Activitatea intermediarilor de credite, supusă verificărilor ANPC
Telex » Știri
astăzi, 9:43
Intermediarii de credite au fost amendați cu peste 37.000 de lei de comisarii pentru protecția consumatorilor, în urma unor controale efectuate în toată țara, care au vizat 859 de operatori economici. „Direcția Generală Control și Supraveghere Piață - Direcția Produse și Servicii Bancare Nebancare și Administratori Credite, prin intermediul Serviciului pentru Derularea Procedurilor privind Intermediarii de Credite, structură specializată din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a desfășurat acțiuni de supraveghere și control la operatorii economici care activează în domeniul intermedierii de credite. Aceste verificări se înscriu în cadrul tematicii naționale de control și au avut ca scop principal verificarea respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor de către intermediarii de credite”, se arată într-un comunicat al ANPC, citat de Agerpres.
În urma verificărilor efectuate la nivelul întregii țări, din 859 de operatori economici controlați, au fost identificate abateri la 107 societăți comerciale. Printre neregulile constatate se numără: nerespectarea prevederilor art. 10 din OUG nr. 52/2016, care stipulează informațiile precontractuale ce trebuie furnizate consumatorului înainte de desfășurarea activității de intermediere de credite, și lipsa dovezii privind respectarea art. 100 alin. (1) din OUG nr. 52/2016, care stipulează obligativitatea înregistrării intermediarilor de credite în registrul gestionat de ANPC, pentru desfășurarea integrală sau parțială a activităților de intermediere a creditelor.
Pe fondul neregulilor constatate, comisarii ANPC au aplicat șapte amenzi contravenționale, în valoare totală de peste 37.000 de lei, 120 de avertismente și au dispus măsuri de remediere vizând aducerea contractelor de intermediere de credit în conformitate cu dispozițiile OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile și privind modificarea și completarea OUG nr. 50/2010.
Pentru a se asigura că beneficiază de servicii sigure, legale și transparente, ANPC recomandă consumatorilor să acorde o atenție deosebită următoarelor aspecte înainte de a apela la un intermediar de credite: verificarea intermediarului de credite, alegerea serviciilor de consiliere, solicitarea informațiilor obligatorii înainte de semnarea contractului.
„Consultați registrul public disponibil pe site-ul ANPC pentru a verifica dacă intermediarul este înregistrat. Distingeți între: intermediar legat - colaborează cu un singur creditor; intermediar nelegat - poate să ofere consultanță independentă și poate analiza mai multe oferte de pe piață. Doar intermediarii de credite nelegați pot furniza servicii de consiliere independentă. Verificați dacă intermediarul de credite este înregistrat pentru servicii de consiliere conform art. 100-104 din OUG 52/2016. Aceștia pot fi remunerați exclusiv de consumator, iar tariful trebuie menționat clar în contract. Solicitați, în scris sau pe suport durabil, gama de produse analizate pentru recomandare; tariful aferent serviciilor de consiliere. Acceptați serviciile de consiliere numai după semnarea unui acord scris privind tariful”, spun reprezentanții ANPC.
Intermediarul de credite nelegat trebuie să colecteze informații privind situația financiară, preferințele și obiectivele consumatorului, să analizeze suficiente oferte de credit de pe piață (cel puțin o ofertă de la fiecare creditor relevant) și să recomande cel puțin trei oferte potrivite nevoilor consumatorului.
„Fiți prudenți la promisiuni de tipul «ștergem înregistrarea din Biroul de Credite» - intermediarii pot doar transmite notificări, fără garanția radierii. Singurele instituții abilitate să șteargă din Biroul de Credite sunt băncile și instituțiile financiare nebancare (IFN) de la care au fost contractate creditele. Publicitatea creditelor trebuie să includă informațiile minime obligatorii: rata și tipul dobânzii, numărul și valoarea ratelor, valoarea totală a creditului, DAE și exemple reprezentative. Dacă întâmpinați probleme la rambursarea creditului, contactați imediat creditorul sau intermediarul și prezentați toate documentele privind situația financiară pentru a identifica soluții legale și echitabile, precum reeșalonarea, amânarea sau renegocierea contractului”, mai sfătuiesc comisarii ANPC.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor își reafirmă angajamentul de a supraveghea constant piața și de a asigura respectarea legislației în vigoare, în scopul protejării intereselor economice ale consumatorilor.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)







Educația prin lectură, un obiectiv major susținut prin inițiative valoroase
Toamna teatrală: un festival național la a XXXV-a ediție
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