MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
ONPCSB a stabilit mecanismul de supraveghere a activității asociațiilor și fundațiilor

ONPCSB a stabilit mecanismul de supraveghere a activității asociațiilor și fundațiilor

Numărul 37, 24-30 sep. 2025  »  Curier legislativ

Prin Ordinul nr. 143/2025 al președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 865/22.09.2025, a fost aprobat mecanismul de supraveghere a activității asociațiilor și fundațiilor înființate în baza OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.

În temeiul art. 261 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) supraveghează pe bază de risc activitatea asociațiilor și fundațiilor înființate în baza OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, și identifică tipurile de asociații și fundații vulnerabile la utilizarea abuzivă în scopul finanțării terorismului. În acest scop, ONPCSB ia în considerare rezultatele evaluării riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului, la nivel național și sectorial, prevăzute la art. 1 alin. (3) și (4) din Lege. Oficiul supraveghează asociațiile și fundațiile menționate prin efectuarea analizei de risc, în cadrul căreia se prelucrează datele și informațiile din Registrul național al persoanelor juridice fără scop lucrativ și din Registrul central al beneficiarilor reali pentru asociații și fundații, organizate și gestionate de Ministerul Justiției. Analiza de risc se realizează utilizând indicatorii de risc prevăzuți în anexa la acest Ordin și se actualizează cel puțin o dată la 4 ani.

În acest demers, Oficiul poate solicita autorităților și instituțiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) din Lege, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Justiției, Autorității Naționale de Administrare Fiscală și oricăror alte autorități sau instituții publice sau private cel puțin următoarele date și informații necesare îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege: a) situațiile financiare anuale; b) evidența registrului entităților/unităților de cult; c) evidența asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică; d) evidența asociațiilor și fundațiilor care sunt înregistrate cu activitate economică; e) evidența asociațiilor și fundațiilor care au beneficiat de resurse de la autoritățile publice; f) evidența cenzorilor care certifică conformitatea și legalitatea informațiilor furnizate în situațiile financiare ale asociațiilor și fundațiilor; g) informații referitoare la asociați sau fondatori; h) situația conturilor deschise la instituțiile de credit.

Raportul de activitate anual publicat de Oficiu pe pagina sa de internet cuprinde și o sinteză a activității de supraveghere a asociațiilor și fundațiilor. Oficiul publică pe pagina sa de internet tipurile de asociații și fundații identificate ca fiind vulnerabile la utilizarea abuzivă în scopul finanțării terorismului, determinate prin identificarea activităților unei asociații sau fundații, care o pot expune riscului de utilizare abuzivă în scopul finanțării terorismului, fără date de identificare a asociației sau fundației. La cererea ONPCSB, asociațiile și fundațiile pun la dispoziția acestuia datele și informațiile necesare îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitării, iar pentru cererile care prezintă un caracter de urgență, în termenul indicat de Oficiu.

Anexa la actul normativ menționează indicatorii de risc relevanți pentru utilizarea abuzivă a asociațiilor și fundațiilor în scopul finanțării terorismului, astfel:

I. Indicatori generali: a) asociația sau fundația își desfășoară activitatea într-o jurisdicție cu risc ridicat; b) utilizarea fondurilor nu este în concordanță cu scopul pentru care a fost înființată asociația sau fundația; c) scopul pentru care au fost atrase fondurile aflate la dispoziția asociației sau fundației nu este în concordanță cu statutul acesteia; d) asociația sau fundația care organizează acțiuni umanitare în zone de conflict a transferat fonduri semnificative către entități ale căror activități nu au nicio legătură cu serviciile umanitare; e) platformele de finanțare participativă și rețelele sociale sunt utilizate pentru a solicita donații, iar apoi interfața online dispare sau este închisă; f) asociația sau fundația a fost înființată în ultimele 12 luni; g) utilizarea mai multor conturi personale și de afaceri sau a conturilor asociațiilor sau fundațiilor pentru a colecta și apoi a transfera fonduri imediat sau după o perioadă scurtă de timp către un număr mic de beneficiari; h) asociația sau fundația autorizează o terță parte să îi utilizeze contul/conturile pentru a transfera fonduri în străinătate, în special către țări cu risc ridicat; i) fondurile colectate de asociație sau fundație pentru diferite acțiuni umanitare sunt dirijate către o entitate teroristă; j) înființarea de asociații sau fundații, având ca obiectiv declarat în statut activități caritabile, dar care sunt folosite ca paravan de către organizațiile teroriste pentru primirea de donații; k) informații mass-media cu privire la conexiunile asociației sau fundației cu terorismul; l) neconcordanțe privind beneficiarul real al asociației sau fundației sau imposibilitatea identificării acestuia; m) efectuarea de tranzacții prin canale de transmitere de fonduri nereglementate.

II. Indicatori relevanți pentru activitățile asociațiilor și fundațiilor: a) asociația sau fundația efectuează tranzacții în numerar fără o justificare adecvată; b) asociația sau fundația are proiecte și/sau parteneri într-o zonă cunoscută pentru activități ale entităților teroriste; c) neconcordanțe între tiparul sau dimensiunea tranzacțiilor financiare și scopul și activitatea declarate în statutul asociației sau fundației; d) creștere atipică a frecvenței și numărului tranzacțiilor financiare în conturile asociației sau fundației sau, dimpotrivă, asociația sau fundația deține fonduri în contul său pentru o perioadă foarte lungă de timp raportat la scopul pentru care au fost colectate; e) retrageri de numerar neobișnuite sau atipice (ținând cont de faptul că asociația sau fundația poate apela în mod legitim la numerar atunci când operează în anumite jurisdicții cu puține servicii financiare); f) asociația sau fundația primește sau transferă fonduri de la/către jurisdicții cu risc ridicat sau de la/către persoane suspectate de implicare în activități teroriste sau aflate în conexiune cu entități teroriste; g) neevidențierea sau evidențierea parțială în documentele financiar-contabile a sumelor de bani primite cu titlu de donație.

III. Indicatori relevanți pentru directorii și personalul angajat al asociației sau fundației: a) organele de conducere ale asociației sau fundației sau personalul angajat al acesteia au legături cu terți care susțin sau sunt implicați în activități teroriste; b) organele de conducere ale asociației sau fundației sau personalul angajat al acesteia transferă bani din contul organizației în conturi personale.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.