Contabilitatea valorificării produselor obţinute din prelucrarea lemnului

Contabilitatea valorificării produselor obținute din prelucrarea lemnului

Numărul 22, 18-24 iunie 2019  »  Expertiza și auditul afacerilor

CECCAR

REZUMAT
Contabilitatea activităţii de producție este un subiect care generează întotdeauna provocări și controverse. De la apariția materiilor prime necesare producției la consumul aferent, obținerea și comercializarea produselor finite, intervin aspecte contabile și fiscale în care nu numai profesionistul contabil, ci și personalul tehnic și cel calificat sunt implicați în toate etapele procesului de producție.
Prezentul articol urmărește să redea, prin intermediul unei monografii cuprinzătoare, modul în care exploatează lemnul un operator economic, de la cumpărarea efectivă a acestuia şi până la vânzarea produselor finite și a celor reziduale.

Termeni-cheie: material lemnos, cherestea, producţie, antecalculaţie, cost de producţie

Clasificare JEL: M41, D24


Introducere

Aşteptările actuale ale consumatorilor au început să fie tot mai exigente, aceştia alegând calitatea în locul cantității şi produsele cu o durată de viaţă mai lungă în locul celor în trend, astfel că producţia de mobilier din lemn matur a cunoscut în ultimii ani o creştere semnificativă.

Prin acest articol ne-am propus să urmărim modul în care un agent economic poate valorifica întreaga cantitate de masă lemnoasă achiziționată, prin prelucrarea atât a lemnului rotund, cât şi a deşeurilor rezultate din debitare. Studiul de caz nu este limitativ, pe piaţă existând o cerere extrem de diversificată şi producătorii adaptându-se la aceasta şi livrând produse finite care să satisfacă toate solicitările.

Documente financiar-contabile utilizate în activitatea de producţie

Contabilitatea unei societăţi care are ca obiect de activitate producţia nu se poate realiza fără existenţa unor date concrete, orice profesionist știind că înregistrările în contabilitate se efectuează pe baza documentelor justificative care reflectă în mod real operaţiunile derulate de entitate.

Profesionistul contabil nu cunoaște maniera şi procesul de fabricaţie a produselor obţinute. Astfel, acesta înregistrează în contabilitate operaţiunile consemnate în documentele financiar-contabile prevăzute în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.634/2015, precum şi în documentele specifice adaptate nevoilor societăţii, întocmite de persoane calificate, competente în realizarea produselor acesteia, precum magazioner, şef secție, inginer, şef producţie, maistru, responsabil tehnic, responsabil calitate etc.

Documentele utilizate în activitatea de producţie pot fi clasificate în trei grupe:

  • de achiziţie: avizul de însoţire a mărfii, factura;
  • de producţie: raportul de producţie, bonul de consum, fişa de magazie, bonul de predare-transfer, restituire;
  • de comercializare: factura, avizul de expediţie, scrisoarea de transport.

Un alt document necesar activităţii de producţie este antecalculaţia, pe baza căreia se determină costurile pe fiecare etapă a ciclului de fabricaţie. Aceasta cuprinde:

  • denumirea produsului finit;
  • fişa tehnică a produsului, în care sunt determinate toate operaţiunile specifice obţinerii sale, materialele folosite, numărul de muncitori şi tariful acestora pentru fiecare operaţiune, alte cheltuieli;
  • materiile prime necesare obţinerii produsului finit;
  • alte materiale auxiliare folosite;
  • materialele de ambalat;
  • alte cheltuieli (energie, apă etc.);
  • costul standard;
  • costul de producţie.

Conform pct. 8 din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, costul de producţie al imobilizărilor cuprinde cheltuielile directe aferente producţiei, şi anume: materiale directe, energie consumată în scopuri tehnologice, manoperă directă şi alte cheltuieli directe de producţie, costul proiectării produselor, precum şi cota cheltuielilor indirecte de producţie alocată în mod raţional ca fiind legată de fabricaţia acestora.

