Analiză: Românii au plătit, în medie, circa 100.000 de euro pentru cumpărarea unui imobil, în ultimul an

Analiză: Românii au plătit, în medie, circa 100.000 de euro pentru cumpărarea unui imobil, în ultimul an

Numărul 39, 20-26 oct. 2021  »  Analize și sinteze

Bugetul mediu alocat pentru o proprietate s-a situat la circa 100.000 euro, majoritatea cumpărătorilor fiind interesați de suprafețe mai mari decât cele actuale în care locuiesc, care dispun de balcoane sau terase, se menționează într-o analiză de specialitate citată de Agerpres. „Piața imobiliară și-a început revenirea pe un trend ascendent, cu tranzacții în creștere atât pe piața rezidențială, cât și în sectorul office, după un an 2020 cu multe provocări, marcat de criza sanitară, de blocajele generate de COVID-19 în lanțul de aprovizionare, ce au condus la o creștere bruscă a prețului la materialele de construcții”, arată analiza companiei de consultanță imobiliară 24REAL, specializată în intermedierea tranzacțiilor cu spații de birouri și rezidențiale din București. Potrivit sursei citate, o creștere accentuată a fost înregistrată în sectorul rezidențial, cu un interes mai mare pentru apartamentele cu 2 și 3 camere, prețul achiziției unui imobil situându-se, în medie, la circa 100.000 de euro.

„Piața imobiliară și-a continuat creșterea și în semestrul al doilea. Preferințele clienților din portofoliul 24REAL au fost apartamentele cu 2 și 3 camere, unde am tranzacționat, în ultimele săptămâni, peste 10 unități. Majoritatea caută suprafețe mai mari decât cele actuale în care locuiesc și, bineînțeles, se orientează cu precădere spre acele proprietăți care dispun de balcoane sau terase, acestea devenind un criteriu definitoriu în opțiunile clienților. Bugetul mediu alocat pentru o proprietate s-a situat la circa 100.000 euro, prețul fiind într-un continuu trend crescător”, a declarat Oscar Răceanu, Head of Residential Division în cadrul 24REAL.

În ceea ce privește durata de la care un imobil este listat în ofertă și vândut, reprezentanții 24REAL susțin că aceasta variază între 2 săptămâni și cel mult 2 luni, în funcție de prețul cerut, de zonă sau de complexitatea actelor ce trebuie obținute în procesul de achiziție, respectiv vânzare, după caz.

„Avem listate imobile cu prețuri cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro care sunt cele mai căutate din portofoliul nostru și care au un orizont mai scurt de vânzare decât în cazul celor cu prețuri mai ridicate. Proprietățile cu valori de peste 500.000 de euro au o perioadă mai lungă de tranzacționare, motivul fiind atenția sporită a clienților la astfel de proprietăți, în ceea ce privește poziționarea într-o zonă exclusivistă, atenția la detalii, finisaje, calitate, facilități etc.”, a adăugat Oscar Răceanu.

În cazul cererii de închiriere, și acest segment dă semne revenire, mai ales odată cu reînceperea anului universitar, cu solicitări venite atât din partea studenților, cât și a expaților, cele două categorii lipsind din piață în ultima perioadă, pe fondul crizei sanitare.

Totodată, piața de birouri a trecut la rândul său printr-o provocare în ultimul an, cu clienți care astăzi au devenit mult mai atenți în luarea unor decizii ce vizează activitatea de business a companiilor pe care le administrează sau manageriază, atât din punctul de vedere al costurilor, cât și al mediului în care lucrează.

Potrivit reprezentanților 24REAL, prețul chiriilor a înregistrat o scădere de aproximativ 10% față de anul trecut pentru spațiile listate, în timp ce suprafața medie închiriată a cunoscut, la rândul său, o diminuare cu 15% față de maximele atinse în 2020.

„Prețul chiriilor a scăzut, în mod real, cu maximum 10%, pentru spațiile disponibile aflate la listare, însă proprietarii sunt astăzi mult mai flexibili la negociere, atât în ceea ce privește prețul cerut, cât și perioada contractată. O direcție interesantă în piață a fost reprezentată de suprafața medie închiriată de clienții din portofoliul nostru: dacă în 2020 am atins un nivel maxim istoric, de 255 mp închiriați, în 2021 suprafața medie închiriată pentru birouri a scăzut sub nivelul din 2019, la 223 mp”, a declarat Mircea Băbescu, Head of Office Division în cadrul 24REAL.

În ceea ce privește următoarea perioadă pe piața de birouri, consultanții 24REAL susțin că sunt multe contracte care ajung la scadență, astfel că ar trebui să existe mai multă efervescență pe piață în următoarele luni.

„Totul este în strânsă legătură cu evoluția pandemiei, respectiv sfârșitul acesteia. Avem mai mulți clienți care plănuiesc relocări de acum pentru anul viitor, când se așteaptă să vedem o activitate mai intensă la birou, chiar dacă o să existe în continuare o componentă de lucru în format hibrid. Încetinirea livrărilor și a dezvoltărilor noi de clădiri de birouri poate pune la un moment dat presiune pe piață, asta deoarece următorii 2-3 ani nu vor aduce livrări semnificative de spații de birouri în Capitală”, a mai punctat Mircea Băbescu.

Potrivit consultanților, odată cu revenirea oamenilor la birou și a normalizării parțiale a activităților, s-a simțit și creșterea nevoii de lucru și a interesului acordat spațiului de birou, care, bineînțeles, are o importanță deosebită în evoluția unui business. „Anul 2021 a fost pe un trend ascendent și mult peste ceea ce s-a întâmplat în 2020, atât la nivel de închiriere, cât și la vânzare. Tot mai multe companii caută să își investească profiturile în propriul sediu, chiar am observat o creștere a achizițiilor și a nevoii de achiziție în segmentul companiilor care activează în domeniul construcțiilor. Și în zona de închiriere lucrurile au evoluat față de 2020, revenind și nevoia companiilor de a lucra la birou și de a aduce schimbări birourilor actuale, atât că suprafață, configurație sau îmbunătățire la nivelul clădirii”, a adăugat consultantul.

Atât actualii chiriași, cât și companiile care și-au căutat spații de birouri în ultimul an au fost mult mai atenți în luarea unor decizii privind spațiile de lucru, fie că a fost vorba de o relocare, prelungire a unei înțelegeri contractuale sau investiții în fit-out.

"Clienții au fost mai atenți că niciodată în luarea anumitor decizii ce au ținut de spațiul de lucru. Au analizat mai mult oferta pieței ori au optat pentru spații cu fit-out-ul (servicii complete pentru predarea proiectelor «la cheie», n.r.) cât mai apropiat de cerința echipei. Spațiile amenajate și spațiile cu proprietari flexibili au avut cu siguranță mai mult de câștigat anul acesta. Am observat o dorință a clienților de spații mai ample, în clădiri cât mai moderne. Un alt aspect important pe care l-am remarcat a fost dorința chiriașilor de flexibilitate, pe care au căutat-o inclusiv la proprietari”, a mai precizat Mircea Băbescu.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.