în care dumneavoastră participați efectiv prin experiența pe care o aveți și lucrul acesta este de bun augur pentru instituția noastră. Avem cea mai mare încredere în tot ceea ce dumneavoastră furnizați în calitate de profesioniști. Ne vom pregăti, și dumneavoastră vă veți pregăti, pentru că, ce-i drept, continuăm să privim către viitor. Ne așteaptă fuziunea/divizarea transfrontalieră, o operațiune, un mecanism pe care încă nu îl avem. Avem o directivă în acest sens care va intra în proces de transpunere legislativă la nivel național, deci vom avea și proiecte de divizare transfrontalieră și schimbarea sediului de pe un stat membru pe celălalt stat membru. În aceeași directivă avem la pachet aceste două mecanisme noi, și pentru dumneavoastră, dar și pentru noi. Cu siguranță vom conlucra în aceste operațiuni.

Vă mulțumesc pentru invitație. Vă felicit pentru acest moment aniversar. Vă asigur de întreaga noastră colaborare, pentru faptul că noi suntem deschiși și vrem să venim în preîntâmpinarea tuturor problemelor. Așa cum a menționat foarte frumos domnul președinte, colaborarea reprezintă cheia succesului în tot ceea ce ne propunem să facem. Vă mulțumesc și vă doresc succes în continuare!




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.