MFP: În proiect, modificarea şi completarea reglementărilor privind unele scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie

MFP: În proiect, modificarea și completarea reglementărilor privind unele scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie

Telex » Știri 17 iulie 2020  

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre pentru modificarea şi completarea HG nr.807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie. Proiectul urmăreşte stimularea creşterii economice prin realizarea de investiţii, preconizându-se că actul normativ va avea efect multiplicator în ceea ce priveşte dezvoltarea furnizorilor de materii prime, materiale, instalaţii şi utilaje, a prestatorilor de servicii etc.

Iniţiatorii proiectului menţionează, în Nota de fundamentare, că, în contextul actual al evoluţiei economiei globale afectate de pandemia provocată de noul coronavirus, este necesară introducerea unor modificări în vederea flexibilizării accesului la finanțare a operatorilor economici. De asemenea, se reaminteşte că, la 2 iulie 2017, Comisia Europeană a adoptat modificarea legislaţiei comunitare în baza căreia a fost elaborată schema de ajutor de stat instituită prin H.G. nr. 807/2014, astfel: prin Regulamentul (UE) nr. 972/2020 al Comisiei din 02.07.2020 a fost modificat Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014. Conform prevederilor art. 59, al doilea paragraf, se prelungeşte valabilitatea regulamentului până la data de 31.12.2023; prin Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final din data de 2.07.2020 au fost modificate Orientările privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020 (care au stat la baza emiterii Deciziei Comisiei Europene C(2014) 2240 final prin care a fost aprobată Harta ajutoarelor regionale pentru perioada 2014-2020) şi a fost prelungită perioada de aplicare a acestora.

„În consecinţă, este necesară actualizarea şi corelarea prevederilor actuale ale H.G. nr. 807/2014 cu noile dispoziţii prevăzute de legislaţia europeană”, precizează MFP.

Totodată, ca urmare a analizei derulării procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat, s-a constatat necesitatea clarificării unor aspecte care au generat dificultăţi în derularea procedurii, a eliminării unor prevederi care nu mai sunt necesare, precum și a introducerii unor dispoziţii care vizează asigurarea atingerii obiectivelor schemei de ajutor de stat, respectiv dezvoltarea regională, după cum urmează:

prelungirea a perioadei în care se pot emite acorduri pentru finanţare până în anul 2023, corespunzător prelungirii perioadei de valabilitate a Regulamentului 651/2014;

prelungirea, până în anul 2028, a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, ţinându-se cont de faptul că perioada de implementare a investiţiei poate fi mai mare de 3 ani;

introducerea menţiunilor privind stabilirea intensităţii brute a ajutorului de stat în perioada 2021-2023 prin hărţile regionale aprobate de Comisia Europeană pentru această perioadă, conform prevederilor din Comunicarea Comisiei C(2020) 4355 final;

limitarea la condiţia prevăzută de Regulamentul 651/2014 pentru ajutoarele de stat acordate în baza unor scheme de ajutor de stat, în vederea demonstrării efectului stimulativ;

introducerea sintagmei „agricole” în vederea clarificării prevederii referitoare la sectorul producţiei primare exclus de Regulamentul 651/2014;

eliminarea prevederii referitoare la publicarea bugetului rămas neutilizat din bugetul anual alocat schemei sau bugetul suplimentat şi data reluării procedurii de înregistrare a cererilor de acord pentru finanţare, avându-se în vedere că depunerea este continuă până la utilizarea bugetului total al schemei;

introducerea posibilităţii ca întreprinderea să solicite extinderea perioadei de menţinere a investiţiei cu până la maximum 2 ani în vederea îndeplinirii menţiunilor speciale din acord în contextul perturbării activităţii ca urmare a pandemiei generate de coronavirus;

