ANAF propune noi reglementări privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii

ANAF propune noi reglementări privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii

Numărul 44, 8-14 nov. 2023  »  Curier legislativ

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea unor ordine ale președintelui ANAF privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a  îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, cât și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii, a fost necesară reorganizarea activității de administrare a acestora. Una din acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii.

În prezent contribuabilii mari sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, potrivit prevederilor  OPANAF nr. 1721/2021, iar contribuabilii mijlocii sunt administrați la nivelul Administrațiilor finanțelor publice județene și de Administrația finanțelor publice a contribuabililor mijlocii constituită la nivelul Direcției generale regionale a finanțelor publice București, potrivit prevederilor OPANAF nr. 3610/2016.          

„Administrarea fiscală specializată a acestor contribuabili reprezintă o măsură foarte importantă pentru protejarea veniturilor bugetare și pentru creșterea conformării voluntare a unui eșantion semnificativ de contribuabili de la care se colectează un procent semnificativ, măsură utilizată de aproape toate statele membre ale OECD”, se menționează în Referatul de aprobare.

În cadrul Agenției s-au realizat o serie de analize privind activitatea fiscală a contribuabililor mari și mijlocii efectuate de Direcția generală de monitorizare venituri și sinteză, din perspectiva identificării cât mai corecte a eșantionului  agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală. Astfel, în selectarea contribuabililor mari și mijlocii au fost avute în vedere criterii care au drept scop creșterea eficienței în colectarea veniturilor bugetare, oferind spre administrare specializată organelor fiscale centrale competente contribuabilii cei mai relevanți pentru bugetul general consolidat, viabili din punct de vedere economic și bugetar.

Astfel, au fost menținute criteriile de selecție a contribuabililor mari și mijlocii, cu excepția criteriului de continuitate.

Referitor la criteriul de continuitate, s-a considerat că menținerea aplicării acestui criteriu în selecția/actualizarea contribuabililor mari și mijlocii ar fi condus la menținerea nejustificată în administrarea specializată a organelor fiscale centrale a unor contribuabili care nu obțin cele mai bune rezultate economice, însă declară obligații fiscale importante cantitativ. Acest fapt ar fi împiedicat accesul de a fi administrați ca mari contribuabili a unor contribuabili care sunt performanți din punct de vedere economic și fiscal.

De asemenea, s-a renunțat la criteriul investițional drept criteriu de selecție/actualizare a marilor contribuabili. În acest sens, ANAF precizează că, începând cu anul 2017 și până în prezent, nu a mai fost preluat în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili nici un alt contribuabil în baza acestui criteriu. Totodată reprezentanții administrației fiscale menționează că, din cei patru contribuabili selectați în baza criteriului investițional și administrați de direcția anteprecizată începând cu 1 ianuarie 2017, numai doi vor rămâne în administrarea acestei direcții din 1 ianuarie 2024 ca urmare a îndeplinirii criteriului de bază, iar doi contribuabili vor fi administrați de alte organe fiscale.

Astfel, prin proiectul publicat în transparență decizională se propun următoarele:

a) În ceea ce privește administrarea marilor contribuabili: renunțarea la criteriul de continuitate; renunțarea la criteriul investițional; excluderea din rândul marilor contribuabili a contribuabililor care au fost selectați anterior în baza criteriului de continuitate; prevederi care să reglementeze excluderea din rândul contribuabililor mari a contribuabililor care, până la data de 31 decembrie 2023, se află într-una din următoarele stări: insolvență, insolvabilitate, inactivitate fiscală conform prevederilor art.92 din Codul de procedură fiscală, sau ca urmare a suspendării activității la Registrul Comerțului.

b) În ceea ce privește contribuabilii mijlocii: renunțarea la criteriul de continuitate, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare colectate; completarea OPANAF nr. 5610/2016, cu modificările și completările ulterioare, prin similitudine cu criteriile de eligibilitate ale marilor contribuabili, cu prevederi care să reglementeze excluderea din rândul contribuabililor mijlocii a contribuabililor care, până la data de 31 decembrie 2023, se află într-una din următoarele stări: insolvență, insolvabilitate, inactivitate fiscală conform prevederilor art.92 din Codul de procedură fiscală, sau ca urmare a suspendării activității la Registrul Comerțului.

Potrivit ANAF, propunerile menționate au avut la bază următoarele considerente: aportul redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare colectate; eventuala menținere a contribuabililor aflați în stările anteprecizate în administrarea organelor fiscale competente ar îngreuna nejustificat activitatea de administrare a marilor contribuabili și a contribuabililor mijlocii.

În acest context, avându-se în vedere că principalul obiectiv al administrării fiscale a contribuabililor mari și mijlocii îl reprezintă dedicarea unor echipe specializate ale ANAF pentru securizarea unui procent semnificativ de încasări venituri bugetare (cca. 67% din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care o cotă de 51,02% este asigurată de marii contribuabili și 16,29% de contribuabilii mijlocii) și de promovare a unei relații de parteneriat cu contribuabilii, a fost promovat acest nou proiect de Ordin.  

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.