Expertiza și auditul afacerilor

Aspecte generale privind protecția consumatorilor de servicii de asigurare (I)

Aspecte generale privind protecția consumatorilor de servicii de asigurare (I)

Expertiza și auditul afacerilor

Luiela Magdalena Csorba

În ultimii ani, industria asigurărilor s-a dezvoltat tot mai mult atât la nivel mondial, cât și în România. În acest context s-a născut și ideea de protecție a consumatorilor de servicii de asigurare, oamenii fiind tot mai expuși la riscurile declanșate de eveni­mente nefaste și neprevăzute. Articolul de față abordează aspecte privind istoricul evoluției asigurărilor la nivel mon­dial și în țara noastră, tipologia serviciilor de asigurare, drepturile consumatorilor de astfel de ser­vicii și pro­tecția lor. 

  Nr. 39, 17-23 oct. 2017


Fiscalitatea și contabilitatea divizării parțiale a societăților (II)

Fiscalitatea și contabilitatea divizării parțiale a societăților (II)

Expertiza și auditul afacerilor

Marian Săcărin

Scopul articolului de față este acela de a reda principalele aspecte fiscale și contabile cu privire la divizarea parțială, una dintre operațiunile de reorganizare la care poate fi supusă o societate pe parcursul duratei sale de viață. Aspectele contabile prezentate, care au în vedere prevederile Normelor metodolo­gice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operațiuni de fuziune, divizare, di­zol­vare și lichidare a societăților, precum și de retragere sau excludere a unor aso­ciați din cadrul societăților, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 897/2015, vizează doar entitățile care aplică Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, apro­bate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare. Pentru societățile care aplică Standardele Internaționale de Raportare Financiară, tratamentul contabil al operațiunii de divizare parțială trebuie să țină cont de prevederile acestor standarde.

  Nr. 39, 17-23 oct. 2017


Cheltuielile cu deductibilitate limitată la calculul impozitului pe profit

Cheltuielile cu deductibilitate limitată la calculul impozitului pe profit

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Florina Popa

În cadrul acestui articol vom realiza o trecere în revistă a cheltuielilor cu deductibilitate limitată la calculul impozitului pe profit. Vom supune atenției cele mai importante ca­tegorii de astfel de cheltuieli, respectiv cheltuielile de protocol, cele sociale, scăză­mintele, perisabilitățile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, pierderile teh­­nologice cuprinse în norma de consum proprie, cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, chel­tuielile cu provizioane/ajustări pentru depreciere și rezerve, cele cu dobânzile și diferențele de curs valutar și cheltuielile cu amortizarea, prezentând și câteva exem­ple ilustrative.

  Nr. 38, 10-16 oct. 2017


Fiscalitatea și contabilitatea divizării parțiale a societăților (I)

Fiscalitatea și contabilitatea divizării parțiale a societăților (I)

Expertiza și auditul afacerilor

Marian Săcărin

Scopul articolului de față este acela de a reda principalele aspecte fiscale și contabile cu privire la divizarea parțială, una dintre operațiunile de reorganizare la care poate fi supusă o societate pe parcursul duratei sale de viață. Aspectele contabile prezentate, care au în vedere prevederile Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operațiuni de fuziune, divizare, dizolvare și lichidare a societăților, precum și de retragere sau excludere a unor asociați din cadrul societăților, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 897/2015, vizează doar entitățile care aplică Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare.

  Nr. 38, 10-16 oct. 2017


Elemente IPSAS regăsite în reglementările românești de contabilitate pentru sectorul public – Armonizarea formală (II)

Elemente IPSAS regăsite în reglementările românești de contabilitate pentru sectorul public – Armonizarea formală (II)

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Tiron-Tudor, Andrei Crișan

Obiectivul prezentului articol este reprezentat de analiza efortului pe calea armonizării în cadrul contabilității sectorului public a reglementărilor românești cu viitoarele standarde europene în domeniu (EPSAS). În vederea realizării obiectivului propus, metodologia cercetării se bazează pe măsurarea armonizării formale (de jure) între reglementările românești referitoare la contabilitatea sectorului public și Standardele Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSAS) considerate de Comisia Europeană ca fiind implementabile cu adaptări minore sau chiar fără, sub forma EPSAS-urilor.

  Nr. 37, 26 sept. - 9 oct. 2017


Elemente IPSAS regăsite în reglementările românești de contabilitate pentru sectorul public – Armonizarea formală (I)

Elemente IPSAS regăsite în reglementările românești de contabilitate pentru sectorul public – Armonizarea formală (I)

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Tiron-Tudor, Andrei Crișan

Obiectivul prezentului articol este reprezentat de analiza efortului pe calea armonizării în cadrul contabilității sectorului public a reglementărilor românești cu viitoarele standarde europene în domeniu (EPSAS). În vederea realizării obiectivului propus, metodologia cercetării se bazează pe măsurarea armonizării formale (de jure) între reglementările românești referitoare la contabilitatea sectorului public și Standardele Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSAS) considerate de Comisia Europeană ca fiind implementabile cu adaptări minore sau chiar fără, sub forma EPSAS-urilor.

  Nr. 36, 19-25 sept. 2017


Abordări teoretice și practice privind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat – partea a II-a –

Abordări teoretice și practice privind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat – partea a II-a –

Expertiza și auditul afacerilor

Lucian Cernușca

Articolul urmărește să pună în evidență o serie de abordări teoretice și practice pri­vind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat în conformitate cu IAS 12 Impozitul pe profit și cu Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Ra­por­tare Financiară, cu modificările și completările ulterioare.

