Capodopere ale artei universale, de la Brukenthal la Art Safari și retur

Capodopere ale artei universale, de la Brukenthal la Art Safari și retur

Numărul 16-17, 26 apr. - 9 mai 2023  »  Eveniment

Alexandra Rizea

La fiecare dintre cele patru intrări din stația de metrou de la Universitate s-au amplasat mari panouri care anunță că cinci capodopere ale artei universale, aflate în patrimoniul Muzeului Național Brukenthal din Sibiu, pot fi admirate, în intervalul 20-30 aprilie, la Art Safari din Str. Lipscani nr. 18-20. Afișele reproduc picturile, la o scară de câteva ori mai mare, comparativ cu originalele, atrăgând atenția specialiștilor și nespecialiștilor prin mesajul lor direct și fascinant. Privindu-le, timpul se comprimă până la esențe, dezvăluind, prin chipul uman, cea mai de seamă creație a divinității.

PUBLICITATE

Picturile originale fac parte din expoziția permanentă a bine-cunoscutei instituții sibiene de artă, prin Secțiunea intitulată Capodopere. Conform expertizei de specialitate, cele cinci tablouri au o valoare de asigurare de 75 de milioane de euro. Transportul la București și paza aferentă au implicat participarea unor prestigioase firme de profil, cu sprijinul nemijlocit al Jandarmeriei Române. Așa se va proceda și la reîntoarcerea acestor capodopere la muzeul din orașul de pe malurile Cibinului.

Organizatorii acestei manifestări au precizat că tablourile expuse la Art Safari fac parte din cele 19 capodopere recuperate de la Muzeul Național de Artă al României, unde au fost aduse în anul 1948. De asemenea, patru dintre ele fac parte din cele opt furate în 1968. Pentru a ne da seama de importanța evenimentului despre care relatăm, iată câteva detalii despre fiecare lucrare, toate înscrise la loc de seamă în cataloagele și albumele de artă cu cea mai largă răspândire în lume.

Cel mai cunoscut tablou este Omul cu tichie albastră, creație a lui Jean van Eyck (1390-1441), considerat unanim părintele Renașterii în zona de Nord a continentului european și primul dintre cei mai mari portretiști din toate timpurile. Jean van Eyck a exprimat, în această pictură, întreaga lui concepție profund umanistă. Opera, pictată în anul 1430, a fost achiziționată în secolul al XVIII-lea de baronul Samuel von Brukenthal. Multă vreme s-a crezut că a fost realizată de artistul german Albrecht  Dürer, deoarece, în colțul din stânga, se află monograma A.D. S-a dovedit, însă, că monograma și anul pictării au fost adăugate portretului mai târziu, probabil datorită cotei de piață ridicate pe care Dürer o avea în epoca sa.

Al doilea tablou, Ecce homo! (Iată omul!), a fost pictat de Tiziano Vecellio - Tițian (cca1488/1490-1576). Caracterul excepțional al vieții și operei acestuia i-a îndreptățit pe contemporanii săi să-l considere „un soare între alte stele”, trimitere directă la un vers din Divina comedie a lui Dante. Lucrarea a fost comandată de un om de afaceri flamand, Giovanni DʼAnna. O versiune a lucrării realizată în 1548 este expusă la Muzeul Prado din Madrid.

A treia capodoperă, intitulată Cap de copil, îi aparține lui Paolo Veronese (1528-1588). Marele artist renascentist și-a înscris numele în analele culturii universale prin lucrări de foarte mari dimensiuni, cu subiecte istorice, religioase și mitologice, majoritatea păstrate în clădirile pentru care au fost create. Muzeele dețin, de regulă, doar portrete, iar cel din colecția Brukenthal marchează o etapă distinctă a procesului de creație specific lui Veronese. Versiunea ultimă a lucrării este expusă, în prezent, în Galeria Uffizi din Florența.

Portret de bărbat citind și Portret de femeie rugându-se sunt creațiile lui Hans Memling (1430-1494), cel mai popular pictor flamand din timpurile sale. S-a specializat în lucrări cu tematică religioasă și s-a caracterizat printr-un spirit novator remarcabil, deoarece a introdus peisajul în planul îndepărtat al portretelor. Cele două portrete-pandant din colecția Muzeului Brukenthal înfățișează un cuplu matur, redat în stilul specific Școlii flamande. Bărbatul ține în mâini o carte de rugăciuni și este reprezentat alături de fiul său. În spatele femeii se află un cățeluș inclus în compozițiile vremii ca simbol al fidelității.

Interesul de care expoziția Brukenthal, Exclusive se bucură atestă valoarea și valabilitatea inițiativelor prin care opere de artă remarcabile din patrimoniul muzeelor din toate centrele județene ale țării pot fi admirate în numeroase alte locuri din țară, astfel încât un număr tot mai mare de semeni de-ai noștri să-și îmbogățească nu numai cunoștințele, ci și cele mai profunde trăiri omenești pe care numai arta le poate genera.

(Sursa foto: www.artsafari.ro)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.