Dificultăți și remedii
Numărul 9, 6-12 mar. 2024 » La început a fost cuvântul...
Erorile de exprimare din mass-media atrag atenția, în continuare, asupra necesității de a se asigura în toate cazurile respectarea necondiționată a regulilor exprimării corecte. Astfel, într-o dezbatere televizată, unul dintre participanți a afirmat că „în vremuri dificile și de criză trebuie evitate deciziile care duc la eșecuri neplăcute sub aspect economico-social”. Oare, care ar fi „crizele” care să nu se manifeste tocmai prin „dificultăți”? După cum niciun „eșec” nu poate fi „plăcut”.
La rândul său, un reporter de radio a considerat că „investigarea cauzelor unor pierderi financiare reprezintă o cercetare nu numai necesară, ci și oportună”. În acest caz, avem temeiuri să ne întrebăm: care ar fi diferența dintre „o investigație” și o „cercetare”? Apoi, ceva „oportun” poate fi „ne-necesar”?
În siajul unor erori asemănătoare s-a înscris și următoarea frază dintr-un articol apărut în presa tipărită: „În demersurile îndreptate spre identificarea cauzelor și factorilor generatori de ineficiență se impune o abordare riguroasă și, în același timp, exactă”. Observăm că „factorii generatori de ineficiență” sunt „exact” (și, prin urmare, sunt menționați „riguros”) cei care definesc „cauzele” situației evocate, ceea ce „impune” – ca și în celelalte exemple prezentate în rubrica de față – manifestarea unei autentice „rigori” ca premisă a respectării celor mai elementare reguli lingvistico-logice. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
O istorie a banilor românești, reconstituită „vizual” într-un celebru muzeu
Actuala „ofensivă” a cărții înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susținere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziții de excepție cu opere ale marilor artiști plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă