Expertiza și auditul afacerilor

Tratamentul contabil și fiscal al tichetelor cadou și cadourilor pentru salariații entităților economice

Tratamentul contabil și fiscal al tichetelor cadou și cadourilor pentru salariații entităților economice

Expertiza și auditul afacerilor

Ludovica Breban, Ioana Veronica Prune-Jula

În apropierea sărbătorilor sau a altor evenimente speciale, fiecare familie își pregătește un buget care să cuprindă și cadouri pentru cei dragi, orice sumă de bani în plus fiind binevenită. Una dintre opțiunile companiilor care doresc să le ofere salariaților sărbători mai frumoase o reprezintă tichetele cadou. Suntem convinși că societățile care recurg la această opțiune se gândesc la avantajele ambelor părți: angajatorii pot scădea sumele respective la calculul impozitului pe profit și își țin angajații aproape, iar salariaților le cresc bugetul familiei și evident și puterea de cumpărare. 

  Nr. 30-31, 8-21 august 2017


Guvernanța corporativă – necesitate sau/și inovație?

Guvernanța corporativă – necesitate sau/și inovație?

Expertiza și auditul afacerilor

Octavian Jula

Guvernanța corporativă este un domeniu nou în special pentru spațiul central și est-european. Prin acest articol încercăm să aducem în atenție beneficiile pe care le poate avea adoptarea unui cod de guvernanță corporativă. Este obligatorie implementarea lui? Cu siguranță nu. Credem însă că reprezintă o încercare ce va trebui să se dovedească de succes și care va aduce un veritabil plus de valoare companiilor. Legătura cu situațiile financiare și non-financiare este evidentă și poate reprezenta un adevărat progres în transparentizarea activității societăților.

  Nr. 30-31, 8-21 august 2017


Controverse privind dreptul de deducere a TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la un contribuabil declarat inactiv. Interpretare națională versus interpretare comunitară

Controverse privind dreptul de deducere a TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la un contribuabil declarat inactiv. Interpretare națională versus interpretare comunitară

Expertiza și auditul afacerilor

Florin Dobre, Radu Ciobanu

Prezentul articol are în vedere analiza legislației europene și naționale în ceea ce privește dreptul de deducere al persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cazul achizițiilor de bunuri sau servicii de la contribuabili declarați inactivi. Vom aduce în discuție două spețe, una poloneză și cealaltă românească, în cazul cărora întrebarea preliminară adresată Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru pronunțare este dacă poate fi refuzat dreptul de deducere a taxei plătite de o firmă pentru prestarea de servicii sau livrarea de bunuri achiziționate de la un contribuabil declarat inactiv și radiat din registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Facturarea după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA

Facturarea după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA

Expertiza și auditul afacerilor

Dumitru Macedon Motrea, Lucian Cernușca

Ca urmare a numeroaselor modificări care au avut loc în ultima perioadă în domeniul fiscal, normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost adaptate la noile re­gle­mentări. Ar­ticolul de față își propune să aducă în discuție o serie de aspecte teo­retice și prac­tice în ceea ce privește situațiile referitoare la emiterea facturilor după reînregistrarea contribuabililor în scopuri de TVA.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Protecția consumatorilor de servicii financiare la distanță

Protecția consumatorilor de servicii financiare la distanță

Expertiza și auditul afacerilor

Luiela Magdalena Csorba

Domeniul protecției consumatorilor cunoaște, în societatea contemporană de consum, o vastă dezvoltare, ca urmare a necesității promovării intereselor consumatorilor de produse și servicii tot mai variate. Astfel, această preocupare s-a extins de la sectorul serviciilor financiar-bancare tradiționale la cel al serviciilor financiare la distanță.

  Nr. 28-29, 25 iulie - 7 august 2017


Impozitul specific unor activități

Impozitul specific unor activități

Expertiza și auditul afacerilor

Adriana Florina Popa

Începând cu acest an, potrivit Legii nr. 170/2016, persoanele juridice române plăti­toa­re de impozit pe profit care desfășoară activități de cazare și alimentație publică sunt obligate la plata impozitului specific. În acest sens, în data de 14 aprilie 2017 a apărut Ordinul mi­nistrului turismului și al ministrului finanțelor publice nr. 264/464 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a acestei legi.

