MMSS propune prelungirea măsurii de acordare a sprijinului financiar pentru salariați pe durata reducerii temporare a timpului de lucru

MMSS propune prelungirea măsurii de acordare a sprijinului financiar pentru salariați pe durata reducerii temporare a timpului de lucru

Telex » Știri 25 mai 2022  

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat în transparență decizională un proiect de OUG privind prelungirea aplicării în anul 2022 a măsurilor prevăzute la art. 1 și art. 3 din OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă. Inițiatorii proiectului au avut în vedere contextul economic internațional generat de creșterea ratei inflației la niveluri record, faptul că există angajatori care continuă să se confrunte cu apariția unor situații cu caracter imprevizibil și excepționale care determină stabilirea de reguli specifice pentru anumite domenii de activitate privind asigurarea continuității activității în condiții de securitate și sănătate în muncă, astfel încât activitatea să fie menținută la un flux continuu și operată sub anumiți parametri de eficiență economică, dificultățile cu care se confruntă unii angajatori în ceea ce privește aprovizionarea cu materii prime și materiale, pe de o parte, precum și lipsa piețelor de desfacere, pe de altă parte, ca urmare a întreruperii importului și exportului de produse din și către Ucraina, Federația Rusă și Belarus, în condițiile generate de conflictul armat din Ucraina. Proiectul prevede, în esență, prelungirea aplicării (ulterior datei de 8 iunie 2022) a măsurii de susținere din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat a indemnizației aferentă timpului de muncă redus, reglementată de OUG nr. 132/2020, cu modificările și completările ulterioare, măsură prin care MMSS urmărește să asigure sustenabilitatea entităților economice care se confruntă cu dificultăți generate de situațiile menționate anterior.

MMSS reamintesc, în Nota de fundamentare a proiectului, că, prin prevederile OUG nr.132/2020, este acordat un sprijin financiar pentru salariați pe durata reducerii temporare a timpului de lucru determinate de instituirea stării de urgență/alertă/ asediu, în condițiile legii, precum și 3 luni după încetarea stării de urgență/alertă/asediu. Astfel, în cazul reducerii temporare a timpului de muncă, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 80% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă. Pe durata reducerii timpului de muncă în condițiile acestui act normativ, salariații afectați de măsură beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut lunar prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat. Această indemnizație este suportată de angajator și se achită la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru șomaj după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Angajatorul poate dispune măsura reducerii timpului de muncă și poate solicita decontarea indemnizației prevăzute la art.1 alin. (7) dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității; reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii prevăzute la alin. (1) sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia, cu cel puțin 10% față de luna similară sau față de media lunară a cifrei de afaceri din anul anterior declarării stării de urgență/alertă/asediu, respectiv 2019. În cazul organizațiilor neguvernamentale, precum și al angajatorilor din categoria reglementată de OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, diminuarea se raportează la veniturile realizate.

De asemenea, în conformitate cu prevederile OUG nr.132/2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările ulterioare, s-a reglementat ca profesioniștii prevăzuți la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, persoanele fizice care obțin venituri din drepturile de autor și drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 și persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației să beneficieze de o indemnizație de 45% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de legea bugetului asigurărilor sociale în cazul reducerii timpului de muncă și/sau a veniturilor realizate, cauzată de starea de urgență/alertă/asediu, ca și în cazul angajaților.

O altă condiție în afara reducerii timpului de muncă sau a veniturilor este aceea ca aceste persoane să fi beneficiat de indemnizația acordată în baza a art. XV alin. (1) și (4) din OUG nr. 30/2020, precum și persoanele care au beneficiat de indemnizația prevăzută de art. 6 alin. (1) din OUG nr. 111/2021 ori de cea prevăzută de art.6 din OUG nr.2/2022.

În trimestrul I 2022, au beneficiat de această indemnizație 22.224 persoane, suma totală plătită fiind de 131 milioane lei.

La data de 8 martie 2022 a încetat starea de alertă, astfel încât măsura prevăzută la art.1 din OUG nr.132/2020 se va aplica până la expirarea perioadei de 3 luni de la data încetării stării de alertă, respectiv până la data de 8 iunie 2022.

Conflictul militar dintre Federația Rusă și Ucraina a generat efecte directe asupra activității unora dintre angajatorii din România, având în vedere contractele comerciale încheiate de aceștia cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, prin întreruperea fluxului de materii prime (import-export) și al tranzitului pe toate căile de transport (pentru/dinspre Federația Rusă, Ucraina, Belarus), cât și efecte indirecte, prin perturbări pe lanțul de aprovizionare, de distribuție a materiilor prime, materialelor etc. sau de vânzare. Totodată, identificarea de noi piețe pentru asigurarea materiilor prime necesită timp și costuri suplimentare pentru logistică și valoarea mărfurilor, acești factori fiind adiționali condițiilor actuale pentru costurile de producție influențate de prețurile la energie, gaz și combustibil.