  Nr. 34-35, 5-18 sept. 2017


Evidența evenimentelor ulterioare datei bilanțului

Evidența evenimentelor ulterioare datei bilanțului

Expertiza și auditul afacerilor

Claudia Grigore

O importanță deosebită trebuie acordată evenimentelor, indiferent dacă acestea sunt favorabile sau nefavorabile, care apar între data închiderii unui exercițiu financiar și data autorizării situațiilor financiare și care furnizează informații suplimentare referi­toa­re la perioada raportată față de cele cunoscute la data bilanțului, deoarece gene­rează ajustări ale situațiilor financiare. Aceste evenimente vor face obiectul articolului de față.

  Nr. 34-35, 5-18 sept. 2017


Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Florina Popa

Obiectul articolului de față îl reprezintă impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. În cadrul acestuia vom avea în vedere definiția microîntreprinderii, modalitatea de determinare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, respectiv cum se stabilește baza impozabilă, cotele de impozitare și ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, prezentând totodată și câteva exemple ilustrative.

  Nr. 32-33, 22 aug. - 4 sept. 2017


Abordări teoretice și practice privind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat – partea I –

Abordări teoretice și practice privind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat – partea I –

Expertiza și auditul afacerilor

Lucian Cernușca

Articolul urmărește să pună în evidență o serie de abordări teoretice și practice privind contabilizarea datoriilor și creanțelor de impozit amânat în conformitate cu IAS 12 Impozitul pe profit și cu Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare. IAS 12 are în vedere o abordare bilanțieră pentru calculul efectului fiscal al diferențelor temporare dintre regulile contabile și cele fiscale.

  Nr. 32-33, 22 aug. - 4 sept. 2017


Tratamentul contabil și fiscal al tichetelor cadou și cadourilor pentru salariații entităților economice

Tratamentul contabil și fiscal al tichetelor cadou și cadourilor pentru salariații entităților economice

Expertiza și auditul afacerilor

Ludovica Breban, Ioana Veronica Prune-Jula

În apropierea sărbătorilor sau a altor evenimente speciale, fiecare familie își pregătește un buget care să cuprindă și cadouri pentru cei dragi, orice sumă de bani în plus fiind binevenită. Una dintre opțiunile companiilor care doresc să le ofere salariaților sărbători mai frumoase o reprezintă tichetele cadou. Suntem convinși că societățile care recurg la această opțiune se gândesc la avantajele ambelor părți: angajatorii pot scădea sumele respective la calculul impozitului pe profit și își țin angajații aproape, iar salariaților le cresc bugetul familiei și evident și puterea de cumpărare. 

  Nr. 30-31, 8-21 august 2017


Guvernanța corporativă – necesitate sau/și inovație?

Guvernanța corporativă – necesitate sau/și inovație?

Expertiza și auditul afacerilor

Octavian Jula

Guvernanța corporativă este un domeniu nou în special pentru spațiul central și est-european. Prin acest articol încercăm să aducem în atenție beneficiile pe care le poate avea adoptarea unui cod de guvernanță corporativă. Este obligatorie implementarea lui? Cu siguranță nu. Credem însă că reprezintă o încercare ce va trebui să se dovedească de succes și care va aduce un veritabil plus de valoare companiilor. Legătura cu situațiile financiare și non-financiare este evidentă și poate reprezenta un adevărat progres în transparentizarea activității societăților.

  Nr. 30-31, 8-21 august 2017


Controverse privind dreptul de deducere a TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la un contribuabil declarat inactiv. Interpretare națională versus interpretare comunitară

Controverse privind dreptul de deducere a TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la un contribuabil declarat inactiv. Interpretare națională versus interpretare comunitară

Expertiza și auditul afacerilor

Florin Dobre, Radu Ciobanu

Prezentul articol are în vedere analiza legislației europene și naționale în ceea ce privește dreptul de deducere al persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la contribuabili declarați inactivi. Vom aduce în discuție două spețe, una poloneză și cealaltă românească, în cazul cărora întrebarea preliminară adresată Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru pronunțare este dacă poate fi refuzat dreptul de deducere a taxei plătite de o firmă pentru prestarea de servicii sau livrarea de bunuri achiziționate de la un contribuabil declarat inactiv și radiat din registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Facturarea după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA

Facturarea după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA

Expertiza și auditul afacerilor

Dumitru Macedon Motrea, Lucian Cernușca

Ca urmare a numeroaselor modificări care au avut loc în ultima perioadă în domeniul fiscal, normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost adaptate la noile re­gle­mentări. Ar­ticolul de față își propune să aducă în discuție o serie de aspecte teo­retice și prac­tice în ceea ce privește situațiile referitoare la emiterea facturilor după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Protecția consumatorilor de servicii financiare la distanță

Protecția consumatorilor de servicii financiare la distanță

Expertiza și auditul afacerilor

Luiela Magdalena Csorba

Domeniul protecției consumatorilor cunoaște, în societatea contemporană de consum, o vastă dezvoltare, ca urmare a necesității promovării intereselor consumatorilor de produse și servicii tot mai variate. Astfel, această preocupare s-a extins de la sectorul serviciilor financiar-bancare tradiționale la cel al serviciilor financiare la distanță.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Impozitul specific unor activități

Impozitul specific unor activități

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Florina Popa

Începând cu acest an, potrivit Legii nr. 170/2016, persoanele juridice române plăti­toa­re de impozit pe profit care desfășoară activități de cazare și alimentație publică sunt obligate la plata impozitului specific. În acest sens, în data de 14 aprilie 2017 a apărut Ordinul mi­nistrului turismului și al ministrului finanțelor publice nr. 264/464 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a acestei legi.

  Nr. 26-27, 11-24 iulie 2017