„Acționăm permanent pentru întărirea legăturilor profesioniștilor contabili cu mediile antreprenoriale, instituționale și universitare”

„Acționăm permanent pentru întărirea legăturilor profesioniștilor contabili cu mediile antreprenoriale, instituționale și universitare”

Numărul 22, 18-24 iunie 2019  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu expert contabil Nicolae Băjan, președintele Filialei CECCAR Brașov

Alexandra Rizea: Vă rugăm să prezentați principalele momente din cariera dvs., de la începuturi până în momentul de față, când îndepliniți cel de-al doilea mandat de președinte al Filialei CECCAR Brașov.

Nicolae Băjan: Am absolvit Facultatea de Finanțe-Contabilitate din cadrul Academiei de Studii Economice din București în anul 1984, ceea ce mi-a permis să ocup postul de economist în compartimentul financiar-contabil al Institutului de Cercetări și Amenajări Silvice – Filiala Brașov. În 1987 am fost promovat în funcția de contabil-șef în acest institut și am deținut această poziție până în anul 2006, când am demisionat, dedicându-mă exclusiv activității profesionale în sectorul privat. Am făcut această alegere după 12 ani în care am lucrat, în paralel, ca șef contabil al Institutului și ca administrator al propriei firme de evidență contabilă și audit financiar. Consider că respectiva alegere a fost unul dintre cele mai importante momente din cariera mea. A fost o încununare a unei experiențe care a confirmat, prin fapte, că pregătirea profesională a fost și este o preocupare continuă, prioritară pentru mine. După terminarea facultății am dobândit toate atestatele specifice profesiei, respectiv: expert contabil, auditor financiar, evaluator, consultant fiscal și sunt membru activ al tuturor organismelor profesionale specifice, respectiv: CECCAR, CAFR, ANEVAR și CCF. Am fost membru al Comisiei de disciplină în perioada 2004-2008 în cadrul Filialei CECCAR Brașov și sunt președintele Consiliului filialei din 2014.

Datele și faptele la care v-ați referit v-au permis, desigur, să aveți o imagine cuprinzătoare asupra evoluției profesiei contabile, atât la nivel teritorial, cât și la nivel național. Din această perspectivă, vă propunem să evocați impactul schimbărilor care au loc în economie, în întreaga societate, asupra activității curente și de perspectivă a experților contabili și contabililor autorizați din județul Brașov.

În ultimii ani, România a făcut și face parte din economiile europene cu cea mai rapidă creștere și reprezentăm o destinație de tot mai mare interes pentru investițiile străine, atât prin raportul calitate/pret, cât și prin contextul fiscal curent. Dezvoltarea actuală a economiei la scară națională, cât și globală, este marcată semnificativ, cum se știe, de evoluția tehnologiei și de intensificarea procesului investițional, îndeosebi în industrie, ramura cu cel mai mare potențial de progres științifico-tehnic. Deși până la această dată s-a armonizat, în mare măsură, legislația națională cu cea europeană, profesioniștii contabili resimt, în continuare, necesitatea aprofundării acestui proces, confirmată și reconfirmată de experiența celor 12 ani de stat membru în Uniunea Europeană. Multe dintre afacerile din prezent includ, într-o măsură crescândă, operațiuni de comerț internațional, fapt care determină necesitatea obținerii unui număr cât mai mare de informații, inclusiv fiscale, la nivelul UE, cunoașterea în detaliu a obligațiilor care decurg de aici față de celelalte state membre. În acest context, profesioniștii contabili sunt conștienți de cerința de a-și lărgi tot mai mult aria de interese în raport cu fiscalitatea internațională. În același timp, profesia noastră evoluează în strânsă legătură cu progrelese tehnologice. Începând cu anul 2018, avem în România prima platformă care oferă servicii de contabilitate 100% online, mai multe aplicații de facturare automată, de depunere automată a declarațiilor etc. Aceste noutăți care înlocuiesc munca de rutină ne oferă posibilitatea și, deopotrivă, obligația de a ne adapta comportamentul la noua piață. Noi, profesioniștii contabili, avem, în acest fel, oportunitatea de a ne concentra asupra unor lucrări cu o valoare adăugată mai mare și să ne valorificăm mai bine cunoștințele.

În calitatea dvs. de președinte al filialei, aveți, cu siguranță, posibilitatea de a identifica și interpreta procesele și fenomenele din județul dvs. În ce mod concluziile la care s-a ajuns în urma analizelor la nivel de filială urmează să fie transpuse în practică pe termen scurt, mediu și lung?