  Nr. 26-27, 11-24 iulie 2017


Regimul contabil și fiscal privind ajustarea TVA în cazul achizițiilor de bunuri și servicii, altele decât bunurile de capital

Regimul contabil și fiscal privind ajustarea TVA în cazul achizițiilor de bunuri și servicii, altele decât bunurile de capital

Expertiza și auditul afacerilor

Dumitru Macedon Motrea, Lucian Cernușca

Articolul prezintă regimul contabil și fiscal privind ajustarea taxei pe valoarea adăugată în cazul achizițiilor de bunuri și servicii, altele decât bunurile de capital. Ajustarea TVA constă în exercitarea dreptului de deducere, în situația în care persoana impozabilă câștigă acest drept în conformitate cu prevederile legale în vigoare (ajustare pozitivă), sau anularea în totalitate ori parțială a deducerii exercitate inițial, în cazul în care per­soana impozabilă pierde potrivit legii dreptul de deducere (ajustare negativă).

  Nr. 26-27, 11-24 iulie 2017


Noi perspective de finanțare a economiei mondiale

Noi perspective de finanțare a economiei mondiale

Expertiza și auditul afacerilor

Claudia Florea, Cornelia Mariana Oprea

Pe lângă fondurile europene, pe care România le-a putut accesa atât în perioada pre­aderare, cât și ca membru al Uniunii Europene, economia mondială dezvoltă și alte sisteme de finanțare menite să sprijine progresul statelor aflate în curs de dezvoltare, prin Banca Asiatică de Dezvoltare și Banca Asiatică pentru Investiții în Infrastructură, pe care le vom prezenta pe scurt în acest articol. Așadar, țara noastră pare a avea și alte mijloace în ceea ce privește finanțarea proiectelor în vederea dezvoltării sale.

  Nr. 26-27, 11-24 iulie 2017


Tratamentul operațiunilor de sponsorizare și mecenat

Tratamentul operațiunilor de sponsorizare și mecenat

Expertiza și auditul afacerilor

Nicu Popa

Pe parcursul desfășurării activității, o entitate economică poate fi în situația de a primi sau de a oferi sponsorizări. De asemenea, nu puține sunt cazurile în care o persoană fizică primește astfel de beneficii materiale sau bănești din partea unor persoane fizice sau juridice. Dar ce înseamnă de fapt aceste sponsorizări? Sub ce formă pot fi ele oferite, respectiv primite?

  Nr. 24-25, 27 iunie - 10 iulie 2017


Mecanismul de gestionare financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

Mecanismul de gestionare financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020

Expertiza și auditul afacerilor

Claudia Florea, Cornelia Mariana Oprea

Pentru perioada de programare 2014-2020, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor și al capacității de absorbție, s-a adoptat cadrul legislativ național ce reglementează gestionarea financiară a proiectelor finanțate din fonduri europene, care face obiectul acestui articol. Vom prezenta modul în care este asigurat fluxul fondurilor europene, modalitățile de prefinanțare, mecanismul decontării fondurilor nerambursabile, contabilitatea proiectelor finanțate din fonduri europene, precum și neregulile care pot duce la rezilierea contractelor de finanțare.

  Nr. 24-25, 27 iunie - 10 iulie 2017


Parteneriatul public-privat în România și în Uniunea Europeană

Parteneriatul public-privat în România și în Uniunea Europeană

Expertiza și auditul afacerilor

Cristian Marinescu

În activitatea economică întâlnim situații în care părțile din cadrul unei asocieri sunt atât societăți private, cât și instituții publice. În acest caz, asocierea dintre cele două categorii de persoane poate îmbrăca forma unei asocieri în participație sau a unui parteneriat public-privat. Spre deosebire de asocierea în participație (sau, așa cum apare în literatura de specialitate internațională, joint venture), care este un concept mai vechi, amplu dezbătut în lucrări din domeniu și cu o largă aplicabilitate în practica europeană, parteneriatul public-privat (prescurtat PPP) este o noțiune relativ nouă, în prezent fiind din ce în ce mai des întâlnită în spațiul public, atât în presa economică, cât și în publicațiile economice, financiare și juridice, dar și în legislația multor țări.

