ANCOM: Creșteri de peste 25% ale vitezei de download pentru internetul fix și mobil în 2022

ANCOM: Creșteri de peste 25% ale vitezei de download pentru internetul fix și mobil în 2022

Numărul 27-28, 12-25 iul. 2023  »  Conectarea la era digitală

Conform rezultatelor testelor realizate de utilizatorii finali în cadrul platformei Netograf pe parcursul anului 2022, viteza medie de download la nivel național pentru internetul fix a crescut cu aproximativ 27% față de anul precedent, înregistrând o valoare de 331 Mbps, iar viteza medie de upload a ajuns la 280 Mbps pentru serviciul de acces la internet la punct fix, creșterea procentuală fiind semnificativă: 56% față de nivelul anului 2021, a anunțat Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

În ceea ce privește serviciul de internet mobil, viteza medie de download la nivel național a ajuns la 38 Mbps, înregistrând o creștere de circa 26%, iar viteza medie de upload a atins o valoare de 15 Mbps, fiind mai mare cu 46% față de media națională din anul precedent.

Potrivit ANCOM, dintr-un număr total de 133.641 de teste valide efectuate în anul 2022 în cadrul platformei Netograf, 77% au fost realizate pe conexiuni fixe și 23% pe conexiuni mobile. 

La nivel de județe, cele mai multe teste valide pentru serviciile de internet fix au fost efectuate în București (7201 teste), Prahova (2675), Ilfov (2532), Cluj (1782) și Iași (1756). Pentru serviciile de internet mobil, cele mai multe teste valide au fost localizate în București (6920), Timiș (1149), Iași (1122), Ilfov (1022) și Brașov (824).

Furnizorii au libertatea să-și stabilească valorile parametrilor de calitate pentru furnizarea serviciului de acces la internet conform politicii lor comerciale și tehnologiilor folosite.

În cazul serviciului de acces la internet prin rețele fixe, viteza depinde de specificațiile hardware/software ale terminalului de pe care utilizatorul efectuează măsurătorile, de nivelul de utilizare a procesorului, traficul de fundal și memoria RAM liberă din timpul măsurătorilor, de numărul echipamentelor conectate la aceeași rețea care pot genera trafic în timpul măsurătorilor etc.

„În cazul serviciului de acces la internet prin rețele mobile, viteza măsurată este influențată de efectuarea măsurătorilor în interiorul sau în exteriorul unei clădiri, de condițiile atmosferice, de numărul utilizatorilor finali care accesează simultan serviciul în aceeași arie, de echipamentul terminal, sistemul de operare etc. Este important ca utilizatorii să țină cont de faptul că majoritatea ofertelor dedicate clienților rezidențiali disponibile pe piață nu garantează atingerea unei anumite viteze pe întreaga perioadă de utilizare a serviciului de acces la internet“, precizează ANCOM.

Pentru a asigura transparența informațiilor privind calitatea serviciului de acces la internet, furnizorii au obligația de a preciza în contracte și pe paginile proprii de internet valorile următorilor parametri de calitate tehnici: viteza minimă, viteza de transfer disponibilă în mod normal, viteza maximă și viteza promovată (pentru serviciile de acces la internet prin rețele fixe) și viteza maximă estimată și viteza promovată (pentru serviciile de acces la internet prin rețele mobile).

Cel mai recent studiu privind utilizarea serviciilor de comunicații electronice de către utilizatorii finali, persoane fizice (decembrie 2022) realizat de ANCOM arată că 29% dintre respondenți nu cunosc viteza abonamentului/din contract pentru servicii de acces la internet fix, cu un procent mai mare (37%) în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25-34 de ani.

În același timp, întrebați ce i-a determinat sau i-ar determina să achiziționeze un abonament de internet fix cu o viteză de 1000 Mbps sau mai mult, 47% dintre respondenți au ales ca răspuns viteza reală/garantată.

Raportul prezintă statistici comparative privind calitatea serviciilor de acces la internet, pentru anul 2022, atât din perspectiva parametrilor tehnici, așa cum au fost experimentați de utilizatori și măsurați prin intermediul Netograf, cât și din perspectiva parametrilor administrativi, conform datelor transmise de furnizori prin intermediul aceleiași platforme.

Reamintim că ANCOM a creat platforma Netograf (care cuprinde o aplicație web și aplicații dedicate terminalelor mobile și fixe) prin intermediul căreia utilizatorii pot evalua performanța serviciului, precum și evoluția acesteia în timp. În România, Netograf este mecanismul certificat de măsurare a calității serviciului de acces la internet, fiind singura platformă care ajută utilizatorii să obțină despăgubiri privind calitatea internetului fix și mobil. În cazul în care constată o diferență importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanța reală a serviciului de acces la internet în ceea ce privește viteza și performanța indicată de furnizor în contract, utilizatorii pot beneficia, dacă au urmat întocmai procedura de măsurare a parametrilor de calitate indicată în contract și au depus o sesizare validă, de anumite remedii prevăzute de furnizori în contract.

Furnizorii au obligația de a nu taxa, deduce din traficul aferent planului tarifar, limita sau bloca traficul de date consumat de utilizatorii finali dinspre și înspre Netograf.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.