Barometru: Românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate

Barometru: Românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate

Numărul 10, 13-19 mar. 2024  »  Conectarea la era digitală

Opt din zece români (81%) preferă să cumpere online pentru a câștiga timp, peste media din Uniunea Europeană (UE), iar 70% susțin că au achiziționat de pe Internet produse cel puțin o dată din străinătate, arată rezultatele unui Barometru întocmit de o companie de curierat, prezentă pe piața locală, relatează Agerpres. La nivel general, mai mult de jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din totalul cumpărăturilor electronice de anul trecut, din UE, cu o medie de 14,7 achiziții online.

Potrivit studiului Geopost, majoritatea e-shopperilor români obișnuiți preferă să facă achiziții online pentru a câștiga timp (81%, față de media UE de 76%) sau pentru a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine (71% vs UE 66%).

De asemenea, clienții din România preferă ca livrarea să fie gratuită (36% vs UE 41%) și ca produsul de achiziționat să fie descris detaliat (25% vs UE 23%). Spre deosebire de alți e-shopperi din UE, un român din cinci (21%) încă preferă să achite cash la livrare, lucru mai puțin important în restul Uniunii (7%).

În același timp, pentru 65% dintre respondenții români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii. Astfel, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% prețul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziție (UE 62%). O pondere de 49% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse sustenabile, față de media din UE, de 39%.

Întrebați cum își aleg magazinul de unde să cumpere online, e-shopperii români au menționat site-urile în care au încredere (56%, media UE 58%), dar și că se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacționează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%).

În topul produselor preferate se regăsesc: Fashion (63%, UE 58%), Beauty/Health Care (60%, UE 48%) și Încălțăminte (57%, UE 51%). Ierarhia este completată de Medicamente (43%, UE 33%) - în creștere cu 8% față de anul 2021, Cărți (41%, UE 44%) și Decorațiuni (34%, UE 29%).

La polul opus, cea mai mare scădere în preferințele cumpărătorilor online din România a fost înregistrată de Electronice (33%, UE 28%) - cu 6% sub nivelul anului 2022 și 11% sub cel din anul 2021, și Bijuterii, categorie care scade cu 5% față de anul precedent și, cu 31% dintre preferințe, iese din Top 10.

În ceea ce privește produsele second hand, 31% dintre achizițiile online lunare se află în dreptul clienților români, față de media UE, de 35%. Datele arată că 61% dintre e-shopperii români (UE 72%) sunt deja prezenți pe această piață în calitate de vânzători sau de cumpărători.

La capitolul returnării produselor, studiul de specialitate relevă faptul că românii apelează la această metodă mai puțin decât în urmă cu doi ani (11%, cu opt procente mai puțin decât în anul 2021, la o medie a UE de 14%). Atunci când returnează produse, cei mai mulți români preferă să cheme curierul acasă (53% vs UE 23%), în puncte precum oficii DPD (18% vs UE 34%) sau în lockere (15% vs UE 20%).

Totodată, românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate, iar 70% dintre ei au cumpărat cel puțin o dată din străinătate, media UE fiind de 58%. Peste trei sferturi dintre respondenți (77%) preferă site-uri din Europa, dar și magazinele online din țările țările vecine (cu doar 15% dintre români). Pe țări, în top se află: China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) și Marea Britanie (26%, UE 24%).

Un alt aspect interesant se referă la faptul că e-shopperii români sunt printre cei mai activi din Europa pe rețelele de socializare, 90% dintre cei cu cont pe o astfel de rețea folosind-o pentru cel puțin un scop legat de comerțul electronic (media UE este de 70%). Dintre aceștia, 68% fac direct cumpărături din social media (UE 48%), 41% găsesc inspirație pentru cumpărături în social media (UE 28%), iar în pondere similară pentru a obține informații legate de e-shopping (UE 26%).

Barometrul e-shopper 2023 a fost realizat pe baza unei metodologii care a inclus peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de țări de către experții Geopost.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.