Principal și secundar
Numărul 13, 9-15 aprilie 2019 » La început a fost cuvântul...
„Una dintre principalele priorități…”. Așa a început intervenția unui analist la o dezbatere televizată. Evident, dacă avem de-a face cu o „prioritate”, aceea nu poate să fie… „secundară”. Însăși noțiunea de „prioritate” indică, în esența ei, ceva… „principal”. La fel, expresii de genul „protagonistul principal”, „ideea fundamentală principală”, „pilonul principal” au, toate, un iz pleonastic întrucât noțiunile de „protagonist”, „fundamental”, „pilon” și altele asemenea sunt, prin definiție, echivalentul a ceea ce înseamnă „principal”.
Întâlnim, tot în mass-media (fie audio-vizuală, fie tipărită), formulări mai complicate în care, de asemenea, cuvintele „principal” și „secundar” sunt însoțite de sinonime ori sunt utilizate inadecvat și în alte moduri. Vom prezenta, în acest sens, două exemple, dintre cel mai des întâlnite în texte din presă.
„Laitmotivul principal al aserțiunii îl constituie sublinierea performanței deosebite, de prim-plan, obținute de…”. Atât termenul de „laitmotiv”, cât și cel de „performanță” definesc, fără niciun fel de adăugiri, ceea ce este „principal”, „deosebit” sau se situează în „prim-plan”. Al doilea exemplu: „Participanții la manifestare și-au concentrat atenția principală, așa cum era normal, pe alocuțiunile somităților prestigioase care…”. În situația în care „atenția se concentrează” asupra a ceva sau asupra unei persoane, atunci se indică exact elementul „principal” al respectivului gest, fapt ori opțiune. Apoi, calificativul de „somitate” nu admite adjective. Ar fi absurd ca o „somitate” să fie lipsită tocmai de caracteristica ei „principală”, și anume „prestigiul”. În concluzie, dacă este să identificăm ceva „principal” în materie de scris și vorbit, atunci, cu siguranță, grija pentru acuratețea lingvistică și logică nu poate fi considerată drept o preocupare… „secundară”. (T.B.)
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic