ANAF va introduce noi formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale

ANAF va introduce noi formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale

Numărul 9, 9-15 mar. 2022  »  Direct de la sursă

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea unor ordine ale președintelui ANAF privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul că, pentru aprobarea formularelor utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale a fost adoptat, anterior, OPANAF nr. 63/2017. Pe de altă parte, pentru comunicarea masivă a actelor administrativ fiscale/de executare silită prin intermediul  Unității de imprimare rapidă, au fost aprobate două acte normative, respectiv: OPANAF nr.1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale; OPANAF nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, emise și tipărite prin intermediul Unității de imprimare rapidă.

Prin proiectul supus consultării publice, actele normative menționate anterior urmează să fie modificate și/sau completate, astfel încât, pe de o parte, să fie îmbunătățită comunicarea cu contribuabilii, iar, pe de altă parte, activitatea derulată de către organele fiscale să se deruleze cu operativitate.

Modificările și completările aduse OPANAF nr. 63/2017 vizează următoarele:

Prin formularul „Adresa de înștiințare privind înființarea popririi”, debitorul era înștiințat atât cu privire la înființarea popririi executorii, cât și a popririi asigurătorii, după caz. „Ținând cont de faptul că elementele care trebuie completate în situația aplicarii uneia dintre măsurile menționate sunt diferite, organele fiscale au sesizat asupra faptului că în sprijinul acestora ar fi necesar ca înștiintarea pentru cele doua măsuri să fie prevăzută în adrese distincte, astfel încât să nu se producă dificultăți în emiterea și completarea adresei de înștiințare”, precizează inițiatorii proiectului.

Astfel, formularul „Adresa de înștiințare privind înființarea popririi” se înlocuiește cu două formulare distincte, respectiv „Adresa de înștiințare privind înființarea popririi executorii”  și „Adresa de înștiințare privind înființarea popririi asigurătorii”;

Avându-se în vedere necesitatea rectificării unor corelări ale explicațiilor din subsolul formularului „Adresă de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării conturilor”, cu informațiile cuprinse în textul acestuia, s-a modificat acest model de formular;

Ținându-se cont de modificările legislative aduse Codului de procedură fiscală prin Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare,  și pentru a veni în sprijinul organelor fiscale centrale, formularul „Decizie de anulare a actului administrativ fiscal” se va înlocui cu formularul „Decizie de anulare a actelor administrativ fiscale și/sau de impunere a obligațiilor fiscale/bugetare”.

Astfel, acest formular poate fi utilizat în următoarele situații: ● anularea actelor administrativ fiscale întocmite eronat; ● recuperarea obligațiilor fiscale/bugetare care au fost restituite eronat sau în plus, ca urmare a actelor administrativ fiscale anulate. În acest caz, acest formular reprezintă și titlu de creanță.

Această modificare s-a considerat necesară în vederea corectării evidenței fiscale și a recuperării unor sume restituite eronat sau necuvenit;

S-a introdus un nou formular, respectiv „Decizie de anulare totală sau parțială a actelor de executare silită”, care va fi utilizat de organele fiscale în vederea anulării totale sau parțiale a actelor de executare silită emise. În practica organelor fiscale, sa constatat că au fost situații când acestea, din eroare, au emis acte de executare silită. Pentru încetarea efectelor juridice ale acestor acte de executare, s-a procedat la aprobarea unui formular care se va comunica părților implicate;

Pentru a veni în sprijinul contribuabililor care solicită compensarea obligațiilor bugetare restante, s-a întocmit modelul formularului „Cerere privind compensarea obligațiilor fiscale/bugetare”;

În ceea ce privește compensarea obligațiilor, s-a modificat denumirea formularului, din „Decizie privind compensarea obligațiilor fiscale” în „Decizie privind compensarea obligațiilor fiscale/bugetare”, astfel încât acesta să fie utilizat și în cazul compensărilor efectuate pentru stingerea obligațiilor bugetare. De asemenea s-a modificat și completat conținutul modelului de formular, astfel încât acesta să poată fi utilizat în situația compensărilor efectuate în cadrul grupului fiscal unic constituit în domeniul TVA sau impozitului pe profit, în situația persoanei juridice care are înființate sedii secundare, sau a cesiunii de creanțe,  după caz;

Pentru aplicarea dispozițiilor art. 23 și art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, a fost necesară modificare formularului „Decizie de impunere privind obligațiile fiscale stabilite în urma preluării acestora de la contribuabilii radiați”. Astfel, pentru a fi utilizat acest formular și în alte situații prevăzute de lege, cum ar fi în cazul preluării obligațiilor bugetare de către succesori, au fost efectuate o serie de modificări în cuprinsul acestuia.

De asemenea, pentru o mai bună claritate a obligațiilor ce fac obiectul preluării, a fost completat cu noi informații, cum ar fi: ● scadența/termenul de plată al obligațiilor fiscale preluate; ● data radierii contribuabililor din registrele în care au fost înregistrați, potrivit legii; ● data până la care au fost calculate obligațiile fiscale accesorii. De asemenea, a fost necesară și modificarea titlului formularului, în „Decizie pentru stabilirea unor sume în sarcina altor contribuabili urmare preluării acestora potrivit legii”, avându-se în vedere faptul că acesta se utilizează și în alte situații decât cea de radiere, respectiv cele prevăzute la art.23, alin. (1), lit.a) - c) și la art. 27 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

Având în vedere prevederile art.263 din Codul de procedură fiscală, care reglementează stingerea creanțelor fiscale/bugetare prin dare în plată, organul fiscal competent încheie un proces verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunului imobil, act ce constituie titlu de proprietate, sens în care, în actul normativ este prevăzut a fi reglementat modelul acestui formular, respectiv „Procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile”. De asemenea, întrucât bunurile imobile care fac obiectul acestei proceduri sunt date în administrare în condițiile legii, iar până la intrarea în vigoare a actului prin care s-a dispus darea în administrare, acestea se află în custodia instituției care a solicitat preluarea în administrare, este necesar ca organul fiscal să predea instituției publice solicitante imobilul în cauză. Astfel, pentru a fi realizată procedura de predare primire, a fost întocmit modelul formularului „Proces-verbal de predare-primire în custodie/în administrare a bunurilor imobile intrate în proprietatea publică a statului”.

Modificarea și completarea OPANAF nr. 1155/2016 și a OPANAF nr. 967/2017 vizează introducerea unor noi acte administrativ fiscale/de executare silită, care să se comunice masiv prin intermediul Unității de Imprimare Rapidă, ținând cont de volumul documentelor emise în domeniul colectării creanțelor bugetare. Astfel, noile acte administrativ fiscale/de executare silită sunt:

Proces-verbal privind calculul dobânzilor aferente sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule;

Decizie de soluționare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule”;

Adresă de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării conturilor;

Adresă de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării reținerilor;

Adresă privind continuarea măsurilor de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești;

Adresă privind continuarea măsurilor de executare silită prin poprire asupra sumelor datorate debitorului de către terți;

Adresă de înștiințare privind suspendarea măsurilor de executare silită;

Adresă de înștiințare privind continuarea măsurilor de executare silită.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.