Allianz Risk Barometer 2022: Atacurile cibernetice, întreruperea activității și catastrofele naturale, în top 3 riscuri pentru companiile din întreaga lume

Allianz Risk Barometer 2022: Atacurile cibernetice, întreruperea activității și catastrofele naturale, în top 3 riscuri pentru companiile din întreaga lume

Numărul 2, 19-25 ian. 2022  »  Analize și sinteze

În România, cele mai importante trei riscuri la adresa companiilor sunt pandemia, incidentele cibernetice și întreruperea activității

Incidentele cibernetice sunt cea mai mare amenințare pentru companiile din întreaga lume în 2022, conform celui mai recent studiu Allianz Risk Barometer. Atacurile de tip ransomware, încălcarea securității datelor și incidentele IT majore îngrijorează companiile mai mult decât riscul de întrerupere a activității ca urmare a blocării lanțurilor de aprovizionare, riscul unor dezastre naturale sau pandemia COVID-19, deși ultimele trei au influențat puternic afacerile în 2021.

Pentru al doilea an din istoria Allianz Risk Barometer, incidentele cibernetice conduc clasamentul riscurilor, după ce 44% dintre participanții la sondaj au catalogat riscul cibernetic drept principala amenințare în 2022. Riscul de întrerupere a activității se situează pe locul secund (42%), în timp ce riscul generat de catastrofele naturale completează podiumul (25%). Riscul determinat de pandemia COVID-19 a ieșit din top în 2022, în contexul în care companiile se consideră mult mai pregătite să facă față unor situații similare.

Analiza privind riscurile globale în business, derulată anual de Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) include opiniile a 2.650 de experți din 89 de țări, inclusiv directori generali, manageri de risc, brokeri și specialiști în asigurări. „Întreruperea activității rămâne amenințarea principală în 2022. Pentru majoritatea companiilor, cea mai mare temere este de a nu-și putea fabrica produsele sau livra serviciile. Anul 2021 a generat un nivel fără precedent de perturbări, iar 2022 promite doar o relaxare treptată din această perspectivă. Atacurile cibernetice paralizante, blocajele în lanțurile de aprovizionare ca urmare a pandemiei sau a evenimentelor meteorologice extreme au cauzat perturbări majore în ultimul an și rămân preocupări de bază pentru companii și în 2022. Consolidarea rezilienței împotriva numeroaselor cauze ale întreruperii activității devine din ce în ce mai mult un avantaj competitiv pentru companii”, a afirmat Joachim Mueller, CEO al AGCS.

În Romania, pandemia se menține pe primul loc în topul riscurilor la adresa companiilor în 2022, fiind urmată de incidentele cibernetice și întreruperea activității. Noutatea în ediția din acest an este intrarea riscului cibernetic în top 3, pe fondul intensificării dependenței de tehnologie și desfășurării activității angajaților preponderent de la distanță. Riscul generat de impredictibilitatea legislativă a făcut un pas timid în spate, coborând pe poziția 4, în timp ce pe locul 5 se află riscul de producere a incendiilor/exploziilor.

▪ Atacurile ransomware generează îngrijorare, iar conștientizarea vulnerabilităților crește

Incidentele cibernetice se clasează printre primele trei riscuri pentru companii în majoritatea țărilor analizate în studiul Allianz Risk Barometer. Preocuparea în creștere pentru riscul cibernetic vine pe fondul creșterii atacurilor de tip ransomware, care sunt percepute drept cea mai mare amenințare cibernetică pentru 2022 de către 57% dintre participanții la studiu. „Atacurile ransomware au devenit o afacere de dimensiuni semnificative pentru criminalii cibernetici, care își perfecționează tactica, reducând barierele de intrare prin oferirea de instrumente accesibile chiar și persoanelor cu puține cunoștințe tehnice, și pentru sume care pornesc de la 40 de dolari. Comercializarea criminalității cibernetice facilitează exploatarea vulnerabilităților la scară largă. Drept urmare, vom asista la o creștere a atacurilor cibernetice asupra infrastructurii IT critice”, a explicat Scott Sayce, Global Head of Cyber ​​în cadrul AGCS.