Brașovul are două dintre cele mai mari investiții imobiliare din afara Bucureștiului realizate în ultimii zece ani, în vreme ce industria continuă să se dezvolte pe baza investițiilor straine. În 2016 s-a deschis Airbus Helicopters de la Ghimbav, firmele de producție germano-franceze din Cristian-Ghimbav își cresc efectivele, iar în cursul anului 2019 așteptăm deschiderea noii fabrici de echipamente Sennheiser. Deși este privit de multe ori doar prin prisma turismului, Brașovul este, în același timp, un pol industrial. În aceste circumstanțe, filiala noastră își reevaluează constant direcția de cursuri și formare profesională continuă pentru a răspunde nevoilor profesioniștilor contabili, în consonanță cu întregul proces de dezvoltare a județului, ceea ce implică și prestarea de servicii adecvate. Cea mai importantă măsură pe care am adoptat-o la nivelul filialei a fost să structurăm cursurile în așa fel încât să răspundem și nevoilor specifice pieței investițiilor străine. Ne propunem ca în perioada următoare să asigurăm prin programa internă cursuri intensive pentru controlul gestiunii/controlling în contextul tehnologiilor actuale, precum și tratarea unor aspecte fiscale internaționale.

Prin ce modalități Filiala CECCAR Brașov dezvoltă și consolidează relațiile cu instituțiile publice locale, cu celelalte organizații profesionale în vederea organizării de acțiuni comune pe baza unor obiective comune?

Odată cu preluarea funcției de președinte al Filialei CECCAR Brașov în 2014, am conștientizat necesitatea de a întări și mai mult relația dintre profesioniștii contabili și instituțiile publice locale. Folosind un sistem relațional consolidat, am organizat frecvent întâlniri cu reprezentanții instituțiilor descentralizate ale statului în teritoriu, respectiv ITM, AJFP, AJOFM, Casa de Pensii, Casa de Sănătate, Consiliul Județean, Prefectura, Primărie, Judecătorie, Tribunal, Parchet, Camera de Comerț și Industrie, UNPIR, mediul academic, bancar etc. După cinci ani, consider că nu avem nicio zonă neacoperită și, deși totdeauna este loc pentru ameliorare, apreciez că am făcut pași importanți în promovarea și creșterea autorității, a prestigiului organismului nostru profesional, mai ales pe baza ridicării continue a calității serviciilor prestate de membrii noștri. Este deja un feedback pozitiv faptul că la toate evenimentele organizate de CECCAR – adunări generale, Ziua Națională a Contabilului Român, simpozioane etc. – au fost invitați și au participat activ reprezentanții instituțiilor amintite.

În încheiere, vă rugăm să vă referiți la programele concrete de activitate pentru perioada următoare, în vederea continuării și aprofundării preocupărilor la care v-ați referit.

Cum este bine cunoscut, CECCAR este partenerul principalelor evenimente din mediul de afaceri și instituțional, fiind prezent totdeauna în mijlocul comunității brașovene. Așa cum am mai precizat, cultivarea și dezvoltarea relațiilor cu toate instituțiile statului, cu mediul de afaceri, cu mediul academic, cu mediul bancar, ne-au permis să organizăm sistematic seminare, întâlniri de lucru cu specialiștii respectivi, alte acțiuni de interes comun. Dacă ar fi să dau câteva exemple chiar din acest an, sunt de menționat cele trei seminare cu reprezentanții la nivel înalt ai AJFP Brașov, respectiv directori de direcții, șefi de servicii etc., seminarele având ca temă modificări legislative curente, precum și o întâlnire de lucru cu beneficiarii de expertize judiciare, respectiv cu reprezentanții Judecătoriei, Tribunalului, Curții de Apel, Parchetului, IPJ Brașov, acestea fiind, de asemenea, reprezentate la cel mai înalt nivel – judecători, președinți, vicepreședinți, procuror-șef etc., întâlnire la care s-au discutat toate provocările cu care ne confruntăm în realizarea serviciilor respective de experiză contabilă. Mai precizez că, în cursul lunii iunie, avem programată o întâlnire de lucru cu reprezentanții ITM Brașov, cu participarea inspectorului-șef și a inspectorului-șef adjunct, având ca temă principalele noutăți legislative în domeniul protecției muncii. Se poate conchide că, prin toate acțiunile pe care le programăm, urmărim să creștem, în practică, nivelul de înțelegere a importanței legăturii dintre mediile antreprenoriale, instituționale, universitare și profesionistul contabil. Planurile noastre pentru perioada următoare implică evaluarea programei de pregătire continuă pentru a cuprinde mai multe tematici de actualitate: controlling, management financiar de proiect, aspecte de fiscalitate internațională. De asemenea, prin membrii noștri, am inițiat schimburi cu universități străine, precum cele din Danemarca și Franța, instituții de învățământ superior care oferă programe-pilot de management integrat. Ne dorim să întărim și colaborarea cu mediul universitar autohton pentru conceperea și realizarea unor programe similare, deoarece suntem conștienți de importanța acestei activități în întregul proces de perfecționare și autoperfecționare profesională.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.