La finalul lunii sau la sfârşitul unui ciclu de fabricaţie se întocmeşte raportul de producţie, în baza căruia este înregistrată producţia în contabilitate. OMFP nr. 1.802/2014 prevede înregistrarea producţiei pe baza metodei costului standard, aceasta fiind creată ca o perioadă de tranziţie între obţinerea produsului şi înregistrarea lui în contabilitate în cursul lunii şi stabilirea costului de producţie la finalul lunii.

Odată stabilit costul de producţie, valoarea acestuia se evidenţiază în contabilitate prin înregistrarea unei diferenţe între costul standard şi cel de producţie.

În cele ce urmează prezentăm o monografie contabilă privind principalele operaţiuni financiar-contabile realizate în activitatea de producţie de mobilier.

Studiu de caz

În urma participării la o licitaţie de masă lemnoasă, un producător de mobilă achiziţionează cantitatea de 520 mc de lemn fasonat la preţul de 300 lei/mc. Lemnul este adus în depozit pe baza avizelor de însoţire primare emise de ocolul silvic pe raza căruia producătorul a licitat masa lemnoasă. În prima lună se transportă 270 mc, iar în cea de-a doua, 250 mc.

Lemnul este procesat în atelierele proprii de debitare şi apoi este pregătită materia primă necesară producţiei de mobilă.

Producătorul are un contract pentru mobilier de dormitor cu un beneficiar intern, căruia trebuie să îi livreze lunar 50 de garnituri de mobilă compuse din pat, dulap de haine, comodă şi două noptiere, şi un alt contract cu un beneficiar extern, căruia trebuie să îi livreze lunar 50 de cuiere pentru hol.

Deșeurile rezultate în urma debitării lemnului sunt reprocesate într-o instalație proprie de obţinere a peleţilor.

Preţurile negociate sunt următoarele:

  • dormitor – 5.500 lei;
  • cuier – 500 euro;
  • peleţi – 2.000 lei/tonă sau 20 lei/sac.

1. Achiziţia de masă lemnoasă:

● în prima lună:

81.000 lei 301
„Materii prime”
= 401
„Furnizori”
81.000 lei
 
15.390 lei 4426
„TVA deductibilă”
= 4427
„TVA colectată”
15.390 lei

● în a doua lună:

75.000 lei 301
„Materii prime”
= 401
„Furnizori”
75.000 lei
 
14.250 lei 4426
„TVA deductibilă”
= 4427
„TVA colectată”
14.250 lei

2. Procesarea cantității de 250 mc de masă lemnoasă, cu un randament de 75%, obţinându-se 187,5 mc de cherestea netivită, la un preţ de producţie de 400 lei/mc:

75.000 lei 345
„Produse finite”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
75.000 lei

3. Scăderea din gestiune a masei lemnoase supuse procesării:

75.000 lei 601
„Cheltuieli cu
materiile prime”
= 301
„Materii prime”
75.000 lei

În urma antecalculației efectuate de specialistul tehnic se cunoaşte că pentru producerea unui set de mobilier de dormitor sunt necesari 2,8 mc de cherestea, iar pentru un cuier, 0,7 mc. De asemenea, este nevoie de accesorii (balamale, mânere, aracet, cuie) în valoare de 250 lei pentru dormitor şi 70 lei pentru cuier.

Lemnul tăiat în cherestea este uscat şi tratat în vederea prelucrării sub formă de mobilier din lemn matur şi lăcuit.

4. Înregistrarea semifabricatelor necesare producţiei de mobilă (175 mc), la un preţ de producţie de 650 lei/mc:

113.750 lei 341
„Semifabricate”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
113.750 lei

5. Descărcarea gestiunii de cherestea cu cantitatea supusă uscării şi tratării:

60.000 lei 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
= 345
„Produse finite”
60.000 lei

6. Înregistrarea producţiei de mobilier:

● dormitoare:

103.500 lei 345
„Produse finite”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
103.500 lei*

* (2,8 mc cherestea x 650 lei/mc + 250 lei accesorii) x 50 buc.

● cuiere:

26.250 lei 345
„Produse finite”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
26.250 lei*

* (0,7 mc cherestea x 650 lei/mc + 70 lei accesorii) x 50 buc.

