Procedura de implementare a măsurii Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial

Procedura de implementare a măsurii Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial

Telex » Știri 6 octombrie 2020  

În Monitorul Oficial nr. 902 din 5 octombrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 2.989/2020 al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri privind aprobarea Procedurii de implementare a măsurii Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin OUG nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene. După cum am mai informat, măsura este valabilă până la 31 decembrie 2020, iar plăţile în cadrul măsurii vor fi efectuate până la 31 decembrie 2021. Bugetul alocat este în valoare totală de 100 milioane euro, din care 85 milioane euro se alocă din bugetul POC 2014-2020 şi 15 milioane euro din cofinanţarea de la bugetul de stat. Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 50.000 de beneficiari.

Microgranturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu următoarele categorii de beneficiari: a) întreprinderile mici şi mijlocii care fac dovada prin situaţiile financiare depuse că nu deţin salariaţi cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019; b) PFA, ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1 la OUG 130/2020; c) PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicării în activităţile legate de COVID-19, dar şi pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unei adeverinţe-formular şi încărcarea acesteia în aplicaţia de înscriere, emisă de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcţia de sănătate publică judeţeană, după caz (Anexa 3).

Microgranturile se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative: ♦ au desfăşurat activitate curentă/operaţională pe perioada a cel puţin unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia PFA/CMI pentru care începerea activităţii poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020; ♦ respectă condiţia de la art. 6, lit b) din OUG 130/2020, cu excepţia beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuţi la art. 3.2 alin (1), lit. b) şi c); ♦ îşi menţin activitatea pe o perioadă de cel puţin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant; ♦ nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019;   nu depăşesc plafonul de 800.000,00 euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană;

Prin această măsură se finanţează în ordinea primul venit – primul servit, în următoarele condiţii: ajutor financiar nerambursabil sub formă forfetară – maximum 2000 euro/beneficiar, la cursul InfoRegio valabil în luna deschiderii înscrierii, sumă care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente măsurii.

Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele categorii eligibile: ♦ cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari; ♦ datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi potrivit contractelor încheiate; ♦ cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat; ♦ cheltuieli privind achiziţia de servicii şi reparaţii necesare activităţii curente de bază, cu excepţia serviciilor de consultanţă, studii şi alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă; ♦ cheltuieli privind echipamentele de protecţie medicală, inclusiv materiale de dezinfecţie pentru protecţia împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2; ♦ cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activităţii curente; ♦ cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activităţii; ♦ cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.

Beneficiarii de microgranturi vor da o declaraţie pe proprie răspundere în aplicaţia de înscriere prin care îşi vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de această OUG atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat.

Nu sunt eligibile cheltuielile aferente achiziţiilor de bunuri second-hand, nu sunt permise achiziţiile în sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile. Cheltuiala cu taxa pe valoarea adăugată este eligibilă dacă este nerecuperabilă. Pentru decontarea datoriilor sunt eligibile facturile emise anterior semnării contractului care vor fi achitate din micrograntul acordat în cadrul măsurii, după data semnării contractului. Cheltuielile cu consultanţa nu sunt eligibile în cadrul acestei măsuri.

Înscrierea în program, creare profil, user, parolă şi completarea formularului de înscriere în vederea obţinerii finanţării se fac on-line pe link-ul https://granturi.imm.gov.ro  Aplicanţii au obligaţia de a urmări informaţiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare contract, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăţi, monitorizare, raportare), precum şi în contul creat la înscriere (front office).

Înscrierile în cadrul măsurii se vor realiza în două etape distincte:

 ▪ Etapa 1 de creare profil, user şi parolă, unde aplicanţii vor înregistra cu semnătură electronică atât datele reprezentantului legal/împuternicit cât şi datele IMM/PFA/ONG/CMI eligibile conform art 3.2, alin (1) din procedură.

Etapa 2 de înscriere în cadrul măsurii „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile” în care aplicanţii, cu profilul, user, şi parola generate în prima etapă, vor completa şi transmite formularul de înscriere conform Anexei 1.

Data de la care este activă prima etapă de creare profil, user şi parolă se comunică pe site-ul instituţiei înainte de data începerii procesului propriu zis. Data de la care este activă a doua etapă de înscriere se comunică pe site-ul instituţiei cu cel puţin trei zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu zis.

Aplicaţia electronică de înscriere aferentă primei etape de creare profil, user şi parolă va rămâne deschisă pe toată perioada înscrierilor în cadrul tuturor măsurilor instituite prin OUG nr.130/2020, cu completările şi modificările ulterioare.

Aplicaţia electronică de înscriere aferentă celei de a doua etape de înscriere va fi deschisă începând cu ora 10.00 a primei zile de înscriere, timp de cinci zile lucrătoare de la demararea înscrierii în Program, până la ora 20.00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.

Pentru participarea la măsura „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile”, fiecare solicitant trebuie să se înregistreze cu user şi parolă în prima etapă, generând prin această acţiune un cont de utilizator. După crearea contului de utilizator, aplicanţii vor avea acces la acesta  pe toată perioada de implementare a măsurii, vor putea accesa  documentaţia transmisă şi vor avea posibilitatea semnării contractului, descărcării şi încărcării de documente diverse aferente plăţii sau raportării, în mod electronic. Adresa de e-mail trebuie să aparţină beneficiarului şi să se regăsească în toată documentaţia, aceeaşi adresă va fi folosită pentru toată corespondenţa pe întreaga perioadă de implementare şi monitorizare a programului. Aplicaţia va trimite pe toată perioada de implementare a măsurii automat pe adresa de e-mail a solicitantului mesaje de avertizare asupra corespondenţei cu MEEMA/AIMMAIPE, corespondenţă prin care aplicanţii vor fi informaţi asupra acţiunilor ulterioare înscrierii precum contract aprobat,  clarificări, mesaje de încărcare documente etc.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.