Având în vedere această situație, în urma consultărilor publice cu asociațiile patronale și sindicale, Guvernul a aprobat prin OUG nr.36/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a salariaților în contextul conflictului armat din Ucraina, precum și ca urmare a sancțiunilor internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului, publicată în Monitorul Oficial al României nr.340/7 aprilie 2022, acordarea unei indemnizații de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021, salariaților cărora angajatorii le suspendă temporar contractul individual de muncă potrivit art. 52 alin. 1 lit.c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, măsură ce se va acorda până la 31 decembrie 2022 din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Acest act normativ prevede posibilitatea ca angajatorul să solicite într-o lună calendaristică, pentru aceeași perioadă din lună - pentru salariați diferiți, dar și pentru același salariat - pentru perioade diferite din lună, atât indemnizația de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat reglementată acordată în situația suspendării contractului individual de muncă, cât și indemnizația de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru reglementată la art.1 alin.(7) din OUG nr. 132/2020, în condițiile legii. Întrucât măsura de acordare a indemnizației prevăzută la art. 1 din OUG nr.36/2022 se aplică pe perioada suspendării contractului individual de muncă până la data de 31 decembrie 2022, MMSS apreciază faptul că și decontarea indemnizației prevăzute la art. 1 alin. (7) din OUG nr. 132/2020, cu modificările și completările ulterioare, care se poate acorda în paralel, potrivit art. 8 din OUG nr. 36/2022, trebuie să se acorde pe aceeași perioadă de timp.

În prezent, operatorii economici, care s-au confruntat cu probleme determinate de creșterea continuă a prețurilor la utilități, precum și cu existența unor restricții pe perioada stării de alertă cauzate de COVID-19, trebuie să facă față și impedimentelor generate de întreruperea activității, scăderea cifrei de afaceri sau diminuarea producției, creșterea prețurilor la materii prime sau dificultăți privind obținerea acesteia, dificultăți în sistemul de transport al mărfurilor, toate acestea conducând la un potențial risc de blocaj al activităților economice. Totodată, situația determinată de creșterea prețului pe piețele de energie electrică și gaze naturale la nivel internațional, agravată și de noul context geopolitic, suprapusă peste dificultățile deja existente, au un efect multiplicator la nivelul întregii economii, cu grave repercusiuni la nivel economic, social și financiar.

Activitatea economică și-a temperat rata de creștere, fiind puțin probabil ca această tendință să se inverseze în perioada imediat următoare, în contextul sincopelor în funcționarea lanțurilor internaționale de producție, al atenuării puterii de cumpărare a populației. Complementar acestei situații, războiul din Ucraina și sancțiunile impuse Rusiei amplifică considerabil incertitudinile și riscurile la adresa perspectivei activității economice, implicit a evoluției pe termen mediu a inflației.

Având în vedere importanța asigurării în plan economic a unui nivel ridicat de protecție socială a salariaților ai căror angajatori se confruntă cu dificultăți în desfășurarea activității economice, MMSS consideră necesară prelungirea acordării în continuare a unor măsuri de sprijin deja instituite, pentru a asigura consolidarea pieței muncii, concomitent cu prevenirea creșterii ratei șomajului la nivel național, sustenabilitatea economiei naționale, precum și asigurarea unei surse de venit salariaților, contribuind, astfel, la reducerea efectelor sociale negative determinate de actualul context internațional.

În acest context, a fost promovat acest proiect de OUG care prevede că, prin excepție de la prevederile art.1 alin.(1) din OUG nr.132/2020, în anul 2022, măsura prevăzută de art. 1 și 3 din OUG nr.132/2020 cu modificările și completările ulterioare își prelungește perioada de aplicabilitate ulterior datei de 8 iunie 2022, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2022. De asemenea, având în vedere efectele directe asupra producției ca urmare a situației economice la nivel internațional, generată de creșterea ratei inflației, a fost introdusă posibilitatea ca entitățile economice care se confruntă cu diminuarea producției să poată beneficia de măsura prevăzută la art. 1 alin. (1) din OUG nr.132/2020, cu modificările și completările ulterioare.

Cei interesați pot transmite propuneri, sugestii și opinii cu privire la acest proiect de act normativ la adresa de e-mail: dezbateri@mmuncii.gov.ro , până la data de 2 iunie 2022.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.