MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
A fost reglementată activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de operatorii economici prevăzuți la art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal

A fost reglementată activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de operatorii economici prevăzuți la art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal

Numărul 11, 26 mar. - 1 apr. 2025  »  Curier legislativ

Prin Ordinul comun nr. 419/1207/2025 al președintelui ANAF și al președintelui AVR, publicat în Monitorul Oficial nr. 261 din 25 martie 2025, a fost reglementată activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de operatorii economici prevăzuți la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Potrivit noului act normativ, în ceea ce privește monitorizarea constituirii garanției, operatorii economici care sunt înregistrați la autoritatea vamală teritorială competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili, care dețin și doresc să comercializeze produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane și care au primit o notificare din partea autorității vamale teritoriale în vederea respectării prevederilor art. 435 alin. (3^1)-(3^3) din Codul fiscal au obligația ca, înaintea comercializării, să depună, în scris, la autoritatea vamală teritorială competentă declarația pe propria răspundere.

Pe baza acestei declarații, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă emite decizia de constituire a garanției, potrivit prevederilor legale. După primirea confirmării constituirii garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă informează în scris antrepozitarul autorizat cu privire la confirmarea constituirii garanției.

Autoritatea vamală teritorială competentă informează corespunzător Direcția generală antifraudă fiscală – structura centrală, în vederea monitorizării. În cazul în care operatorul economic nu constituie garanția în termen sau garanția constituită este mai mică decât cea stabilită în decizia de constituire a garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă informează în scris atât operatorul economic că nu are dreptul să elibereze pentru consum din antrepozitul fiscal aparținând unei terțe persoane produsele înscrise în declarația pe propria răspundere, cât și antrepozitarul în cauză.

În situația în care un operator economic intenționează, ulterior depunerii declarației pe propria răspundere, să elibereze pentru consum din antrepozitul fiscal aparținând unei terțe persoane o nouă cantitate de produse accizabile, acesta are obligația depunerii unei noi declarații pe propria răspundere și a unei noi garanții, calculată la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum, care să acopere riscul neplății accizelor, urmându-se aceeași procedură.

Referitor la monitorizarea operațiunilor de eliberare în consum, actul normativ stipulează că operatorii economici, ulterior confirmării constituirii garanției, au obligația să informeze în scris autoritatea vamală teritorială care asigură supravegherea antrepozitului fiscal cu privire la intenția de a elibera pentru consum produse accizabile și, concomitent, să transmită dovada plății anticipate a accizelor, aferente livrării. Autoritatea vamală teritorială care asigură supravegherea antrepozitului transmite prin e-mail, la unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal la care sunt luați în evidență fiscală operatorii economici menționați, situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumelor achitate de aceștia. Unitățile Trezoreriei Statului confirmă/nu confirmă încasarea sumelor respective în termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea solicitării.

În cazul în care plata nu este confirmată de către trezorerie, se consideră că are loc o eliberare pentru consum din cadrul unui antrepozit fiscal fără să fie respectate prevederile art. 345 alin. (3^5) lit. a) din Codul fiscal, motiv pentru care operatorul economic nu are dreptul să comercializeze produsele accizabile pentru care nu a fost achitată anticipat acciza.

Organele de control din cadrul ANAF – Direcția generală antifraudă fiscală – structura centrală au obligația ca, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data fiecărui termen declarativ, să verifice modul de îndeplinire a evidențierii și declarării obligațiilor fiscale administrate de ANAF, aferente livrărilor din luna precedentă de către operatorii economici menționați. În cazul în care organele de control din cadrul ANAF constată că suma de plată reprezentând acciza aferentă livrărilor din luna precedentă este mai mică decât acciza declarată sau acciza plătită este mai mică decât acciza datorată, urmează procedurile legale prevăzute de art. 452 alin. (1) lit. c) și alin. (3) din Codul fiscal și de art. 213 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.