7. Descărcarea gestiunii de semifabricatele utilizate în producţia de mobilier:

113.750 lei 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
= 341
„Semifabricate”
113.750 lei*

* [(2,8 mc cherestea x 50 dormitoare) + (0,7 mc cherestea x 50 cuiere)] x 650 lei/mc

8. Vânzarea mobilierului către beneficiarul intern:

327.250 lei 4111
„Clienţi”
= %
7015
„Venituri din vânzarea
produselor finite”
4427
„TVA colectată”
327.250 lei
275.000 lei


52.250 lei

9. Vânzarea mobilierului către partenerul extern:

116.875 lei 4111
„Clienţi”
= 7015
„Venituri din vânzarea
produselor finite”
116.875 lei*

* 50 buc. x 500 euro/buc. x 4,675 lei/euro

10. Descărcarea gestiunii cu mobilierul vândut:

129.750 lei 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
= 345
„Produse finite”
129.750 lei

În urma procesării şi pregătirii semifabricatelor pentru mobilier rezultă 78 mc de deşeuri, la un preţ de producţie de 25 lei/mc.

Acestea sunt stocate şi transformate în peleţi, care se vând prin magazinul propriu.

11. Înregistrarea deșeurilor obţinute:

1.950 lei 346
„Produse reziduale”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
1.950 lei

Dintr-un metru cub de tocătură rezultă 0,8 tone de peleţi.

12. Înregistrarea producţiei de peleţi, la un preţ de producţie de 32 lei/tonă:

1.997 lei 345
„Produse finite”
= 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
1.997 lei*

* 78 mc deşeuri x 0,8 tone/mc x 32 lei/tonă

Peleţii sunt ambalați în saci de 15 kg şi vânduți prin magazinul propriu la preţul de 20 lei/sac. Din cantitatea de peleţi obţinută rezultă 4.160 de saci. 2.000 dintre aceştia sunt vânduți angro unui beneficiar, cu un discount de 7% pentru plata pe loc, iar 2.160 sunt transferați spre vânzare în magazinul propriu.

13. Descărcarea gestiunii de deşeuri:

1.950 lei 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
= 346
„Produse reziduale”
1.950 lei

14. Vânzarea angro a peleţilor:

44.268 lei 4111
„Clienţi”
= %
7015
„Venituri din vânzarea
produselor finite”
609
„Reduceri comerciale
primite”
4427
„TVA colectată”
44.268 lei
40.000 lei


2.800 lei


7.068 lei

15. Descărcarea gestiunii cu peleţii vânduți angro:

960 lei 711
„Venituri aferente
costurilor stocurilor
de produse”
= 345
„Produse finite”
960 lei

16. Încasarea cu ordin de plată a facturii:

44.268 lei 5121
„Conturi la bănci
în lei”
= 4111
„Clienţi”
44.268 lei

17. Transferul peleţilor către magazinul propriu:

43.200,00 lei 371
„Mărfuri”
= %
345
„Produse finite”
378
„Diferenţe de preţ
la mărfuri”
4428
„TVA neexigibilă”
43.200,00 lei
1.037,00 lei

49.060,47 lei


6.897,47 lei

Concluzii

Tendinţele economiei actuale sunt de a valorifica întreaga materie primă achiziționată pentru procesul de producţie, eficientizând astfel costurile şi maximizând rezultatele.

Prin acest articol ne-am propus o scurtă prezentare a contabilităţii principalelor operaţiuni privind achiziţia materiilor prime şi a materialelor auxiliare necesare producţiei, obţinerea produselor finite şi a celor reziduale şi valorificarea lor.

Departe de a surprinde toate problemele ce pot interveni în această activitate, considerăm că am clarificat câteva aspecte contabile necesare atât profesioniştilor contabili, cât şi antreprenorilor.


BIBLIOGRAFIE

  1. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, publicat în Monitorul Oficial nr. 963/30.12.2014, cu modificările și completările ulterioare.
  2. Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, publicat în Monitorul Oficial nr. 910/09.12.2015.
  3. https://contabilul.manager.ro/a/22902/care-este-monografia-contabila-specifica-activitatii-de-productie.html

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.