Certitudini și garanții

Certitudini și garanții

Numărul 46, 23-28 nov. 2022  »  La început a fost cuvântul...

Este incontestabil rolul pozitiv al mass-mediei în promovarea unui management eficient în situații de criză, rol care ar fi substanțial sporit printr-o exprimare corectă și din punct de vedere logico-lingvistic. Astfel, un editorial a conținut următoarea frază: „Garanția sigură a unor bune rezultate în economie o constituie, în condițiile actuale, luarea în seamă a considerentelor și motivelor care prelungesc însăși starea de criză”. Ne întrebăm, cu deplină îndreptățire, dacă pot exista „garanții”... nesigure? Apoi, care ar fi deosebirea dintre „considerente” și „motive”? În același timp, o „stare de criză” ori numeroase alte asemenea „stări” nu înseamnă exact „condițiile” care fundamentează sau ar fi de dorit să fundamenteze... „garanțiile”?

PUBLICITATE
În aceeași ordine de... erori poate fi încadrată și remarca unui participant la o dezbatere radiofonică: „Argumentele și justificările nu reprezintă, în nicio conjunctură economică, poziții dezirabile”. Este de observat în respectiva frază că „justificările” sunt o componentă a categoriei largi de „argumente”, adică, în cazul dat, avem de-a face cu un raport între parte și întreg, nu cu două noțiuni diferite. De asemenea, „justificările” nu au, totdeauna, o conotație negativă și, prin urmare, sunt... „dezirabile”.

La rândul său, un reporter de la o televiziune de știri preciza: „Ieșirea din insolvență a societății comerciale (urma denumirea acesteia) este un fapt cert, care atestă performanța de a stinge toate obligațiile față de creditori, furnizori și buget, ceea ce i-a permis să aproximeze cu exactitate pericolele pe care le înfruntă”. În afară de caracterul prolix al exprimării, ne mai întrebăm ce înseamnă „insolvabilitatea”? Nu cumva imposibilitatea „stingerii” obligațiilor menționate? Iată cum ignorarea proprietății termenilor poate să fie chiar „performanța” de a se „aproxima exact”. De unde rezultă că numai apelul la definițiile din dicționare ne ferește de situația în care devenim „insolvenți” în materie de comunicare corectă, mai ales în spațiul public. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.