Consecințele generate bugetului de stat al României prin interpretarea necorespunzătoare/eludarea legislației civile și fiscale în materia vânzării autovehiculelor second-hand

Consecințele generate bugetului de stat al României prin interpretarea necorespunzătoare/eludarea legislației civile și fiscale în materia vânzării autovehiculelor second-hand

Numărul 14, 14-20 apr. 2021  »  Expertiza și auditul afacerilor

CECCAR

Rezumat: Autovehiculele considerate second-hand pot beneficia de un regim special de taxare a TVA, care permite ca taxa să se aplice doar asupra marjei profitului în cazul revânzării de bunuri second-hand. Drept consecință, cota de TVA nu se mai aplică asupra valorii de achiziție. Una dintre aceste situații este aceea în care o persoană fizică vinde un autoturism second-hand către o firmă plătitoare de TVA la prețul fără TVA, iar ulterior firma plătitoare de taxă vinde bunul, ca marfă, către o altă firmă sau persoană fizică, aplicând TVA doar la profitul său brut. Totodată, sistemul special se poate aplica și în cazul în care societatea intermediară-revânzătoare a achiziționat de la o societate, inclusiv din spațiul comunitar, autovehiculul în regim de marjă.
Fiind vorba despre un regim care permite diminuarea bazei de impozitare a TVA, „inginerii financiari”, orientați spre identificarea unor noi metode de „optimizare fiscală”, sunt tentați să forțeze limita legală a optimizării și să găsească soluții mult în afara legii. Practica judiciară a demonstrat că pentru mare parte dintre mașinile achiziționate din UE livrarea s-a făcut în regim normal, respectiv livrare intracomunitară cu taxare inversă, consecința fiind că la vânzarea mașinii în România TVA se colectează la întreaga valoare și trebuie virat statului, însă, prin folosirea unor manopere dolozive și falsificarea unor documente, se aplică regimul special de TVA, respectiv cel la marjă, societatea intermediară achitând TVA doar pentru diferența dintre prețul de vânzare și cel de cumpărare, nu pentru întreaga valoare a autovehiculului.

Clasificare JEL: K34

Articolul complet este disponibil în numărul 3/2021 al CECCAR Business Review.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.