MF va introduce o contribuție de solidaritate pentru societățile din UE și sediile permanente care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor

MF va introduce o contribuție de solidaritate pentru societățile din UE și sediile permanente care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor

Telex » Știri 28 decembrie 2022  

Potrivit unui proiect de Ordonanță de urgență publicat în transparență decizională, Ministerul Finanțelor (MF) urmează să adopte măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie. Astfel, potrivit proiectului, se va introduce o contribuție de solidaritate pentru societățile din UE și sediile permanente care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor.

PUBLICITATE
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, instituirea contribuției de solidaritate reprezintă o măsură comună și coordonată la nivelul Uniunii Europene care permite, în spiritul solidarității, generarea de venituri suplimentare pentru ca autoritățile naționale să ofere sprijin financiar gospodăriilor și întreprinderilor puternic afectate de creșterea prețurilor la energie. Contribuția se aplică în paralel cu impozitul pe profit perceput de fiecare stat membru de la societățile în cauză care depășesc cu mai mult de 20% media profiturilor impozabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018-2021, fiind un profit excedentar. Contribuția de solidaritate se datorează de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit prevăzuți la art. 13 și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor prevăzuți la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor, inclusiv cei care fac parte dintr-un grup fiscal în domeniul impozitului pe profit și ponderea acestor activități în cifra de afaceri sau în veniturile totale, după caz, este de peste 75% inclusiv. Activitățile din sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor sunt cele care fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE Rev. 2 și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specific, având codurile CAEN: 0610 - «Extracția țițeiului», 0620 - «Extracția gazelor naturale», 0510 - «Extracția huilei», 1910 - «Fabricarea produselor de cocserie» și 1920 - «Fabricarea produselor obținute prin rafinarea petrolului».

Pentru contribuabilii care fac parte dintr-un grup fiscal în domeniul impozitului pe profit se propune ca fiecare membru al grupului fiscal care datorează contribuția de solidaritate să calculeze și să vireze contribuția pe baza profitului impozabil determinat în mod individual.

Pentru combaterea transferurilor profiturilor către persoanele afiliate contribuabililor care sunt obligați la plata contribuției de solidaritate este necesară extinderea obligației de plată a contribuției și la persoanele afiliate acestora. Prin urmare – precizează inițiatorii proiectului – contribuția de solidaritate se datorează și de persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit potrivit art. 13 și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor potrivit art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, afiliate cu contribuabilii pentru care se instituie contribuția de solidaritate.

Baza de calcul pentru contribuția de solidaritate se determină astfel: ● pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit, pe profiturilor impozabile anuale, calculate potrivit Legii 227/2015, din exercițiul financiar 2022, respectiv din exercițiul financiar 2023 care depășesc cu mai mult de 20% media profiturilor impozabile aferente exercițiilor financiare din perioada 2018-2021; ● pentru contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, pe baza profiturilor contabile aferente exercițiului financiar 2022 respectiv aferente exercițiului financiar 2023 la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, care depășesc cu mai mult de 20% media profiturilor contabile aferente exercițiilor financiare ale perioadei 2018-2021.

Profiturile impozabile/contabile aferente exercițiului financiar 2022 și respectiv aferente exercițiului financiar 2023 sunt cele determinate potrivit regulilor fiscale/reglementărilor contabile aplicabile, înainte de recuperarea pierderilor din anii precedenți. În cazul în care profiturile impozabile/contabile din 2022, respectiv din 2023, depășesc cu mai mult de 20% media profiturilor impozabile față de media profiturilor impozabile/contabile ale perioadei 2018-2022, acestea se impozitează cu o cotă de 60%.

Sunt stabilite reguli pentru determinarea profiturilor impozabile/contabile aferente exercițiului financiar 2022 și, respectiv, aferente exercițiului financiar 2023, inclusiv pentru calcul mediei perioadei 2018-2021, în cazul contribuabililor care au efectuat în acești ani operațiuni de reorganizare. Termenul de declarare și de plată este de până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor sau până la data de 25 a celei de-a șasea luni inclusiv, de la închiderea anului fiscal modificat.

Avându-se în vedere faptul că încasările din contribuția de solidaritate, potrivit Regulamentului (UE) 2022/1854, trebuie utilizate în anumite scopuri, în principal pentru investiții, se propune încasarea într-un cont distinct de disponibil în lei deschis pe numele Ministerului Finanțelor la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, denumit „Contribuție de solidaritate”. De asemenea, se instituie reguli privind utilizarea încasărilor, respectiv pentru: a) măsuri de sprijin financiar pentru consumatorii finali de energie, în special pentru gospodăriile vulnerabile, pentru a atenua efectele prețurilor ridicate la energie, într-un mod direcționat; b) măsuri de sprijin financiar pentru a contribui la reducerea consumului de energie, cum ar fi prin licitații sau sisteme de ofertare menite să reducă cererea, reducerea costurilor de achiziție de energie ale consumatorilor finali de energie pentru anumite volume de consum, promovarea investițiilor consumatorilor finali de energie în surse regenerabile de energie, în investiții structurale în eficiența energetică sau în alte tehnologii de decarbonizare; c) măsuri de sprijin financiar pentru sprijinirea întreprinderilor din industriile mari consumatoare de energie, cu condiția ca acestea să fie condiționate de investiții în energia din surse regenerabile, în eficiența energetică sau în alte tehnologii de decarbonizare; d) măsuri de sprijin financiar pentru dezvoltarea autonomiei energetice, în special investiții în conformitate cu obiectivele REPowerEU prevăzute în planul REPowerEU și în REPowerEU: acțiuni europene comune, cum ar fi proiecte cu o dimensiune transfrontalieră; e) pentru finanțarea comună a unor măsuri menite să reducă efectele negative ale crizei energetice, printre care se numără sprijinul pentru protejarea ocupării forței de muncă și pentru recalificarea și perfecționarea forței de muncă sau pentru promovarea investițiilor în eficiența energetică și în energia din surse regenerabile. Din sumele colectate, 70% se distribuie pentru finanțarea investițiilor stategice, precum și a investițiilor în eficiența energetică și/sau în energia din surse regenerabile, corelat cu măsurile menționate anterior la lit. c), d) și e).

Modelul și conținutul declarației privind contribuția de solidaritate se va aproba prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de maximum 30 zile de la data intrării în vigoare a acesteiordonanțe de urgență. De asemenea, se instituie obligația de raportare potrivit cerințelor menționate la alin. 4 al articolul 19 din Regulamentul (UE) 2022/1.854 pentru Ministerul Energiei, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Finanțelor.

Inițiatorii proiectului prezintă, totodată, în Nota de fundamentare a actului normativ, situația implementării contribuției de solidaritate la nivelul statelor membre: ● Franța a trimis Parlamentului propuneri pentru instituirea contribuției, astfel cum este stabilită de Regulament, doar pentru anul fiscal 2022, cu cota de 33%, intenționând cuprinderea acesteia în Legea bugetului; ● Spania a reglementat, începând cu iulie 2022, o contribuție specifică, pentru producătorii de electricitate și gaze naturale, cu un mecanism diferit de cel prevăzut de Regulament, precum și pentru sectorul bancar, considerând că este măsură națională echivalentă, deci nu va implementa contribuția în condițiile Regulamentului; ● Olanda intenționează să implementeze contribuția în condițiile din Regulament, doar pentru anul fiscal 2022, cota 33%. Suplimentar vizează și alte măsuri naționale pentru anii următori; ● Cipru nu are operatori economici în domeniile vizate; ● Belgia a anunțat extinderea impozitării producătorilor de energie nucleară.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.