Întreruperea activității se clasează pe locul al doilea în topul global al riscurilor. Într-un an marcat de tulburări pe scară largă, vulnerabilitățile lanțurilor moderne de aprovizionare și ale rețelelor de producție sunt mai evidente ca niciodată. Potrivit studiului, incidentele cibernetice reprezintă cea mai de temut cauză pentru întreruperea activității, reflectând creșterea atacurilor ransomware, dar și dependența în creștere a companiilor de digitalizare și desfășurarea activității angajaților de la distanță. În viziunea participanților la sondaj, catastrofele naturale și pandemia sunt alți doi factori declanșatori pentru întreruperea activității.

În ultimul an, creșterea cererii a coincis cu întreruperea lanțurilor de producție și logistice, în condițiile în care pandemia COVID-19 a determinat în Asia închiderea fabricilor și a provocat un nivel record de congestionare în porturile de transport. Întârzierile generate de pandemie au agravat alte probleme ale lanțurilor de aprovizionare, cum ar fi blocarea Canalului Suez sau penuria globală de semiconductori după închiderea fabricilor din Taiwan, Japonia, dar și din Texas, din cauza evenimentelor meteorologice și a incendiilor. „Pandemia a dezvăluit amploarea interconectivității lanțurilor de aprovizionare moderne și modul în care mai multe evenimente care aparent nu au legătură se pot reuni pentru a crea perturbări pe scară largă”, a afirmat Philip Beblo, Property Industry Lead, Technology, Media & Telecoms, în cadrul AGCS.

Potrivit Raportului Euler Hermes privind comerțul global, pandemia COVID-19 va genera întreruperi semnificative ale lanțurilor de aprovizionare în a doua jumătate a anului 2022, deși se preconizează că dezechilibrele între cererea globală și capacitățile de transport se vor diminua.

▪ Pregătirile pentru pandemie continuă. Următorul pas, creșterea rezilienței în fața fenomenelor meteo

Pandemia rămâne o preocupare majoră pentru companii, dar coboară de pe poziția a doua până pe poziția a patra în topul riscurilor. În timp ce criza COVID-19 continuă să umbrească perspectivele economice în multe industrii, în mod încurajator, companiile consideră că s-au adaptat eficient contextului. Majoritatea respondenților (80%) apreciază că firmele din care fac parte sunt adecvat sau bine pregătite pentru un incident viitor similar. Îmbunătățirea managementului continuității afacerii este principala acțiune pe care companiile o inițiază pentru a deveni mai reziliente.

Autorii studiului subliniază că ultimii ani au arătat că frecvența și severitatea evenimentelor meteorologice cresc ca urmare a încălzirii globale. În 2021, pierderile globale generate de evenimentele catastrofice acoperite prin produse de asigurare au depășit semnificativ pragul de 100 de miliarde de dolari. Uraganul Ida din SUA a fost cel mai costisitor eveniment, dar mai mult de jumătate din pierderile totale au venit din așa-numitele pericole secundare, cum ar fi inundații, ploi abundente, furtuni, tornade și chiar înghețuri de iarnă. Printre exemple se numără furtuna de iarnă Uri din Texas, inundațiile catastrofale din Germania și Benelux, inundațiile puternice din Zhengzhou, China și valurile de căldură și incendiile de vegetație din Canada și California. Aceste evenimente au determinat avansul riscurilor catastrofice până pe poziția a treia în topul amenințărilor globale în ediția din acest an a Allianz Risk Barometer.

Participanții la studiul riscurilor sunt cel mai îngrijorați de evenimentele meteorologice legate de schimbările climatice care cauzează daune proprietăților. Totodată, sunt preocupați de gestionarea tranziției afacerilor lor către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și îndeplinirea cerințelor complexe de reglementare și raportare. „Presiunea asupra companiilor de a acționa împotriva schimbărilor climatice a crescut considerabil în ultimul an, cu un accent tot mai mare pe reducerea emisiilor de carbon până la zero. Există o tendință clară de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră sau de explorare a oportunităților de afaceri pentru tehnologii ecologice și produse durabile. Multe companii își construiesc competențe dedicate în jurul atenuării riscurilor climatice, reunind atât experți în managementul riscului, cât și în sustenabilitate”, a afirmat Line Hestvik, Group Sustainability Officer al Allianz.

De asemenea, potrivit autorilor studiului, companiile trebuie să devină mai rezistente la impactul evenimentelor extreme, cum ar fi uraganele sau inundațiile, în contextul în care evenimentele naturale care aveau loc o dată într-un secol pot să apară mai frecvent în viitor și în regiuni considerate „sigure” în trecut.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.