  Nr. 24-25, 27 iunie - 10 iulie 2017


Tratamente contabile privind evaluarea imobilizărilor financiare și implicațiile acestora asupra rezultatului exercițiului financiar

Tratamente contabile privind evaluarea imobilizărilor financiare și implicațiile acestora asupra rezultatului exercițiului financiar

Expertiza și auditul afacerilor

Claudia Grigore

Pornind de la criteriile de evaluare a imobilizărilor financiare diferite potrivit Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, respectiv Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate la sfârșitul anului 2016 prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016, în cele ce urmează vom analiza impactul tratamentelor contabile privind evaluarea acestor active asupra rezultatului exercițiului financiar. 

  Nr. 22-23, 13-26 iunie 2017


Etica expertului contabil în contextul misiunii de examinare a contabilității, al întocmirii, semnării și prezentării situațiilor financiare anuale

Etica expertului contabil în contextul misiunii de examinare a contabilității, al întocmirii, semnării și prezentării situațiilor financiare anuale

Expertiza și auditul afacerilor

Ludovica Breban

Articolul de față abordează tema eticii în contextul obiectivelor profesiei de expert contabil de a satisface cele mai înalte niveluri de profesionalism și de performanță și de a îndeplini cerințele utilizatorilor de informații financiare. Pen­tru a răspunde nevoi­lor acestora, prin intermediul situațiilor financiare anuale, ex­pertul contabil tre­buie să respecte patru comandamente de bază: credibilitate, profesionalism, calitate și etică.

  Nr. 22-23, 13-26 iunie 2017


Condiționarea înregistrării în scopuri de TVA în lumina legislației comunitare

Condiționarea înregistrării în scopuri de TVA în lumina legislației comunitare

Expertiza și auditul afacerilor

Florin Dobre, Radu Ciobanu

Prezentul articol are în vedere analiza procedurilor de acordare și retragere a codului de TVA, a oportunității existenței unei astfel de reglementări, dar și viziunea asupra acestor aspecte prin prisma Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată și a jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene în materie, reflectată prin Cauza C-527/11, Valsts ienemumu dienests împotriva Ablessio SIA. 

  Nr. 20-21, 30 mai - 12 iunie 2017


Eliminarea formularului 088 – avantaj sau dezavantaj?

Eliminarea formularului 088 – avantaj sau dezavantaj?

Expertiza și auditul afacerilor

Nicolae-Cristian Juscu, Letiţia Cătuţoiu

Formularul 088 „Declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA” a fost eliminat din data de 1 februarie 2017 prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 210/2017. Procedura actuală privind înregistrarea entităților în scopuri de taxă, deși s-a dorit a fi una simplificată, care să le ofere contribuabililor posibilitatea de a obține codul de TVA într-o perioadă cât mai scurtă, se dovedește a fi foarte complexă, întrucât nu există un tratament unitar care să specifice criteriile de obținere a certificatului de TVA.

  Nr. 20-21, 30 mai - 12 iunie 2017


Condiții și consecințe privind inactivitatea fiscală a contribuabililor și reactivarea acestora

Condiții și consecințe privind inactivitatea fiscală a contribuabililor și reactivarea acestora

Expertiza și auditul afacerilor

Dumitru Macedon Motrea, Lucian Cernușca

Articolul urmărește să pună în evidență o serie de aspecte teoretice și practice privind declararea unui contribuabil ca inactiv și consecințele acestui fapt. De asemenea, sunt prezentate condițiile în care un contribuabil inactiv este reactivat, precum și efec­tele reactivării. S-au constatat în practică situații în care unii contribuabili, persoane impozabile sta­bilite în România, au fost declarați inactivi conform Codului de procedură fiscală, dar au desfășurat activități economice în perioada de inactivitate.

  Nr. 18-19, 16-29 mai 2017