MMSS propune modificări la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii privind venitul minim garantat

MMSS propune modificări la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii privind venitul minim garantat

Telex » Știri 14 aprilie 2022  

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat în transparență decizională un proiect de HG pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin HG nr. 50/2011. Prin proiect se propun actualizarea și corelarea actelor normative de modificare și completare a Legii nr.416/2001, în ceea ce privește: menținerea acordării ajutorului social pentru o perioadă de 6 luni de la data încadrării în muncă a unei persoane apte de muncă din familia beneficiară de ajutor social, cu condiția încheierii unui raport de muncă/raport de serviciu pentru o perioadă de cel puțin 24 luni; actualizarea, potrivit legii, a veniturilor exceptate de la stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, a persoanei singure, pentru stabilirea dreptului la ajutor social; stabilirea procedurii de decontare a cheltuielilor de transport asigurate de autoritățile administrației publice locale pentru persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social care urmează cursurile programului „A doua șansă” la o distanță mai mare de 5 km față de locuința acestora; eliminarea prevederilor referitoare la plata contribuției individuale de asigurări sociale de sănătate pentru beneficiarii de ajutor social; acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat și de la bugetul local și pentru situații de necesitate cauzate epidemii, epizootii; îmbunătățirea procedurii de acordare a ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat în sensul verificării și efectuării anchetei sociale la domiciliul solicitanților, precum și facilitarea circuitului documentelor; acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul local și pentru situații de necesitate cauzate de epidemii, epizootii, precum și în alte situații deosebite care pot duce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială, inclusiv în caz de deces în țară sau în străinătate, stabilite prin hotărâre a consiliului local, care va cuprinde și procedura și/sau condițiile de acordare.

De asemenea, se propune revizuirea și modificarea Listei bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social pentru facilitarea în mai mare măsură a accesului la beneficiile de asistență socială bazate pe testarea veniturilor. Astfel, ținând cont de discuțiile avute cu structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, s-au propus următoarele modificări:

♦ pentru clădiri sau alte spații locative în afara locuinței de domiciliu și a anexelor gospodărești, se propune să fie exceptate de la a fi luate în calcul cele aflate în stare avansată de degradare și/sau care nu au potențial de valorificare ori cele pentru care solicitantul /beneficiarul ajutorului social deține o parte și pentru care valorificarea nu poate fi realizată în absența celuilalt/celorlați deținători;

♦ Suprafața terenurilor intravilane se propune să crească de la 1000 mp în zona urbană la 1200 mp și de la 2000 mp în zona rurală la 2500 mp. Astfel, se creează și premisele pentru introducerea ulterioară a venitului minim de incluziune, reformă prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), una dintre ținte fiind și aceea de atingere a unui număr de 245.000 beneficiari ai venitului minim de incluziune. În absența unor criterii mai flexibile de eligibilitate, țintele prevăzute în PNRR, dar și în Programul de Guvernare, care prevăd scoaterea a 1,5 milioane de persoane din starea de deprivare materială severă, nu vor putea fi îndeplinite;

♦ Majorarea sumei ce poate fi deținută în depozite bancare de la 3000 lei fără dobânda aferentă la 7000 lei fără dobanda aferentă. Suma de 3000 lei a fost stabilită inițial având la bază nivelul ajutorului de înmormântare, respectiv 2117 lei în anul 2012. Acest nivel în anul 2022, potrivit Legii nr.318/2021, este de 6095 lei;

♦ Excluderea Contului Junior din categoria conturilor bancare ce se iau în considerare la stabilirea dreptului la ajutorul social, acesta fiind un cont special, de regulă alimentat de părinți cu suma reprezentând alocația de stat pentru copii;

♦ Majorarea sumei reprezentând valoarea netă de producție anuală de la 1000 euro/an la 1.200 euro pentru persoana singură, respectiv de la 2500 euro/an la 3.500 euro pentru familie, majorare care ține cont de rata inflației în perioada 2012 – 2022.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.