eliminarea modalităţii de stabilire a cheltuielilor eligibile din categoria construcţii pe baza standardului de cost, avându-se în vedere că standardul de cost a fost stabilit în anul 2010 prin Ordin comun al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului pentru HG nr. 1680/2008, acesta fiind preluat şi pentru HG nr. 807/2014. Ulterior, au fost primite semnale din partea mediului de afaceri referitor la faptul că, în cazul realizării construcţiilor, preţul pe metrul pătrat a evoluat, iar standardul de cost prevăzut de HG 807/2014 acoperă o foarte mică parte din valoarea cheltuielilor încadrate în această categorie;

eliminarea prevederii privind restituirea cererilor de acord pentru finanțare înregistrate după data epuizării bugetului anual alocat, avându-se în vedere că depunerea este continuă, iar în cazul epuizării bugetului anual se pot emite proiecte de acord pentru finanţare;

introducerea posibilităţii depunerii certificatului constatator şi in varianta electronică;

uniformizarea în stabilirea termenelor în zile lucrătoare atât pentru Ministerul Finanţelor Publice cât şi pentru solicitant, la recomandarea Curţii de Conturi;

majorarea termenului pentru demararea investiţiei de la 4 la 6 luni, ca urmare a contextului economic mondial;

eliminarea termenului de depunere a cererilor de plată până la data de 30 septembrie a fiecărui an şi notificării privind realocarea sumelor în anii următori, avându-se în vedere posibilitatea existenței unor termene lungi de realizare/livrare a activelor, cu impact asupra realizării investiției în parametrii asumați;

introducerea unor termene de analiză de către MFP pentru cererea de plată;

clarificarea modalităţii de restituire a sumelor încasate necuvenit;

clarificarea cerinţelor privind Raportul de finalizare a investiţiei;

clarificarea posibilităţii solicitării unor informaţii suplimentare în vederea soluționării cererilor privind modificarea calendarului, precum şi stabilirea unui termen de răspuns pentru societate;

clarificarea unor situaţii de revocare ţinându-se cont de speţele analizate;

stabilirea unui termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanţare pentru asigurarea surselor de finanţare şi demonstrarea situaţiei juridice a locaţiei, avându-se în vedere că procesul de perfectare a documentelor juridice în contectul actual poate întârzia depunerea cererii de acord pentru finanţare, precum introducerea unor prevederi privind revocarea acordului pentru finanţare în cazul nerespectării acestor termene;

introducerea obligaţiei întreprinderii de a realiza contribuţia la dezvoltarea regională cel puţin la nivelul ajutorului de stat plătit;

eliminarea anumitor indicatori cantitativi nerelevanţi în procesul de analiză, în vederea flexibilizării accesului la finanţare al operatorilor economici;

eliminarea indicatorului calitativ Impactul acordării ajutorului de stat asupra mediului concurenţial, deoarece ajutorul de stat acordat în situaţia în care sunt îndeplinite toate condiţiile şi criteriile prevăzute de Regulamentul 651/2014 este compatibil cu Piaţa internă (nu are efecte negative asupra mediului concurențial). „Ca urmare, nu este necesară demonstrarea suplimentară de către întreprindere a acestui indicator”, spun reprezentanţii MFP;

eliminarea formularelor şi introducerea acestora în Ghidul solicitantului sau în Ghidul de plată;

corelarea prevederilor din anexe cu prevederile articolelor modificate din cuprinsul actului normativ.

Potrivit MFP, „modificările propuse converg spre clarificarea prevederilor actuale ale H.G. nr. 807/2014 și simplificarea procedurilor, având ca efect direct creșterea ponderii cererilor admise și, implicit, mărirea numărului de investiții, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare”.

Iniţiatorii precizează că „schema de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia notificării în vederea obţinerii Deciziei de aprobare din partea Comisiei Europene. Comisia Europeană trebuie informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării actului normativ”.

Proiectul de Hotărâre şi Nota de fundamentare pot fi consultate pe site-ul MFP, la rubrica Transparenţă decizională.



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.