IATA: Companiile aeriene se vor confrunta anul aceste cu costuri suplimentare de peste 11 miliarde de dolari

IATA: Companiile aeriene se vor confrunta anul aceste cu costuri suplimentare de peste 11 miliarde de dolari

Numărul 41, 22-28 oct. 2025  »  Lumea în care trăim

Companiile aeriene globale se vor confrunta anul aceste cu costuri suplimentare de peste 11 miliarde de dolari în urma perturbărilor din lanțurile de aprovizionare, se arată în raportul Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA), care va reaprinde probabil dezbaterea privind concurența în industria spațială, evaluată la 250 miliarde de dolari, transmite Reuters, preluată de Agerpres. Studiul, publicat zilele trecute de IATA, împreună cu firma de consultanță Oliver Wyman, este prima încercare de a cuantifica impactul crizei din lanțurile de aprovizionare din ultimii cinci ani, care a dus la majorarea prețurilor biletelor și anulări de zboruri.

Directorul general al Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni, Willie Walsh, a afirmat că este surprins de amploarea constatărilor. El a declarat pentru Reuters că ar putea exista motive pentru a reanaliza dacă operatorii aerieni fac obiectul unor practici anticoncurențiale din partea furnizorilor, după ce s-a renunțat la precedenta plângere, din 2018.

Cel mai mare impact, de 4,2 miliarde de dolari, vine de pe urma costurilor suplimentare cu combustibilii, în condițiile în care operatorii aerieni trebuie să mențină funcționale aeronavele mai vechi. Costurile suplimentare de mentenanță ar urma să se ridice la 3,1 miliarde de dolari, în timp ce contractele de leasing pentru motoare, pentru a le înlocui pe cele în curs de reparații, ar urma să coste încă 2,6 miliarde de dolari. În plus, majorarea numărului de componente deținute pentru a atenua impactul întârzierii livrării avioanelor va costa 1,4 miliarde de dolari.

Anterior, IATA ceruse o mai mare concurență în domeniul mentenanței, inclusiv îmbunătățirea accesului la componente.

În 2016, IATA și UE au depus o plângere împotriva CFM International, dar au retras-o după doi ani, după ce producătorul de motoare a fost de acord să mențină o piață deschisă și competitivă. Un acord similar a fost încheiat cu Rolls-Royce în 2021.

Deși nu există în prezent planuri pentru alte plângeri, acestea nu pot fi excluse, a declarat Walsh. Acesta a adăugat: „În prezent facem o evaluare, dar încă avem multe de făcut, în condițiile în care operatorii aerieni au acorduri confidențiale”.

El și-a exprimat îngrijorarea privind decalajul dintre marjele de profit ale companiilor aeriene, estimate la 6,7% în acest an, și marjele unor furnizori și producători de motoare, în jur de 15%.

Companiile aeriene globale ar urma să cheltuie 120 miliarde de dolari anul acesta cu reparații și mentenanță, suma urmând să ajungă la 150 miliarde de dolari până în 2030, a avertizat IATA.

IATA reprezintă aproximativ 340 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 80% din traficul aerian mondial.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.