Raport MCSI și UNICEF: Copiii în lumea digitală

Raport MCSI și UNICEF: Copiii în lumea digitală

Numărul 48-49, 19 dec. 2017 - 15 ian. 2018  »  Lumea în care trăim

Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) și UNICEF în România au lansat Raportul Starea Copiilor Lumii 2017: Copiii în lumea digitală. Prima analiză amplă efectuată de UNICEF a diferitelor modalități în care tehnologia digitală afectează viața și perspectivele de viață ale copiilor identifică atât pericole existente, cât și o serie de oportunități.

O treime din tineretul lumii nu dispune de conexiune online

„În această lume digitală, trebuie să valorificăm la maximum beneficiile pe care le poate aduce internetul pentru fiecare copil, inclusiv pentru cei din zona rurală, limitând în același timp pericolele la care pot fi expuși copiii. Ca atare, politicile, practicile și produsele din domeniul digital ar trebui să reflecte mult mai bine nevoile, punctele de vedere și vocea copiilor”, a declarat, la lansarea studiului, ministrul de resort, Lucian Șova.

Creșterea accesului la informații, dezvoltarea abilităților necesare în mediul de lucru digital și asigurarea unei platforme care să le permită relaționarea și comunicarea opiniilor sunt câteva dintre beneficiile pe care le poate oferi tehnologia digitală copiilor care sunt dezavantajați, inclusiv celor care cresc în condiții de sărăcie sau celor care sunt afectați de situații de urgență umanitară, arată raportul. Conform documentului, la nivel mondial, 1 din 3 utilizatori de Internet este copil, 71% dintre copii și tineri sunt online comparativ cu doar 48% din populația totală. Cu toate acestea, 3 din 5 copii și tineri africani sunt offline, comparativ cu doar un tânăr din 25 din Europa. Astfel, aproximativ o treime din tineretul lumii – 346 de milioane de persoane – nu dispune de conexiune online, ceea ce accentuează inechitățile existente în rândul copiilor și le reduce posibilitatea de a participa la o economie care capătă tot mai mult un caracter digital.

Raportul analizează, de asemenea, modul în care Internetul sporește vulnerabilitatea copiilor la riscuri și pericole, inclusiv în ceea ce privește utilizarea necorespunzătoare a informațiilor lor private, accesul la conținutul periculos și agresiunea în mediul online (cyberbullying). Potrivit raportului, din cauza omniprezenței dispozitivelor mobile, accesul multor copii în mediul online a devenit mai puțin supervizat și, implicit, mai expus pericolelor.

Primul ghid pentru părinți și educatori cu informații necesare educării copiilor care navigheazăă online

Printre recomandările oferite de raport în sprijinul formulării unor politici mai eficace și a unor practici de lucru mai responsabile în beneficiul copiilor la nivel global sunt incluse următoarele: plasarea copiilor în centrul politicii digitale; dezvoltarea competențelor digitale astfel încât copiii să se poată informa, implica și acționa în siguranță în mediul online; valorificarea puterii sectorului privat în demersul de promovare a standardelor și practicilor etice care protejează și susțin copiii în mediul online; asigurarea accesului necostisitor al tuturor copiilor la resurse online de calitate foarte bună.

Totodată, CERT-RO (Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică – n.r.) a prezentat un ghid pentru părinți cu informații necesare educării  copiilor care navighează online. Acesta cuprinde și un set de reguli și măsuri de precauție pentru evitarea pericolelor din lumea digitală.

(Copyright foto: libertos / 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!